کد خبر: 101034
A

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی: محرز و جهانپور سر چیزی که نیست دعوا می کنند

کرمانپور گفت: نکته‌ مهمی که باید به آن توجه کرد این است که مسئول تأیید هر نوع دارو و واکسنی در ایران، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است. در واقع این سازمان است که باید تمام مسئولیت‌ها را از زمان تائید و یا رد واکسن برعهده بگیرد و پاسخگو باشد. تنها جایی که هم امکانات علمی و هم مسئولیت و اختیارات دارد، سازمان غذا و دارو است، حتی سازمان نظام پزشکی هم چنین اختیاراتی ندارد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی: محرز و جهانپور سر چیزی که نیست دعوا می کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا و مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به حواشی به وجود آمده درباره واکسن روسی کرونا گفت: واکسن قاعده و قانون دارد؛ واکسنی که مراحل علمی و قانونی خود را طی کرده باشد، چه تولید کننده داخلی و چه بین المللی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کرمانپور گفت: نکته‌ مهمی که باید به آن توجه کرد این است که مسئول تأیید هر نوع دارو و واکسنی در ایران، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است. در واقع این سازمان است که باید تمام مسئولیت‌ها را از زمان تائید و یا رد واکسن برعهده بگیرد و پاسخگو باشد. تنها جایی که هم امکانات علمی و هم مسئولیت و اختیارات دارد،  سازمان غذا و دارو است، حتی سازمان نظام پزشکی هم چنین اختیاراتی ندارد.

مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: به نظر من در حال حاضر موضوع واکسیانسیون مهم تر از دعوا بر سر نوع واکسن است. حالا می خواهد واکسن روسی یا چینی باشد و یا آمریکایی و اروپایی. بنابراین دلسوزانه باید به مردم بگوییم که اگر سازمان غذا و دارو واکسنی را تأئید و وارد کرد، می‌توانند از آن استفاده کنند. مطمئن باشید واکسیناسیون بدتر از خود کرونا نیست.

وی ادامه داد: این ویروس جهنده مشغول لانه گزینی بیشتر و موثرتر است و تنها سه راه برای کنترل آن وجود دارد که به ترتیب اولویت عبارت است از: رعایت دستورالعمل های بهداشتی، واکسیناسیون و داروی موثر که در حال حاضر از داروی موثر خبری نیست پس ناچاریم به رعایت دو اصل اول.

کرمانپور گفت: تمام کشورهایی که به مرز ۲۵ درصد واکسیناسیون جمعیت عمومی رسیده اند نمودار ابتلاء بصورت معنی دار در حال سقوط است و این خبر بسیار امیدوارکننده ای است. یک انتقاد به وزارت بهداشت است که در اقدامات پیش رو از جمله واکسیناسیون، مدیریت زمان را در نظر نمی گیرد. از یک سو تحریم هستیم و کشورهای جهان در مبادله مالی با ما یا محتاطند یا حریص و منفعت طلب تا از این نمد کلاهی برای خود بدوزند( حتی برخی همسایگان) از دیگر سو به دلیل مشکلات داخلی و جهانی در مصرف پول به شدت محتاطیم! باید نگران واسطه های بی رحم هم باشیم! با همه این جهات باید به سرعت وارد عمل شد و اقدام کرد تا دور نخوریم.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: از آخرین نامه ای که سازمان نظام پزشکی به دولت و وزارت بهداشت برای تامین واکسن خارجی دو ماه و حتی بیشتر گذشته است. کمی شتاب لازم داریم تا جبران عقب افتادگی های این مدت و عقب ماندگی های اکتسابی بشود.

وی اظهار داشت: بالاخره سازمان غذا و دارو در انتخاب واکسن محدودیت هایی دارد و باید به آن حق دهیم. به نظر من واقع بینی در این خصوص خیلی مهم است. مطالبه بهترین واکسن ها حق همه ماست! اما باید هوشیار باشیم ما را به ناکجا آباد سوق ندهند! از دست دادن زمان، آمار مرگ سه رقمی و توابع شدید اقتصادی به ایستادگی پای واکسنی که معلوم نیست به دست ما برسد نمی ارزد! درست است که واکسن در تحریم نیست اما جابه جایی پول برای ما سخت است. ما در خارج از کشور پول داریم اما احتمال بلوکه شدن آن وجود دارد. مگر اینکه شخصی مثل آقای بایدن اطمینان دهد هر پولی که در خرید دارو و واکسن جا به جا شود، بلوکه نخواهد شد. البته من بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد اما به عنوان یک پزشک می توان این درخواست را از آقای بایدن داشت شاید بعد از چهل سال یک بار هم روش همگرایی را امتحان کنند و جهان را با صلح آشناتر کنند.

دکتر کرمانپور در واکنش به صحبت های مینو محرز در خصوص واکسن روسی کرونا گفت: منطق خانم محرز و کسانی که می گویند واکسن روسی نمی زنیم این است که آنها می‌گویند برای هر واکسنی باید اطلاعات و مستندات داشته باشیم و این واکسن باید تائیدیه معتبر بین المللی داشته باشد. کارشناسان سازمان غذا و دارو باید به روسیه بروند و بررسی کارشناسانه انجام دهد تا در صورت تأئید واکسن روسی وارد کشور شود. من باز تأکید می کنم ما باید به جایی تکیه کنیم که اگر اتفاقی افتاد پاسخگو باشد. من، خانم دکتر محرز و حتی سازمان نظام پزشکی نیستیم که باید پاسخگو باشیم بلکه صفر تا صد مسئولیت این کار برعهده سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است.

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا گفت: ما در محاصره اقتصادی قرار گرفته ایم و کشور ما کشور خاصی است، چه کار باید انجام دهیم؟ به نظر من برای اینکه واکسیناسیون زودتر شروع شود، باید به جایی اطمینان کرد. البته من فکر می کنم در ابتدای ورود واکسن به کشور تزریق آن کاملا اختیاری باشد. احتمالا در پارت اول به دلیل کمبود واکسن، اجباری هم در کار نیست.

وی در پایان با اشاره به اختلاف مینو محرز و کیانوش جهانپور بر سر اعتبار واکسن روسی کرونا گفت: هم دکتر محرز و هم دکتر جهانپور از سرمایه‌های مملکت هستند. به نظر من ما باید در این برهه از زمان که همه نیازمند واکسن هستند با روشی معقول جلو برویم. من معتقد هستم مردم را نباید ترساند. البته هنوز هم واکسنی در کار نیست. شاید مشکل اینجاست که ما سر چیزی که نیست دعوا می کنیم.

منبع: مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر