کد خبر: 101657
A
دیده بان ایران:

نگرانی شهروندان از ارائه اطلاعات هویتی برای یک سفر درون شهری/ امنیتی ترین دولت پس از انقلاب اسلامی در مترو به دنبال چیست؟

دولت حسن روحانی به گفته منتقدان و حامیان او یکی از امنیتی ترین دولت های تاریخ 42 ساله انقلاب اسلامی است. دولتی که به خصوص در دور دوم خود حتی کوچکترین انتقادها نسبت به خودش را امنیتی کرد و با تمام توان سعی کرد تا از اشاعه آن قاطعانه جلوگیری کند.

نگرانی شهروندان از ارائه اطلاعات هویتی برای یک سفر درون شهری/  امنیتی ترین دولت پس از انقلاب اسلامی در مترو به دنبال چیست؟

«خوشبختانه آن قدر سیستم مانیتور و دوربین داریم که خودرو، پلاک آن و راننده مشخص می‌شود.»

به گزارش دیده بان ایران؛ این سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری بود پس از اعتراضات مردم نسبت به افزایش قیمت بنزین که در آبان سال 99 در جلسه هیات دولت مطرح شد و به دنبال آن گفته شد که حدود ۱۰ هزار نفر از معترضین بازداشت شدند.

دولت حسن روحانی به گفته منتقدان و حامیان او یکی از امنیتی ترین دولت های تاریخ 42 ساله انقلاب اسلامی است. دولتی که به خصوص در دور دوم خود حتی کوچکترین انتقادها نسبت به خودش را امنیتی کرد و با تمام توان سعی کرد تا از اشاعه آن قاطعانه جلوگیری کند.

اما به نظر می رسد این عملکرد دولت در آخرین ماه های خود گریبان سایر ارگان ها را هم گرفته و در تازه ترین آنها متروی تهران در اطلاعیه ای که روز گذشته منتشر شد خطاب به شهروندان اعلام کرده است که زین پس بدون ارائه کارت ملی نمی توانند بلیت قطار دریالفت کنند.

تصمیمی که در ظاهر گفته شده است به دلیل شناسایی افراد مبتلا به کرونا توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا (زیر نظر رئیس جمهوری) اتخاذ شده اما شواهد امر چیز دیگری را به اثبات می رساند.

سایت رویداد24 در همین رابطه می نویسد: یکی از مدیران یکی از ایستگاه‌های مترو تهران در همین خصوص توضیح می‌دهد: «هرچند در توجیه دلیل دریافت کد ملی از مسافران مترو گفته می‌شود برای حفظ پرتکل‌های بهداشتی و مقابله با کروناست، اما این طرح چند سالی بود بحثش مطرح بود و اصلا جدید نیست که بگوییم به خاطر مقابله با کرونا مسئولان به این تصمیم رسیده‌اند. طبق اطلاعاتی که ما داریم طرح اجباری دریافت کد ملی بیش از آنکه مربوط به حوزه بهداشت عمومی باشد، به حوزه امنیت مربوط است و در واقع این طرح یک طرح امنیتی برای توسعه امکان‌های ردیابی کسانی است که مراجعی به دنبال آن افراد هستند. گفته شده که این طرح برای مبارزه با تروریسیم و حمله‌های احتمالی و مقابله با موارد این چنینی است. حالا در این روز‌های کرونایی فرصت خوبی بوده است که این را به تعویق افتاده چند ساله اجرا شود.»

نکته حائز اهمیتی که به نظر می رسد با توجه به رویکرد وزارت کشور طی روزهای اخیر و با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات قابل قبول تر باشد تا اینکه به گفته فرنوش نوبخت مدیرعامل متروی تهران هدف ما از این کار شناسایی بیماران و تذکر به آنهاست تا دیگر از مترو استفاده نکنند.

نگرانی شهروندان در برابر احساس ناامنی ارائه اطلاعات هویتی برای یک سفر درون شهری از موضوعاتی نیست که به توان به راحتی از آن عبور کرد اما مهم تر از آن توجیه های بی دردسری است که مسئولان در نبود رسانه های پرسشگر به خود اجازه مطرح کردن آنرا می دهند تا چراغ خاموش به اهداف خود برسند.

 

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر