-
آیا مجلس تک صدا میشود؟
میتوان گفت اختلاف نظر هایی که در حال حاضر بین گروه های مختلف اصولگرا وجود دارد چنانچه باعث غربالگری و انتخاب اصلح در بین اشخاص و اهم در بین مباحث بشود، اختلافی است مورد نیاز کشور! اگر کسی با جریان شناسی سیاسی کشور یک آشنایی جزئی هم داشته باشد میتواند بفهمد که تفاوت های بین احزاب مختلف این جناح به هیچ وجه فرمالیته و ساختگی نیستند.
-
براندازی معکوس چیست؟
در براندازی مستقیم خاکریزهای جبهه رقیب عریان است، اما در براندازی معکوس، حضور رقیب، نامرئی و نهایتاً خزنده است. در این مدل براندازی، راهبرد و تاکتیک جبهه رقیب بر فریب و «خودی» نشان دادن استوار است، لذا جهتگیری ظاهری دشمن، که میتواند مواضع مورد هدف او را در براندازی مستقیم نشان دهد، در براندازی معکوس چندان معیار مناسبی نیست.
-
عمارت کلاه فرنگی
یکی ازمهمترین سیاستهای مدیریت شهری در دوره شهرداری دکتر حناچی، پس گرفتن فضاهای عمومی به نفع شهروندان و جلوگیری از تجاریسازی بیمهار این فضاها بوده است. مدیریت شهری مدام بر این نکته تأکید کرده است که فضاهای عمومی ملک مشاع همه شهروندان تهرانی و امانتی در دستان شهرداری و سایر نهادهای عمومی کشورند. امانتی که نه فقط متعلق به شهروندان کنونی است بلکه امانتی فرا نسلی و متعلق به همه کسانی است که قرار است در آینده در تهران زندگی کنند
-
یک داستان عجیب درباره خودروسازی و قیمتها
محمد فروزنده (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دریادداشتی نوشت) حدود هفده درصد از فروش یکی از شرکتهای خودروساز داخلی، صرف هزینه مالی این شرکت می شود. این هزینه مالی با بالاسری مربوط به ان در شرکت،اثری نزدیک به بیست درصد قیمت خودرو بر مشتری تحمیل می کند. مشتری به سه دلیل متحمل قیمت گران می شودکه هزینه مالی شرکت های سازنده یکی از ان هاست. شرکت های خودرو ساز بدون دخالت دولت فاقد اعتبار کافی برای دریافت وام بانکی هستند. لذا اگر حمایت دولت و بانک مرکزی را نداشته باشند مجبور به دریافت وام های با نرخ بهره بیشتر هستتد
-
گاهی از سر خیر خواهی قضاوتی منصفانه کنیم
اواخر بهمن ماه سال ۹۸ با اعلام اولین مبتلا به کرونا ، کشور وارد یک نگرانی همراه با ترس و دلهره شد و جامعه به سرعت آبستن اخبار و رویدادهای نگران کننده شد ، در کنار مسائل بهداشتی و اعلام خبر غیر موثق قرنطینه باعت شد تا در ابتدای امر مردم به فروشگاه هجوم ببرند . اما پس از گذشت چند روز با فراوانی کالاهای اساسی این التهاب خوابید و همه چیز عادی شد .
-
فراکسیون زاگرس نشین ها فرصتی برای توسعه یافتگی و وزنه ای برای تعیین قدرت در مجلس
سید مصطفی خادمی در یادداشتی نوشت؛ زاگرس نشین ها دارای تعداد قابل توجهی در حدود یک سوم نماینده از مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که وزنه ای کاملا اثرگذار بر مناسبات سیاسی درون مجلس است و بی شک این نمایندگان از جریانات سیاسی مختلف هستند که در این مجلس قریب به 100 درصد آنان اصولگرا هستند ولی فصل مشترک این نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا برآمدن از خطه زاگرس است که باعث می شود تا فرصت توسعه یافتگی این خطه از کشور با روند بهتری صورت گیرد.
-
مسئولیت اجتماعی کلیدواژه بسیاری از مباحث مدیریتی و اجتماعی برای مقابله با کرونا است
حواسمان باشد که گاهی به بار نشستن حرف حساب زمان میبرد؛ اما امروز، آیا ما آنقدر فرصت برای به بار نشستن حرفهایمان داریم؟ باور من این است که نداریم. شرایط امروز ما بیشتر شبیه مردمی طوفانزده در یک قایق است که با همه گلایهها و حتی کدورتها، حفظ قایق از طوفان برایشان واجبتر از حرفهای مانده دیروز است.
-
اقدامات شهرداری تهران برای کمک به جان بشریت بسیار با اهمیت است
سید عباس موسوی ،سخنگوی وزارت خارجه طی یادداشتی نوشت؛ در جهانی که چندجانبهگرایی یکی از اهداف اصلی حاکمان و مدیران همه کشورها به ویژه در سطوح غیردولتی است، ادامه دیپلماسی رسمی از طریق دیپلماسی عمومی و دیپلماسی شهری که نمایندگان مردم در کشورهای مختلف آن را انجام میدهند، میتواند به پیشبرد اهداف عالی ملتها و دولتها کمک کند. برنامههای جناب آقای پیروز حناچی، شهردار محترم تهران در تماس با شهرداران کلانشهرها به عنوان نماینده مردم، جامعه مدنی و یک نهاد غیردولتی انجام میگیرد که نشاندهنده اهمیت این موضوع است که نهادهای غیردولتی بدون داشتن انگیزههای سیاسی، مانع اقداماتی میشوند که جان بشریت را به خطر میاندازد و در نهایت سبب ضرر به مردم دنیا میشود
-
کرونا و بروز تردیدهای شهرسازانه
در دهه های اخیر، یکی از رویکردهای مورد توجه در حوزه برنامه ریزی حمل ونقل عمومی و برنامه ریزی کاربری زمین که نشات گرفته از جنبش نوشهرسازی به حساب می آید، "توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی (TOD) " بوده است. پیروان این رویکرد با طرح ایده های مختلف و به در قاموس دفاع از شهرسازی انسانگرا ، تامین پارکینگ به منظور استفاده شهروندان از خودروهای شخصی را به چالش میکشند و از سوی دیگر با تمرکز و تاکید بر استفاده از شبکه های حمل و نقل عمومی و تراکم شهری بالا در بافت پیرامون ایستگاه های مترو و زون های مرکزی ، حضور خودرو در شهر را بر نمیتابند.
-
دغدغه های دکتر یدالله سحابی چه بود؟
محور اصلی خدمات و تلاش های دکتر سحابی که دغدغه اصلی او را تشکیل می داده است، «توسعه انسانی» است که پیش نیاز برنامه های توسعه پایدار کشوری است.