کد خبر: 101874
A

سایت اصولگرا: به جای اشاعه غربالگری از خانواده‌های دارای معلول حمایت کنید

ارگان جبهه پایداری معتقد است که میزان ولادت کودکان مبتلا به سندروم داون از ۱۲۰۰ مورد به ۳۰۰ مورد موفقیت محسوب نمی شود.

سایت اصولگرا: به جای اشاعه غربالگری از خانواده‌های دارای معلول حمایت کنید

به گزارش دیده بان ایران؛ سایت اصولگرای رجانیوز در سلسله گزارش هایی که تاکنون منتشر کرده است بر  لزوم حذف غربالگری اجباری در زنان تاکید دارد و بر این باور است که غربالگری تنها باید برای زنان پرخطر تجویز شود نه همه زنان.

این سایت در تازه ترین مطلب خود با طرح این سوال که آیا اجرای طرح غربالگری موفق بوده است می نویسد: 

تا پیش از همگانی شدن برنامه غربالگری، سالانه ۱۲۰۰ کودک مبتلا به سندروم داون در کشور متولد می‌شده است. اکنون و پس از اجرای گسترده و همگانی این طرح، از میان ۱۲۰۰ جنین داون تنها از ولادت ۹۰۰ مورد آن جلوگیری شده و ۳۰۰ مورد دیگر متولد می‌شوند.

 

 

این سایت در ادامه مطلبش با طرح سوالی دیگری مبنی بر اینکه "آیا همین تعداد کاهش تولد کودک سندروم داون مطلوب نیست؟" می نویسد:

در اثر اجرای گسترده طرح غربالگری در سطح ملی، میزان ولادت کودکان مبتلا به سندروم داون از ۱۲۰۰ مورد به ۳۰۰ مورد کاهش داشته که این میزان از کاهش تولد کودکان سندروم داون برای طرحی که در گستره وسیع ملی اجرا شده و تقریبا تمامی مادران باردار را مورد آزمایش قرار می‌دهد، موفقیت زیادی نیست. اما این کاهش نیز بی‌هزینه نبوده و اشکالات متعددی به همراه داشته است.

 

در پروسه کاهش ۹۰۰ عدد از کودکان تولدیافته سندروم داون، تعداد قابل توجهی کودک سالم به قتل رسیده و از زندگی محروم شده‌اند. متاسفانه در کشور ما در مرحله دوم غربالگری ۲.۷ درصد مادران باردار که ریسک بالا شناخته شوند، بدون مراجعه به آزمایشگاه، خود اقدام به اسقاط و قتل جنین خود می‌کنند که میزان این مورد در دیگر کشورها حدود نیم درصد است! گاهی مادر فرزند خود را می‌خواسته اما به‌دلیل این برچسب «منگل بودن» که فقط احتمال بوده است برای نجات از اضطراب، اقدام به سقط جنین خود می‌کند! بر این اساس از یک‌میلیون ولادت سالم، ۲۳ هزار قتل اتفاق می‌افتد تا ۹۰۰ کودک سندروم داون متولد نشوند.

 

از سوی دیگر تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد از آنجا که برای تشخیص قطعی این ۹۰۰ کودک، همه مادران باید درگیر آزمایشات پرخرج غربالگری شوند، هزینه کشف یک بچه سندروم داون با این روند و فرآیند در ایران، بیش از ۱۲۰ برابر نگهداری سندروم داون و نگهداری آنها در آمریکا است! و از هیچ جهت مقرون به صرفه نیست و به پروسه‌ای آسیب‌‌زا تبدیل شده است.

 

رجانیوز در ادامه و در پاسخ به این سوال که "سیاست مناسب در مساله غربالگری چیست؟" پاسخ می دهد:

از آنجا که بررسی این موضوع در دستور کار قریب‌الوقوع مجلس قرار دارد، پیشنهادهای سیاستی متنوعی در خصوص غربالگری قابل ارائه است که برخی کوتاه مدت، برخی میان مدت و برخی بلندمدت هستند و حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را شامل می‌شود. اما از آنجا که تعویق هر روزه در اصلاح این روند منجر به قتل جنین‌های بی‌گناه متعدد خواهد شد، پیشنهادات فوری در این باره به شرح ذیل قابل پیگیری است:
 

- غربالگری باید تنها برای گروه‌های پرخطر تجویز و توصیه شود نه همه مادران باردار. تجویز همگانی این موضوع علاوه بر اینکه لازم نیست، خود موجب تحمیل اضطراب فراوان بر مادران و اقاط جنین‌های سالم بسیار خواهد شد.

- با اتخاذ سیاست‌های مناسب، حالت تحمیل و اجبار پزشکان و خانواده‌ها به تست‌های غربالگری حذف شود.

- پوشش بیمه‌ای و حمایتی مناسبی از کودکان سندروم داون و نقص‌های مادرزادی صورت گیرد.

- خانواده‌های دارای معلول از حمایت و آموزش بیشتر بهره‌مند شوند.

- نظام جامعی برای نظارت بر آزمایشگاه‌ها طراحی و اجرا شود. در کشورهای خارجی آزمایشگاه‌هایی که بیش از مقدار معینی خطای مثبت و منفی داشته باشند اجازه فعالیت نخواهند داشت.

- با آموزش و مشاوره‌های پیش از ازدواج و قبل از بارداری، از ایجاد جنین ناهنجار جلوگیری شود. جنین پس از آن که ایجاد شد، یک انسان است و سقط بی‌دلیل او حکم قتل نفس دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر