کد خبر: 117804
A
در شمال ایران چه خبر است؟

پشت پرده طرح آنکارا، باکو و اسلام آباد برای کنترل کامل ارتباط تجاری ایران با اروپا+نقشه

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که میان ایران، آذربایجان و ترکیه چه اتفاقی رخ داده است. برای درک بهتر اینکه آذربایجان و ترکیه چه در سر دارند و چگونه می خواهند بر تمام راه های ارتباط خارجی تسلط پیدا کنند این گزارش را بخوانید

پشت پرده طرح آنکارا، باکو و اسلام آباد برای کنترل کامل ارتباط تجاری ایران با اروپا+نقشه

‌به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که میان ایران، آذربایجان و ترکیه چه اتفاقی رخ داده است. 

برای درک بهتر اینکه آذربایجان و ترکیه چه در سر دارند و چگونه می خواهند بر تمام راه های ارتباط  خارجی تسلط پیدا کنند، باید ابتدا نقشه  منطقه مورد بحث را با دقت دید

در تصویر به قسمت هاشور زده که با فلش نشان داده شده دقت کنید.

IMG_20211001_194412_331

‌در این نقشه به وضوح مشاهده میکنید که هم ترکیه و هم نخجوان بر راه ارتباطی خود با جمهوری آذربایجان از مرز ایران که خط همسایگی ما با ارمنستان است می گذرد تمرکز کرده و کنترل آن را کاملا در اختیار بگیرند. 

ترکیه و آذربایجان می خواهند این قسمت از خاک ارمنستان (منطقه زنگزو) را تصرف کرده و این تصرف اراضی بدان معناست که ایران با ارمنستان مرز نخواهد داشت.

IMG_20211001_194415_833

این موضوع برای رژیم حاکم بر آنکارا و باکو دو سود بزرگ دارد؛

اول) بدون نیاز به ایران ترکیه با باکو راه مستقیم زمینی خواهد داشت. 

دوم) این کشورها دسترسی ایران از خاک ارمنستان به اروپا را عملا خواهند گرفت.

واقعیت این است که مثلث آنکارا، اسرائیل و جمهوری باکو با همراهی جمهوری اسلامی پاکستان به دنبال محاصره  ایران هستند در ادامه به نقش آفرینی آنکارا و اسلام آباد خواهیم پرداخت.

‌بی تردید بحث های سیاسی طی این چند روز مربوط به منطقه زنگزور که در ادبیات سیاسی آذربایجان به دالان "پان ترکیسم" معروف شده نیست ماجرای اصلی همان راهی هست که بعد از جنگ سال گذشته ایجاد شده است.

کامیونهای ایرانی از زنگزور وارد ارمنستان می شوند اما برای ادامه مسیر به کجا میرسند؟!به دالان لاچین! (به نقشه نگاه کنید)

IMG_20211001_194419_564

‌دقیقا این فلش قرمز نقطه ای است که آذربایجان از کامیونهای ایرانی مالیات اخذ کرده کنترل این منطقه با ارمنستان نیست؛ آذربایجان اشراف کامل روی آن دارد.

IMG_20211001_194422_931 چرا جاده "لاچین" استراتژیک است؟!

جاده لاچین بر خلاف تصور تحلیلگران تمام معادلات منطقه را بر هم زده است، ایران از شمال سه راه زمینی به اروپا دارد

ترکیه، آذربایجان و ارمنستان؛ ‌قطع شدن این راه ها یعنی برگشتن معادله جغرافیایی قفقاز به نفع ترکیه؛ این موضوع بدان معناست که ما باید برای رسیدن به اروپا باید محتاج آذربایجان و ترکیه  باشیم.

 با توجه به بازی کردن اردوغان و الهام در زمین اسرائیل یعنی قطع شدن کامل جاده ترانزیت و تجارت مستقیم ایران با اروپا اما این تمام ماجرا نیست.

‌این نقشه همان رویای امپراطوری عثمانی جدید هم  است و تمام خیال پردازی اردوغان با همان یک خط مرزی ساده که دست ماست نیمه تمام مانده، رژیم آنکارا تمام سعی اش  را می کند تا آن قسمت کوچک را تصاحب کند.

20211001_195354

‌حالا ترکیه و آذربایجان با همراهی پاکستان  قصد داشتند با برگزاری یک رزمایش این منطقه را از ارمنستان بگیرند در حالی گه مطابق قوانین بین المللی این منطقه جزئی از خاک ارمنستان است و ربطی به جنگ سال گذشته که آذربایجان طلب خاکش را می کرد ندارد.

 حالا ایران به حدی نیروی در این مرز مستقر کرد که تمام بازیگران غافلگیر شده اند باید دید این پایداری ایران تا چه زمانی ادامه دارد؟ و آیا باز هم مانند سال گذشته روسیه به عنوان ناجی رژیم باکو باز هم مقامات دولتی ایران را برای سکوت تحت فشار خواهد گذاشت یا خیر؟!

 

 

*گزارش برگرفته از اطلاعات کانال بررسی استراتژیک اوراسیا، اطلاعات ارائه شده توسط خبرنگار سامان ماهور و مطالب مرتبط با تحولات قفقاز تدوین شده است

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر