کد خبر: 123827
A

عضو کمیسیون تلفیق بودجه: ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف شده است

جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ ازحذف ارز ترجیحی دارو از بودجه نظام سلامت کشور، خبر داد

 عضو کمیسیون تلفیق بودجه: ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ ازحذف ارز ترجیحی دارو از بودجه نظام سلامت کشور، خبر داد و گفت: بودجه کشور در مجموع رشد 8 درصدی داشته درحالی که بودجه نظام سلامت در لایحه بودجه 1401 افزایش 26 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

بودجه 174 هزار میلیارد تومانی نظام سلامت در لایحه بودجه 1401

جلیل میر محمدی افزود: کل اعتبارات حوزه سلامت نزدیک به 174 هزار میلیارد تومان است که بر این اساس، سهم نظام سلامت از بودجه عمومی دولت حدود 11 درصد می‌شود. 

میرمحمدی ادامه داد: حدود 47 درصد از بودجه نظام سلامت از محل منابع عمومی و 35 درصد درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و نهادها و سازمان‌های وابسته به وزارت بهداشت تأمین می‌شود؛ علاوه بر این سهم طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 18 درصد است.

سهم 71 درصدی دانشگاه‌های علوم پزشکی از بودجه نظام سلامت

وی با بیان این‌که در نظام سلامت بخش اعظم بودجه به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص پیدا می‌کند؛ تصریح کرد: از مجموع 174 هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه 1401 برای نظام سلامت درنظر گرفته شده است حدود 125 هزار میلیارد تومان سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی است که 71 درصد از کل بودجه نظام سلامت را شامل می‌شود. از کل 125 هزار میلیارد تومانی که به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص پیدا کرده حدود 60 درصد از منابع عمومی و 38 درصد از درآمدهای اختصاصی تأمین می‌شود و دو درصد نیز از سایر منابع مانند هدفمندی یارانه‌ها تخصیص پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در لایحه بودجه 1401 برای هر کدام از بخش‌های ستاد وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت 21 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

خبری از ارز ترجیحی داروها در لایحه بودجه نیست

عضو کمیسیون تلفیق درباره بودجه دارو در لایحه بودجه 1401 تصریح کرد: بر اساس آن‌چه که در لایحه بودجه 1401 آمده است هیچگونه ارز ترجیحی به دارو و ملزومات پزشکی، اختصاص پیدا نخواهد کرد؛ مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی در بودجه بیش از 40 هزار میلیارد تومان برآورد شده که این مبلغ در اختیار بیمه‌ها قرار خواهد گرفت تا سازمان‌های بیمه‌گر به دست مصرف کننده برسانند؛ البته این تصمیم هنوز قطعی نشده و مشخص نیست که ارز ترجیحی برای سال آینده به دارو اختصاص می یابد یا خیر.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر