کد خبر: 118168
A

جمالی نوبندگانی: نوع مذاکره سعید جلیلی را نباید به پای باقری‌کنی گذاشت

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: آقای باقری قبلا در مذاکرات دستیار آقای جلیلی بوده و خودش مذاکره‌کننده اصلی نبوده است. یعنی ما هنوز کارنامه‌ای از مذاکرات مستقل او در دسترس نداریم. ضمن اینکه رشته او هم علوم سیاسی است و مدت‌ها هم در این زمینه کار کرده است. به نظر من مساله مهم‌تر این است که وزارت خارجه، دولت و نظام چه روشی را در پیش می‌گیرند چون آقای باقری‌کنی باید آن راهبرد را پیش ببرد. نوع مذاکرات آقای جلیلی در آن زمان حتما هماهنگ با نظرات رییس دولت نهم و دهم بوده و نباید آن را به پای باقری‌کنی گذاشت.

جمالی نوبندگانی: نوع مذاکره سعید جلیلی را نباید به پای باقری‌کنی گذاشت

به گزارش دیده بان ایران؛ آنطور که امیرعبداللهیان چندی قبل اعلام کرد و از مواضع سایر طرف‌های برجامی برمی‌آید، مذاکرات هسته‌ای به زودی از سر گرفته خواهد شد. ترکیب تیم مذاکره کننده در ایران هنوز معلوم نیست اما وزیرخارجه اعلام کرده که این مسئولیت همچنان به عهده وزارت خارجه خواهد بود. این یعنی که علی باقری کنی جای عباس عراقچی را که پیش‌تر معاون وزیر و مذاکره کننده ارشد بود، گرفته است. 

 

حال باید دید که این تغییر چه تاثیری در عملکرد تیم ایران و نتیجه‌ای که به دست می‌آورد خواهد داشت. البته برخی با اشاره به اینکه سیاست خارجی و راهبرد ایران در امر مذاکره در سطح کلان تعیین می‌شود، اهمیت چندانی به افراد حاضر در تیم مذاکره کننده نمی‌دهد. برخی دیگر نیز این ترکیب را مهم می‌دانند و سپردن کار به باقری کنی را مقدمه تکرار مذاکرات شبیه آنچه در دوره جلیلی انجام شد، می‌دانند. گروه دیگری اما هم به مذاکره کنندگان اهمیت می‌دهند و نقش آنان را ندیده نمی‌گیرند و هم درباره عملکرد باقری‌کنی و تیم مذاکره کننده در دولت جدید عجله ندارند. 

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، کارشناس مسائل سیاست خارجی از جمله همین افراد است . او تاکید دارد که استراتژی ایران در مذاکرات در سطح کلان مشخص خواهد شد اما نقش تیم مذاکره کننده را نیز نادیده نمی‌گیرد. این نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «فردا» بر اهمیت و نقش تیم مذاکره‌کننده در نتیجه‌ای که گرفته می‌شود، تاکید کرد و گفت: «ترکیب تیم مذاکره‌کننده از چند جهت می‌تواند موثر باشد. اول اینکه تیم چقدر سواد دیپلماتیک دارد. دوم اینکه چقدر تجربه دیپلماسی دارد. سوم اینکه چقدر تجربه مذاکره دارد. چهارم و مهم‌تر هم اینکه با انتخاب تیم چه پیام داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی داده می‌شود.»

 
 

وی افزود: «قطعا افرادی که مشخص می‌شوند، موثر خواهند بود. مثال اینکه یک مربی فوتبال یک پلن و استراتژی را مشخص می‌کند اما این بازیکن است که بازی می‌کند و اهمیت دارد که چقدر توانایی و هوش بازی‌گری دارد یا به تذکرات مربی توجه می‌کند. در مذاکرات نیز همین‌طور است. درست است که استراتژی مشخص می‌شود اما یک سری مسائل از زبان دیپلماسی تا تسلط بر زبان انگلیسی و متون و… در امر مذاکرات نقش دارد».

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: «تیم دیپلماسی ما باید توجه داشته باشد که می‌بایست ما کارشناسان زبده و خبره زیادی با خودمان همراه کنیم. بالاخره ما با چهار یا پنج هیات دیگر که بعضا با ده‌ها کارشناس در حوزه‌های مختلف آمده‌اند، طرف هستیم. هر کدام از این‌ها هیاتی چند نفر از کارشناسان را با خود می‎برند که در کنار اتاق اصلی مذاکرات مشغول کار و بررسی هستند. ما هم باید همین‌طور عمل کنیم. باید افرادی متخصص در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و ... به خصوص در زمینه‌های حقوقی همراه تیم هیات مذاکره‌کننده کنیم چون اگر قرار باشد متنی نوشته و توافق شود همان وقت بررسی شود اگر مساله‌ای ایجاد شود، حل آن در مذاکرات بعدی بسیار سخت خواهد شد».

این نمانده پیشین مجلس درباره اینکه آیا با رفتن عراقچی و سپرده شدن کار به علی باقری‌کنی تیم مذاکره کننده ما تقویت شده یا تضعیف؟ گفت: «این مساله را نمی‌توان به این شکل بررسی کرد چون آقای باقری قبلا در مذاکرات دستیار آقای جلیلی بوده و خودش مذاکره‌کننده اصلی نبوده است. یعنی ما هنوز کارنامه‌ای از مذاکرات مستقل او در دسترس نداریم. ضمن اینکه رشته او هم علوم سیاسی است و مدت‌ها هم در این زمینه کار کرده است. به نظر من مساله مهم‌تر این است که وزارت خارجه، دولت و نظام چه روشی را در پیش می‌گیرند چون آقای باقری‌کنی باید آن راهبرد را پیش ببرد. نوع مذاکرات آقای جلیلی در آن زمان حتما هماهنگ با نظرات رییس دولت نهم و دهم بوده و نباید آن را به پای باقری‌کنی گذاشت و بهتر است منتظر ماند تا ببینیم دولت چه نقشه راهی را تهیه می‌کند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر