کد خبر: 98977
A

چگونه شورای رقابت آرامش بازار خودرو را برهم زد؟

در حالی که چند ماهی بود بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده بود، یکباره مقام مسئول در شورای رقابت، در یک نشست خبری، با رونمایی از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، تمام معادلات بازار را تغییر داد. به فاصله یک روز، قیمت‌ها با افزایش همراه شد و حالا با افزایش قیمت خودرو، به دلیل وجود چسبندگی قیمت ها، باید ماه‌ها تلاش شود تا روند قیمت خودرو کاهشی شود.

چگونه شورای رقابت آرامش بازار خودرو را برهم زد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ این روز‌ها با اعلام فرمول قیمت گذاری جدید هجده خودرو، روند قیمت در بازار خودرو افزایشی شده است، حال آنکه سازمان بازرسی کل کشور با این فرمول مخالف بوده و کتبا ایرادات آن را قبل از رسانه‌ای شدن فرمول برای شورای رقابت ارسال کرده است. امروز ۱۳ دی ۹۹ رئیس شورای رقابت در پاسخ به این واکنش سازمان بازرسی کشور، صحبت‌هایی را مطرح کرده است که این صحبت‌ها ابهامات و سوالاتی را پیش روی خوانندگان باز می‌کند!

در ۲۳ آذرماه سال جاری بود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگویی اعلام کرد، رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تأکید بر رقابتی بودن تولید و بازار برخی خودرو‌های هم‌کلاس، درخواست آزادسازی قیمت این خودرو‌ها را مطرح کرده است.

 پس از گذشت دو هفته از این مصاحبه، در ۹ دی ماه ۹۹ بود که شیوا با اشاره به اینکه از مهرماه مرکز ملی رقابت بررسی مجددی در مورد فرمول قیمت گذاری خودرو انجام داد، گفت که طی تصمیات گرفته شده قرار نیست آزاد سازی صورت بگیرد و فقط خودروها تقسیم بندی شده است؛ بنابراین، قیمت بخشی از خودروهای پرتیراژ و به گونه ای که برای عامه مردم به صرفه هستند، بر اساس فرمول قبلی محاسبه می شود.

وی گفت: در مورد بخشی از خودروها فرمول جدید پیش بینی شده است که طی آن دیگر تورم بخشی که در فرمول قبلی سهیم بود در فرمول جدید قرار نگرفته و قیمت به نوعی بر اساس متوسط قیمت بازار محاسبه خواهد شد.

این فرمول جدید قرار بود برای قیمت گذاری ۱۸ خودرو (۴۵ درصد از خودروها) اعمال شود و رئیس شورای رقابت اعلام کرد: به نظر نمی‌رسد، فرمول جدید موجب افزایش قیمت در بازار شود.

هر چند رئیس شورای رقابت معتقد بود که این تصمیم نمی‌تواند به افزایش قیمت در بازار منجر شود، پیش بینی‌ها حکایت از آن داشت که این مساله شوک قیمتی را به بازار خودرو وارد خواهد کرد. در حالی که قیمت خودرو‌ها با شروع فصل پاییز، روند نزولی به خود گرفته بودند و تنها در آبان ماه با ۳۰ درصد کاهش قیمت خودرو‌ها رو به رو بودیم، با این تصمیم شورای رقابت یکباره روند افزایش قیمت خودرو به بازار بازگشت، به طوری که سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها اثر روانی بر بازار خودرو داشته است، اظهار داشت: مصوبه این شورا باعث نوسان قیمت‌ها و بالا رفتن قیمت خودرو در بازار شده است؛ هر چند با توجه به ثبات نرخ ارز پیش بینی می‌کنیم این نوسان موقتی باشد.

وی با اشاره به کاهش ۳۰ تا ۳۲ درصدی قیمت خودرو در بازار در اوایل آبان ماه، تصریح کرد: قیمت‌ها در بازار خودرو تقریبا به ثبات رسیده بود و فروشنده و خریدار خود را به این قیمت‌ها عادت داده بودند، ولی با فرمول جدید شورای رقابت شاهد نوسان در قیمت‌ها هستیم.

ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

بعد از این تصمیم شورای رقابت و بازگشت روند افزایش قیمت به بازار خودرو، سازمان بازرسی کل کشور، مخالفت خود را با آن اعلام کرد و حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان رئیس این سازمان طی مصاحبه‌ای در دهم دی ۹۹ با اشاره به اینکه این سازمان مخالف مصوبه وزارت صمت درباره نزدیک کردن قیمت خودرو کارخانه به قیمت خودرو در بازار است، گفت: ما نگران افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار در پی این تصمیم هستیم.

همچنین نادر شکربیگی، معاون نظارت امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور نیز گفت: با اعلام مخالفت صریح سازمان بازرسی کل کشور با تصمیم اخیر شورای رقابت، مبنی بر افزایش قیمت تعدادی از خودرو‌های تولید داخل گفت: اطلاع پیدا کرده ایم که تصمیم اخیر شورای رقابت با اصرار بیش از حد وزارت صمت اتخاذ شده است. دلیل این مصوبه این گونه اعلام شده که ما می‌خواهیم خودروساز‌ها را ترغیب کنیم تا تولید بیشتر داشته باشند و به افزایش تولید ۵۰ درصدی برسند و شورای رقابت را هر سه ماه رصد می‌کنیم تا به میزانی که افزایش تولید داشته باشند، افزایش قیمت هم داشته باشند.

وی افزود: اما سوال اصلی این است که چند درصد مردم کشور ما توان خرید خودروی داخلی را دارند که ما به بهانه ترغیب خودروساز به فکر افزایش قیمت آن هستیم؟! همین محصول تولید داخلی به پایین‌ترین سطح کیفیت ارائه می‌شود و جناب وزیر هم بار‌ها اعلام کرده اند که شان مردم این نیست. با توجه به این موضوع در نظر داشته باشید که خودروساز یکباره ۵۰ درصد به تولید خود بیفزاید، این موضوع از یک جهت جای خوشحالی دارد، ولی از جای دیگر آیا نظارتی بر حفظ کیفیت خودروی داخلی می‌شود؟! شورای رقابت از خودروساز تضمینی گرفته است که همزمان با افزایش تولید، کیفیت این خودرو‌ها نیز افزایش پیدا کند؟!

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور قبل از رسانه ای شدن تصمیم اخیر شورای رقابت کتبا به این شورا مکاتبه داشته و ضمن مخالفت با آن ایرادات این مصوبه را اعلام کرده است؛ اما متاسفانه رییس شورای رقابت، اقدام به رسانه ای کردن این موضوع کرد که سازمان بازرسی خواستار بازنگری در آن است.

رئیس شورای رقابت پاسخ سازمان بازرسی کل کشور را داد!

رئیس شورای رقابت امروز ۱۳ دی ۹۹ طی مصاحبه‌ای درباره افزایش قیمت خودرو در بازار بعد از اعلام فرمول جدید قیمت گذاری گفت: پیش‌بینی می‌کردیم که در کوتاه مدت این افزایش رخ دهد اما مساله اینجاست که ما هنوز هیچ افزایش قیمتی در خودروها و با فرمول جدید اعمال نکرده‌ایم بلکه فعلا در حال دریافت نظر کارشناسان در این رابطه هستیم و از بهمن ‌ماه رسما اعمال خواهد شد که اگر مشکلی پیش بیاید یا کارشناسان نظر دیگری درباره فرمول داشته باشند، در شورای رقابت مورد بررسی قرار می‌گیرد اما این شعارها و انتقادات در صورت عدم ارائه‌ پیشنهاد کارشناسی شده پذیرفته نیست.

رئیس شورای رقابت در ادامه با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته در مورد فرمول جدید تصریح کرد: این فرمول الزاما به معنی افزایش قیمت نیست و در برخی خودروها ممکن است کمتر از تورم بخشی افزایش قیمت داشته باشد یا در برخی دیگر بیشتر؛ بنابراین، نمی‌فهمم دلیل این همه حمله در رابطه با این فرمول چیست، شاید برخی هنوز دقیق متوجه نشده‌اند که سازوکار و ابعاد آن چگونه است.

وی در مورد انتقاد سازمان بازرسی به فرمول جدید درباره افزایش قیمتی که به دنبال آن رخ خواهد داد، یادآور شد که احتمالا طی جلسه‌ای از مسئولان سازمان بازرسی دعوت و با آنها صحبت خواهیم کرد و فرمول جدید را توضیح می دهیم تا با دریافت نظریات کارشناسی تصمیم‌گیری شود.

چند نکته درباره تصمیم اخیر شورای رقابت!

نکته مهم در تصمیم اخیر شورای رقابت این است که شیوا در مصاحبه ۹ دی ۹۹ گفته بود که این فرمول به افزایش قیمت خودرو‌ها منجر نخواهد شد؛ اما در مصاحبه اخیر خود با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای اعلام کرده است، پیش بینی می‌کردیم که در کوتاه مدت این افزایش رخ دهد!

باید به رئیس شورای رقابت گفت که کاهش قیمت ماه‌ها به طول خواهد انجامید؛ اما این افزایش قیمت است که در این شرایط حساس که واردات خودرو ممنوع است و صنعت خودرو در تحریم است و تولید و عرضه کاهش یافته است با یک تلنگر و شوک یک شبه اتفاق خواهد افتاد. با افزایش قیمت خودرو، به دلیل وجود چسبندگی قیمت‌ها، حالا باز باید ماه‌ها تلاش شود تا روند قیمت خودرو به ثبات و سپس کاهشی شود.

نکته دیگر این ناهماهنگی بین نهاد‌هاست که دود آن به چشم مردم می‌رود. همان گونه که ملاحظه شد سازمان بازرسی کشور اعلام کرده است که این سازمان قبل از رسانه‌ای شدن تصمیم اخیر شورای رقابت کتبا با این شورا مکاتبه داشته و ضمن مخالفت با آن ایرادات این مصوبه را اعلام کرده است. اما شورای رقابت گویا به این مکاتبه توجهی نداشته و این مساله را قبل از مشورت و یا توجیه سازمان‌های نظارتی رسانه‌ای کرده و حالا به گفته رئیس شورای رقابت و بعد از آن که کار انجام شده است و قیمت‌ها افزایش یافته اند، قصد دارد در یک جلسه به توجیه مثلا سازمان بازرسی کشور بپردازد. نمی‌شد قبل از اینکه این فرمول رسانه‌ای شود نظریات کارشناسانه را گرفت؟

 

منبع: تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر