کد خبر: 99917
A

وزیر خارجه عربستان: رفتار ایران در منطقه و جهان بی ثبات کننده است

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه سعودی در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روسی اش در مسکو با ادعای نقش مخرب ایران در گسترش ویرانی در منطقه ، تاکید کرد «رفتار ایران در منطقه و جهان بی ثبات کننده است. دخالت های ایران در منطقه باید متوقف شود». فیصل مدعی شد «ایران منابع کشور را صرف ایجاد بی ثباتی در کشورهای همسایه می کند و سعودی در راستای برقراری ثبات در منطقه اقدام می کند».

وزیر خارجه عربستان: رفتار ایران در منطقه و جهان بی ثبات کننده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه سعودی در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روسی اش در مسکو با ادعای نقش مخرب ایران در گسترش ویرانی در منطقه، تاکید کرد  «رفتار ایران در منطقه و جهان بی ثبات کننده است. دخالت های ایران در منطقه باید متوقف شود».

فیصل مدعی شد «ایران منابع کشور را صرف ایجاد بی ثباتی در کشورهای همسایه می کند و سعودی در راستای برقراری ثبات در منطقه اقدام می کند».

وزیر خارجه سعودی درباره یمن خاطر نشان کرد «سعودی در راستای حمایت از رسیدن به راهکار سیاسی برای بحران یمن تلاش می کند که شامل اجرای توافق ریاض و تشکیل کابینه جدید یمن می شود. این گام موثر می تواند زمینه را برای ایجاد راهکار سیاسی یکپارچه برای بحران فراهم کند».

او ضمن حمایت از تلاش های فرستاده سازمان ملل در امور یمن برای توقف آتش بس و آغاز فرآیند سیاسی جامع گفت «شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران نمی گذارند صلح در یمن برقرار شود».

وزیر سعودی در ادامه گفت «دولت سعودی از تصمیم واشنگتن برای معرفی حوثی ها به عنوان گروه تروریستی حمایت می کند». او ضمن اشاره به حملات حوثی ها به مناطق غیر نظامی در عربستان افزود «شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران تمام راهکارهای سیاسی و فعالیت جامعه جهانی برای حمایت از اقدامات موسسات بین المللی در راستای برقراری ثبات در یمن را به بن بست کشاندند. این در حالیست که ایران انواع تسلیحات را دست شبه نظامیان حوثی می دهد».

وزیر خارجه سعودی درباره بحران سوریه ادعا کرد «شبه نظامیان ایران در سوریه مانع ایجاد راهکار هستند. ما درباره اهمیت تداوم حمایت از تلاش برای ایجاد راه حل در سوریه گفتگو کردیم به ویژه تلاش کمیته قانون اساسی که می تواند منجر به توقف جنگ داخلی و بازگشت ثبات در کشور شود. در این میان دخالت های ایران در سوریه باید متوقف شود چون این مداخلات مانعی برای رسیدن به راهکارهای حقیقی به مصلحت مردم سوریه است».

فیصل بن فرحان در مورد لیبی گفت «دولت سعودی تاکید می کند که راهکار در لیبی باید بدون دخالت خارجی حاصل شود و با توافق گروه های لیبی در راستای مصلحت کشور و مردم باشد. گروه های لیبی باید بدون دخالت های خارجی به توافق برسند. ما از تلاش برای آتش بس و آغاز انتخابات برای بازگشت به روال عادی در کشور برادر -لیبی- حمایت می کنیم».

از سوی دیگر، لاوروف با ادعا از موضع مسئولانه سعودی درباره سوریه بر همکاری روسیه و سعودی درباره کمیته قانون اساسی در سوریه تاکید کرد.

او افزود «با وزیر امور خارجه سعودی درباره بحران سوریه گفتگو کردم».لاوروف ضمن تاکید بر استقبال روسیه از نشست العلا در سعودی و بیانیه پایانی گفت «برقراری ثبات در منطقه خلیج فارس از نظر مسکو حائز اهمیت است».

او افزود «مسکو از فرآیند سیاسی جامع در لیبی با حضور تمام گروه ها حمایت می کنند. همچنین روسیه و سعودی در زمینه مقابله با همه گیری کرونا همکاری می کنند».

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر