کد خبر: 98798
A

کارت بازرگانی حذف می‌شود؟

در شرایطی که در سال‌های گذشته صحبت‌های بسیاری در خصوص حذف کارت بازرگانی عنوان شده و برخی آمار هم نشان از کاهش صدور این کارد دارد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است که در شرایط فعلی امکان حذف کارت بازرگانی در ایران وجود ندارد.

کارت بازرگانی حذف می‌شود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رضا پدیدار عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در خصوص احتمال حذف کارت بازرگانیمی‌گوید: حذف کارت بازرگانی در شرایط فعلی مقدور نیست. در دنیای توسعه‌یافته امروز کارت بازرگانی دیگر به آن مفهومی نیست که در گذشته کاربرد داشت و کشورهای مختلف تغییراتی را در این روال ایجاد کرده‌اند. یعنی مکانیزم‌های نظارتی را از راه‌های مختلف اعمال می‌کنند که یکی از الزامات آن، برنامه‌ریزی دولت برای واردات و صادرات است و آنجایی که ضرورت وجود دارد مانع می‌شود و جلوی آن را می‌گیرد. اصل تجارت آزاد در دنیا جا افتاده و نظارت دولت‌ها برای تجارت آزاد کم شده است چون در اثر انقلاب صنعتی چهارم وانقلاب پنجم که در راه است و همچنین توسعه فناوری اطلاعات، جامعه جهانی به هم متصل شده است.

کارت بازرگانی قابل حذف شدن نیست

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر کارت بازرگانی در ایران قابل حذف شدن نیست چون زیرساخت‌های آن را نداریم و اطلاعات به صورت محدود در اختیار فعالان و برنامه‌ریزانی قرار دارد که در حوزه کسب و کار هستند. پیش‌بینی نمی‌کنم کارت بازرگانی در ایران حذف شود و به نظرم کماکان در ایران وجود خواهد داشت. اما راهبردهای تازه‌ای را با توجه به تغییرات موجود در فضای کسب و کار جهانی می‌طلبد. باید راهبردها را تغییر داد تا کاربرد کارت بازرگانی مفهوم داشته باشد و طبق توسعه فضای کسب و کار باشد نه بر اساس نظام نظارتی و کنترلی.

پدیدار در خصوص علت کاهش صدور کارت بازرگانی در سال گذشته، می‌گوید: در حال حاضر مکانیزم صدور کارت از طریق سازمان توسعه تجارت انجام می‌شود و این نظارت مضاعف برای صدور کارت، ‌باعث کاهش تعداد این کارت‌ها شده است. نظارت قبلا اینطور بود که سازمان توسعه تجارت به نمایندگی از وزارت صمت فایل کامل شده را می‌دید اما الان خود وزارت صمت وارد فرآیند صدور کار شده است. همین مساله باعث شده که این رقم کم شود و روند متعارف در کار نباشد.

افت آمار صدور کارت بازرگانی

به گزارش برنا، اگر نگاهی به روال کشورهای توسعه یافته در تجارت داشته باشیم خواهیم دید که این کشورها با ارائه اظهارنامه فعالیت خود را انجام می‌دهند. شاید به همین خاطر بود که مساله حذف کارت بازرگانی از سال‌های گذشته مطرح شد تا با اعمال شناسه، فیزیک کارت حذف شود و تجار بتوانند فعالیت‌های خود را به شیوه دیگری انجام دهند.

نگاهی به آمارهای وزارت صمت از صدور کارت بازرگانی در بهمن و اسفند 98 نشان می‌دهد که تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان با کاهش صدور کارت بازرگانی روبرو شده‌اند. بر این اساس، میزان صدور کارت بازرگانی در بهمن 98 به رقم 248 فقره رسیده بود که یک ماه بعد و در اسفند به 190 مورد کاهش یافت.

خراسان رضوی نیز از 58 مورد به 49 مورد صدور کارت بازرگانی رسید. آذربایجان شرقی هم که شاهد کاهش صدور کارت بازرگانی بود ابتدا در بهمن 98 رقم 40 مورد را ثبت کرده بود و در اسفند ماه میزان صدور کارت بازرگانی را روی عدد 27 مورد ثبت کرد. تعداد کارت های بازرگانی صادر شده در اصفهان نیز از 41 به 33 مورد رسیده است.

اما البرز، کردستان و لرستان با افزایش صدور کارت بازرگانی روبرو بودند. البرز از 11 به 20 مورد کارت بازرگانی صادر شده، کردستان از 8 مورد به 15 مورد و لرستان از 6 به 15 مورد کارت بازرگانی رسیده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر