کد خبر: 99243
A

کمالوندی: امکان غنی سازی اورانیوم تا ۴۰ و ۶۰ درصد وجود دارد/ صنعت هسته‌ای ما بومی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در سطوح بالا یعنی ۴۰ تا ۶۰ درصد امکان غنی سازی اورانیوم وجود دارد، کمااینکه در مصوبه مجلس هم است.

کمالوندی: امکان غنی سازی اورانیوم تا ۴۰ و ۶۰ درصد وجود دارد/ صنعت هسته‌ای ما بومی است

به گزارش دیده بان ایران؛ بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت شهید محسن فخری زاده، اظهار داشت: شهید فخری زاده در مدیریت، علوم و فنون مختلف و مسائل پدافندی بخصوص پدافند هسته‌ای تبحر ویژه ای داشت. این شهید شاگردان زیادی را تربیت کرد و ان شاءالله درجاتشان متعالی خواهد بود.

کمالوندی با اشاره به آغاز غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم ادامه داد: همین اکنون حدود بیش از ۴ تن مواد با غنای ۳ و نیم تا ۴ درصد داریم و با توجه به پیش بینی که شده است براساس قانون مصوب در مجلس ظرفیتمان را افزایش خواهیم داد.

وی افزود: با توجه به پیش بینی‌هایی که صورت گرفته سالی ۶ تا ۱۰ تن اورانیوم خواهیم داشت که به سادگی افزایش خواهد یافت و برابر است با ظرفیتی که در گذشته داشتیم.

کمالوندی ادامه داد: پس از ۶ سال در فردو که ۱۴ ماه پیش، فعال شد، غنی سازی ۲۰ درصد شروع شده است و اکنون در حال برداشت اورانیوم ۲۰ درصد هستیم.

وی افزود: در سطوح بالا یعنی تا ۴۰ تا ۶۰ درصد امکان غنی سازی اورانیوم وجود دارد، کمااینکه در مصوبه مجلس هم است که اگر مواردی نیاز به غنای بالای ۲۰ درصد بود زیرساخت‌های آن فراهم شود و سازمان در این خصوص بررسی‌های خود را انجام داده است.

کمالوندی گفت: صنعت هسته‌ای ما یک صنعت بومی است و اگر زمانی محدودیت‌هایی بر این صنعت اعمال شد در جهت رفع تحریم‌ها بوده است و متأسفانه با خلف وعده طرف‌های مقابل، گام‌هایی برداشته شد که در نهایت به مصوبه مجلس شورای اسلامی منجر شد.

وی افزود: ما تمام بندهای قانون را اجرا می‌کنیم و در وقت مقتضی گزارش‌های آن را منتشر خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: هم اکنون برای برداشت اورانیوم ۲۰ درصد از ماشین‌های IR1 استفاده می‌شود و ۶ آبشار را به این کار اختصاص داده ایم و این ظرفیت را داریم که از ماشین‌های جدید IR2 و IR2M یا IR6 استفاده کنیم البته در ماشین‌های دیگر در حال تحقیق و توسعه هستیم.

وی افزود: ما یک آبشار ۱۶۴ تایی را براساس مصوبه مجلس تا سه ماه آینده باید راه اندازی کنیم که الان حدود ۱۱۰ ماشین در حال کار هستند.

کمالوندی تصریح کرد: ان شاءالله به خواسته مجلس که استقرار هزار ماشین در سال است خواهیم رسید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: می‌توانیم بگوییم که اگر به این مسیر ادامه دهیم در آینده ماشین‌های جدید ما به تولید اورانیوم ادامه خواهد داد و این ماشین‌ها جایگزین ماشین‌های نسل اول خواهد شد البته با توجه به عنوان قانون اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند این ظرفیت وجود دارد که ما به وضعیت قبلی برگردیم.

کمالوندی افزود: ظرفیت صنعتی ما ظرفیت فوق العاده ای است و می‌تواند کارهایی انجام دهد که مورد نیاز ما در صنعت هسته‌ای است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: تولید اورانیوم با خلوص بالا با استفاده از روش‌های جدید که نیازی به چرخش در چند مرحله نیست، در توان صنعت هسته‌ای کشور است.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از شروع غنی سازی ۲۰ درصد افزود: تمام مکاتبات انجام شده و راستی آزمایی ها صورت گرفته است و هم اکنون اورانیوم ۲۰ درصد برداشت می‌شود.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر