کد خبر: 120835
A

نماینده مجلس: ما ارزی به عنوان ۴۲۰۰ تومانی نداریم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم گفت: در مسیر پرداخت یارانه و سوبسید ۴۲۰۰ تومانی دولت، تاریک خانه هایی ایجاد شود و فرصت طلبی هایی صورت می گیرد که متاسفانه این واسطه ها اجازه نمی دهند از یارانه فوق چیزی به ذی نفع نهایی و مستحقان واقعی برسد.

نماینده مجلس:  ما ارزی به عنوان ۴۲۰۰ تومانی نداریم

به گزارش دیده بان ایران؛ بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در موافقت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یک رفتار یارانه ای است و مبنا ندارد. ما ارزی به عنوان ۴۲۰۰ تومانی نداریم؛ این همان یارانه ای است که دولت می پردازد اما عملا به دست ذی نفع نهایی نمی رسد.

او افزود: در مسیر پرداخت یارانه و سوبسید ۴۲۰۰ تومانی دولت، تاریک خانه هایی ایجاد شود و فرصت طلبی هایی صورت می گیرد که متاسفانه این واسطه ها اجازه نمی دهند از یارانه فوق چیزی به ذی نفع نهایی و مستحقان واقعی برسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم تاکید کرد: یکی از مسائل جدی ما در مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه، بررسی این موضوع است که اولا برای چه اقلامی باید ارز ترجیحی را حذف کنیم؟ سوال دوم این است که این حذف ارز ترجیحی چه تاثیری بر شاخص های اقتصادی مثل تورم و رشد اقتصادی و ضریب جینی دارد؟

محبی نجم آبادی تصریح کرد: در حال حاضر مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات و مجموعه های تحقیقاتی در حال بررسی دقیق هستند، تا تاثیرگذاری حذف ارز ترجیحی را بر شاخص اقتصادی به طور دقیق به مجلس اعلام کنند تا بر این اساس مجلس تصمیم گیری کند. 

این نماینده مستقل مجلس یازدهم به بیان اینکه به نظر می رسد در حوزه دارو باید با دقت بیشتری ورود کنیم، گفت: در حوزه دارو برای حذف ارز ترجیحی نیازمند یکسری زیرساخت ها هستیم و بحث بیمه همگانی باید اتفاق بیفتد. در این صورت چه به بیمه ها یارانه ها را بپردازیم، چه به خود اشخاص که همان بحث یارانه نقدی است تفاوتی ندارد. بنابراین در حال بررسی هستیم و قصد داریم کم آسیب ترین راه را انتخاب کنیم تا مرور زمان، ارز ترجیحی حذف  شود.

محبی یادآور شد: قطعا مجلس با این اقدام و تصمیم، بسیاری از رانت ها را حذف می کند و یک فضای رقابت در کشور ایجاد می شود که در دراز مدت به نفع جامعه خواهد بود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه مجلس در کوتاه مدت چه برنامه ای دارد که به جامعه آسیب کمتری وارد شود، اظهار کرد: باید مراقبت کنیم تا فشار ناگهانی به جامعه وارد نشود. از این رو در حال بررسی هستیم که اگر میزان تورم قابل توجه شد، به صورت اورژانسی و فوری مردم شارژ کوتاه مدت شوند که ضرر زیادی به آنها وارد نشود.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس یازدهم توضیح داد: همانطور که قبل از عید سال جاری ۳۱ هزار میلیارد تومان را به میزان ۱۲۰ هزار تومانی به هر نفر برای ۲۰ میلیون نفر و ۱۰۰ هزار تومانی برای ۳۰ میلیون نفر پرداخت کردیم، در مقطعی که فشار اقتصادی بر مردم جدی شد، باز هم کمک هایی را به صورت کارت اعتباری یا وام های قرض الحسنه دراز مدت یا مبالغ نقدی به مردم پرداخت کنیم. 

منبع: مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر