کد خبر: 99272
A

سود فروش کتونی‌های دست دوم از مواد مخدر هم بیشتر است

قیمت کتونی‌های خارجی دست دوم در بازار به اندازه دو گرم طلا یعنی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شده است. به گفته فعالان بازار، این کتونی‌ها از عراق، امارات، افغانستان و پاکستان وارد کشور می‌شود که رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران می‌گوید: سود فروش این کتونی‌های دست دوم از مواد مخدر هم بیشتر است.

 سود فروش کتونی‌های دست دوم از مواد مخدر هم بیشتر است

به گزارش دیده بان ایران؛ قیمت یک جفت کتانی دست دوم خارجی به اندازه دو گرم طلا یا یک سکه گرمی آب می‌خورد! کتانی‌های که یک بار خارج‌نشین‌ها از آن استفاده کرده‌اند و حالا دست دوم این کتانی‌ها از عراق، امارات، افغانستان، پاکستان و … به شکل نامرغوبی راهی ایران و به دست متقاضیان می‌رسد.

هر چند که به گفته یک فروشنده کتانی‌های دست دوم، این روزها نان شب برای مردم مهم‌تر است اما این مساله تقاضای خرید کفش‌های دست دوم را کم نکرده است.

شب‌های تابستان و زمستان فرقی نمی‌کند کنار خیابان ایستاده‌اند، بساط پهن کرده‌اند با یک بنر بزرگ «فروش کتانی خارجی با ضمانت» و برندهای مطرح «فیلا، پوما، نایک، آدیداس، ری‌بوک» را می‌فروشند.

جرات نکردیم یک کامیون جنس وارد کنیم!

یک فروشنده خیابانی که از وضعیت واردات و بازار گله‌مند است، می‌گوید: «خرید کتانی‌های دست دوم هم کم شده است. مردم یا کفش‌ و کتانی‌های کهنه‌شان را می‌پوشند یا برای خرید یک کتانی با کیفیت به سراغ ما می‌آیند.در شرایط فعلی آنقدر وضعیت معیشت مردم بهم خورده که ترجیح می‌دهند به جای خرید کفش و کتانی نیازهای اولیه‌شان را برطرف کنند.»

او درباره میزان واردات کتانی هم می‌گوید: «سال‌های گذشته وضعیت بازار بهتر بود. کامیون، کامیون کتانی‌های دست دوم را از کانال‌های عراق، امارات، افغانستان و پاکستان غیرقانونی وارد و به سرعت آب می‌کردیم اما امسال جرات نکردیم یک کامیون جنس وارد کنیم.»

در فضای مجازی هم تبلیغ فروش کتانی‌های دست دوم داغ است. یکی از فروشندگان قیمت کتانی پوما را دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گذاشته و می‌گوید که قیمت این کتانی نو در بازارهای اروپایی بیشتر است.

فروشنده یک نیو بالانس که قیمت کتانی دست دومش را ۴۵۰ هزار تومان گذاشته است به تجارت‌نیوز می‌گوید: «این کتانی را خواهر شوهرم از انگلستان هدیه آورده است. از آن استفاده نمی‌کنم و ترجیح دادم که بفروشمش. قیمت این کتانی بیش از این‌هاست و هدف از درج این قیمت این است که زود به فروش برود و این کتانی به دست یک نیازمند برسد!»

تعدادی از فروشندگان کیف و کفش می‌گویند علت گرانی کتانی‌های دست دوم، ممنوعیت واردات کتانی و کفش است.

تولید کفش نصف شد

به گفته رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران، «به دلیل کاهش قدرت خرید، مردم فعلا از همان کفش‌های خرید قبلی خود استفاده می‌کنند. توقف صادرات و نبود نقدینگی تولید کفش را هم نصف کرده است و تولیدکنندگان با حداقل ظرفیت کار می‌کنند. جالب است که سود فروش این کتانی‌های دست دوم از مواد مخدر هم بیشتر است. »

سال‌هاست که مسئولان صنفی فروش لباس و کفش‌های تاناکورایی را ممنوع کرده‌اند، رسول شجری در توصیه‌ای به مردم می‌گوید: واردات اجناس خارجی ممنوع است. بازار جنس خارجی ندارد. چنانچه جنس خارجی در بازار باشد ستاد مبارزه با قاچاق کالا با آنها برخورد می‌کند. فروشندگانی که در کنار خیابان کتانی می‌فروشند از اتحادیه هیچ مجوزی ندارند و فروش اجناس خارجی خلاف قانون است.

او عنوان کرد: چنانچه مردم قصد خرید کالا دارند اجناس را از فروشگاه معتبر بخرند و فاکتور بگیرند و از تهرانی‌ها می‌خواهیم از خرید کفش دست دوم در زمان کرونا خودداری کنند.

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر