کد خبر: 100606
A

وکیل دادگستری: اقدام نماینده مجلس در برخورد با سرباز سه ماه تا یک سال حبس دارد

علی مجتهد زاده وکیل دادگستری در یادداشتی نوشت؛ با انتشار فیلم درگیری ‎عنابستانی و ‎سرباز اکبری ابهام زیادی در اصل اتفاق نمانده. از آنجا که مامور درحین انجام وظیفه قانونی بوده، اقدام نماینده مجلس طبق ماده 607 قانون مجازات در بابت ‎تمرد می تواند مستحق سه ماه تا یک سال حبس باشد.

وکیل دادگستری: اقدام نماینده مجلس در برخورد با سرباز سه ماه تا یک سال حبس  دارد
 

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی مجتهد زاده وکیل دادگستری در یادداشتی به تشریح مسائل حقوقی اقدام نماینده مجلس (علی اصغر عنابستانی) در برخورد با سرباز راهور پرداخت و نوشت؛ با انتشار فیلم درگیری ‎عنابستانی و ‎سرباز اکبری ابهام زیادی در اصل اتفاق نمانده. از آنجا که مامور درحین انجام وظیفه قانونی بوده، اقدام نماینده مجلس طبق ماده 607 قانون مجازات در بابت ‎تمرد می تواند مستحق سه ماه تا یک سال حبس باشد.

لازم به توضیح است ماده 609قانون مجازات اسلامی در خصوص توهین کلامی صدق پیدا می کند، در حالیکه عمل نماینده فراتر از توهین کلامی و در حدود برخورد فیزیکی بوده است. از این جهت آقای ‎عنابستانی باید مطابق ماده607 که دارای مجازات بیشتری است محاکمه شود

هر چند متاسفانه در قوانین ما، موضوع ‎دروغ جرم انگاری نشده اما از آنجا که نماینده مذکور با تکذیب درگیری و طرح روایت های غیر واقعی، سعی در گمراه نمودن اذهان را داشته قاعدتا حق بهره بردن از کیفیات مخففه مجازات را ندارد و قاعدتا باید به حداکثر مجازات معادل یک سال حبس، محکوم شود.

طبق تفسیرسال80 شورای نگهبان از اصل86قانون اساسی درباره مصونیت نمایندگی(فارغ از نقدهای وارده)، اعمال واقداماتی جز رأی‌ دادن‌ و اظهارنظر درجهت‌ ایفای‌ وظایف‌ نمایندگی ازشمول این اصل خارج هستند. به همین اعتبارتکلیف اقدام ‎عنابستانی ازنظرقانون نظارت بررفتار نمایندگان هم روشن است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر