کد خبر: 98774
A
انصارالله یمن گفت:

فقط در مقابل آزادی اسرای فلسطینی، خلبان‌های سعودی را آزاد می‌کنیم

رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن گفت، تنها در صورت آزادی اسرای فلسطینی در ریاض، خلبان‌های سعودی آزاد خواهند شد.

فقط در مقابل آزادی اسرای فلسطینی، خلبان‌های سعودی را آزاد می‌کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه «المسیره» به بیان تحولات مربوط به اسرا در سال ۲۰۲۰ میلادی پرداخت.

وی در خصوص خلبان‌های سعودی اسیر در صنعاء گفت: به طرف مقابل تأکید کرده‌ایم که این خلبان‌های سعودی جز در مقابل آزادی اسرای فلسطینی در عربستان سعودی، از زندان خارج نخواهند شد.

عربستان سعودی از فوریه ۲۰۱۹ بدون هیچ دلیل قانونی ۶۸ فلسطینی و اردنی را بازداشت کرده که در میان آنها «محمد خضری» عضو ارشد حماس نیز دیده می‌شود.

المرتضی در ادامه از آزادی ۱۰۸۷ اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سال جاری میلادی خبر داد و افزود، ۶۷۰ نفر آنها طی عملیات تبادل اسرا با نظارت سازمان ملل و ۴۱۷ نفر آنها با وساطت‌های محلی آزاد شدند.

وی تصریح کرد: ما ۱۵۰ اسیر را در سال ۲۰۲۰ (به جز اسرای آزاد شده در عملیات تبادل با نظارت سازمان ملل) آزاد کردیم که ۶۴ نفر آنها کودکان به کار گرفته شده در نبردها توسط نیروهای ائتلاف متجاوز بودند و مابقی به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شدند.

المرتضی گفت، هیأت سازمان ملل در سال ۲۰۲۰، ۱۲ بار از زندان‌های اسرا در صنعاء بازدید کرده اما ائتلاف سعودی اجازه اینگونه بازدیدها از زندان‌هایش را نمی‌دهد.

وی ضمن اعلام اینکه «دشمن» در سال جاری میلادی بیش از ۳۰ عملیات تبادل اسرا را ناکام گذاشته، افزود: ۹۰۰ مورد شکنجه اسرا (توسط ائتلاف سعودی) در سال ۲۰۲۰ ثبت کردیم که از اسرای آزادشده در این سال بودند. ۲۰ اسیر هم در این سال در زندان‌های نیروهای ائتلاف به خاطر شکنجه یا اهمال پزشکی کشته شدند.

المرتضی سپس گفت: این اطمینان حاصل شده که ۵۰ اسیر نیز به نظام سعودی فروخته شده علیرغم اینکه این اسرا در جبهه‌های داخلی بویژه در جبهه‌های حزب اصلاح (وابسته به دولت مستعفی یمن) در سال گذشته اسیر شده بودند.

وی از دعوت سازمان ملل برای دور بعدی مذاکرات درباره تبادل اسرا در امان خبر داد اما افزود، متاسفانه حزب اصلاح نپذیرفته در این مذاکرات باشد و این دعوت بی نتیجه مانده است.

المرتضی تأکید کرد که سازمان ملل هیچ اعمال فشاری بر حزب اصلاح برای حضور در مذاکرات مربوط به اسرا وارد نمی‌کند.

این مقام یمنی درباره امارات هم گفت، امارات صدها اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی دارد اما تا کنون مشخص نیست آیا در مذاکرات تبادل اسرا حضور پیدا می‌کند یا خیر.

وی افزود: شکنجه جسمی و روانی و ربایش اجباری از بزرگترین مشکلاتی است که در تبادل اسرا با آن روبرو هستیم و اختلاف نظر زیاد میان قوای ائتلاف و ابزارهای آنها از معضلاتی است که پیشروی در پرونده اسرا را با مشکل روبرو کرده است.

المرتضی در پایان بار دیگر بر آمادگی صنعاء برای گفت‌وگو درباره تبادل اسرا در سال آینده میلادی تأکید کرد.

دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن شانزدهم اکتبر ۲۰۲۰ (۲۵ مهر ۱۳۹۹) بزرگترین عملیات تبادل اسرا را انجام دادند که بر اساس آن ۶۷۱ اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی با ۴۰۰ اسیر از طرف مقابل (ائتلاف سعودی) مبادله شدند.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر