کد خبر: 102118
A

کیانوش جهانپور: ۱۷ مبتلای قطعی به ویروس کرونای جهش یافته شناسایی شدند

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی تاکنون در ایران شناسایی شدند و خطر گسترش سریع این ویروس جدی است.

کیانوش جهانپور: ۱۷ مبتلای قطعی به ویروس کرونای جهش یافته شناسایی شدند

به گزارش دیده بان ایران؛ کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، گفت: هفت نفر از این افراد که به طور قطعی به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده اند در استان قزوین هستند به همین علت مقررات ویژه ای برای شناسایی و کنترل شیوع این بیماری در استان قزوین اجرا می شود.

 

وی ادامه داد: ویروس جهش یافته انگلیسی سرعت انتقال بیشتری نسبت به ویروس قبلی کرونا دارد به همین علت رعایت فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرهیز از هر گونه دورهمی و تجمع بسیار ضروری است زیرا نشانه هایی از خطر خیز چهارم کرونا در برخی استانها مشاهده شده که بسیار خطرناک تر از خیزهای قبلی کرونا در ایران است.

 

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: خطر ورود به خیز چهارم کرونا جدی است و همه باید برای جلوگیری از آن دست در دست هم دهیم و از انتشار ویروس کرونا به خصوص ویروس جهش یافته انگلیسی به طور جدی تر از ترددهای غیرضروری خودداری کنیم و از هرگونه دورهمی و مهمانی های خانوادگی کمک کنیم و با همکاری هم از ایجاد موج جدید بیماری در کشور ممانعت کنیم.

 

وی گفت: افزایش موارد ابتلا و بستری به بیماری کووید۱۹ در استان خوزستان بسیار نگران کننده است همچنین در استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان نیز شاهد ایجاد روند ملایم صعودی در موارد بستری روزانه کرونا هستیم.


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ابتلا به بیماری کووید۱۹ در بین جوانان در هفته های اخیر افزایش یافته است و این مساله واقعا نگران کننده است و لزوم همزیستی هوشمندانه با بیماری را بیش از گذشته نشان می دهد زیرا افزایش بیماری در گروههای سنی پایین تر هشداری برای افزایش بیماری در بین سالمندان است.

 

اعلام خطر وزیر بهداشت

 

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز روز گذشته در قزوین با هشدار نسبت به خیز جدید کرونا و خطرات نگران کننده ویروس جهش یافته انگلیسی گفت: اعتقاد ندارم که فقط همین چند مورد از ویروس جهش یافته در قزوین وجود دارد. حتما باید جلسات مشترک بین استان زنجان، قزوین، البرز و تهران تشکیل شود و کل این منطقه باید تحت نظارت مستمر باشد و اولین پیک بیماری از هر کجا پیدا شد باید بلافاصله خاموش شود.

 

وی گفت: اولین کاری که برای مقابله با کرونا و ویروس جهش یافته در استان قزوین باید انجام دهید، اطلاع رسانی گسترده و صحیح به مردم، افزایش تست های آزمایشگاهی و ارسال نمونه های تست ها به تهران برای بررسی جهش یافته بودن ویروس است. همه اطرافیان بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته را بیمار مبتلا، فرض کنید و تخت های بیمارستانی را آماده تر کنید.

 

نمکی هشدار داد: راهی که دو هفته با ویروس قبلی می رفتید، با این ویروس، ۷۲ ساعته می روید. اگر از زمان افزایش موارد سرپایی تا بستری، دو هفته وقت داشتید، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت دارید به همین دلیل بیمارستان ها باید کاملا برای هجمه احتمالی ویروس آماده کنید. کانون های بیماری را زودتر شناسایی و شعله های بیماری را در نطفه خفه کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: اسفند ماه سختی در پیش خواهیم داشت اگر سخت نگیریم و محکم نایستیم. پایه های دستاوردهای به دست آمده به شدت لرزان خواهد شد اگر این ستون های سختگیرانه رعایت پروتکل ها را محکم نگیریم. اعلام خطر می کنم.

 

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر