کد خبر: 120954
A

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا ۰.۸ درصد کاهش یافت

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا حدود ۰.۸ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود یعنی هر دلار معادل ۱۰.۰۷۵ لیره رسید. بر اساس نظرسنجی رویترز، انتظار می رود بانک مرکزی این هفته، نرخ بهره را تا ۱۵ درصد کاهش دهد، حتی اگر تورم نزدیک به ۲۰ درصد به همین حال باقی بماند. شایان ذکر است که بانک مرکزی ترکیه در ۲۳ سپتامبر گذشته، بصورت غیرمنتظره‌ای نرخ بهره بانکی در این کشور را با کاهش یک درصدی، به ۱۸درصد رساند؛ پس از آن نیز مجددا نرخ بهره بانکی را کاهش داد.

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا  ۰.۸ درصد کاهش یافت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا حدود  ۰.۸درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود یعنی هر دلار معادل 10.075 لیره رسید.

هیثم الجندی تحلیلگر ارشد بازار در سایت تی ماتریکس، در مصاحبه با «العربیه»، کاهش ارزش لیر ترکیه را «بازتابی از حرکت ترکیه در جهت خلاف جریان جهانی» توصیف کرد زیرا در برهه‌ کنونی که جهان به سوی سخت‌گیری پولی حرکت می‌کند، ترکیه در کنار تقویت تسهیل پولی توجیه نشده‌، اقدامات کاهش نرخ بهره را در پیش گرفته که این رویکرد، وضعیت بد نرخ بهره را دامن زده و تاثیر منفی بر ارزش پول ملی می‌گذارد.»
 
الجندی بحران لیر ترکیه را ناشی از نگرانی در مورد سیاست های پولی، با توجه به درخواست‌های مکرر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری برای کاهش نرخ بهره و تغییرات پی در پی او در مدیریت بانک مرکزی دانست.
 
بر اساس نظرسنجی رویترز، انتظار می رود بانک مرکزی این هفته، نرخ بهره را تا ۱۵ درصد کاهش دهد، حتی اگر تورم نزدیک به ۲۰ درصد به همین حال باقی بماند.
 
شایان ذکر است که بانک مرکزی ترکیه در ۲۳ سپتامبر گذشته، بصورت غیرمنتظره‌ای نرخ بهره بانکی در این کشور را با کاهش یک درصدی، به ۱۸درصد رساند؛ پس از آن نیز مجددا نرخ بهره بانکی را کاهش داد.
 
کاهش اخیر ارزش لیر نیز با افزایش ارزش دلار پس از آمار مربوط به تورم بالاتر از حد انتظار در آمریکا، تشدید شد.
 
لیر، با بدترین عملکرد در میان ارزهای بازارهای نوظهور در سال جاری، دو سوم ارزش خود را طی پنج سال از دست داده که باعث کاهش درآمد شهروندان شده است، در حالی که تورم، افزایش یافته و دو رقمی شده است.

 

بسیاری از تحلیلگران، شرایط این روزهای ترکیه را با دهه ۹۰ میلادی مقایسه می‌کنند. در دهه ۹۰ میلادی، ارزش لیر ترکیه به دلیل مشکلات سیاسی و بدتر شدن توازن اقتصادی، به میزان بیش از ۱۶۰ درصد در برابر دلار کاهش یافته بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر