کد خبر: 102770
A
یک کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با «دیده بان ایران» علل اجتماعی سوخت بری مطرح کرد:

باید در شهرستان های مرزی بودجه هدفمند توزیع شود/ سازمان تامین اجتماعی طبق قانون می تواند به کولبران، مستمری پرداخت کند/ بودجه کشور در۱۰ استان متمرکز شده است

دکتر امید رضا فراهی کارشناس مسائل اجتماعی: موضوع معیشت مردم استان های مرزی کشور، یک موضوع ملی است و سازمان تامین اجتماعی به تنهایی نمی توانند در این خصوص، وارد عمل شود و نیاز است که چندین وزارتخانه به این مسئله، ورود کنند. وی تصریح کرد: دولت باید بودجه چندین وزارتخانه که بصورت متفرقه و موازی در کشور، هزینه می شود را تجمیع کند و برای ایجاد امنیت در شهرستان های مرزهای کشور و بهبود معیشت مردم این مناطق، آن را بصورت هدفمند در این مناطق، هزینه کند.

باید در شهرستان های مرزی بودجه هدفمند توزیع شود/ سازمان تامین اجتماعی طبق قانون می تواند به کولبران، مستمری پرداخت کند/ بودجه کشور در۱۰  استان متمرکز شده است

دیده بان ایران- «امیدرضا فراهی» در گفتگو با خبرنگار دیده بان ایران در پاسخ به این پرسش که سازمان تامین اجتماعی بعنوان یک نهاد اقتصادی آیا می تواند برای کولبران، اشتغالزایی ایجاد کند؟ اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته اشاره داشت که باید موضوع را وسیع تر در نظر بگیریم و یک مفهوم، بنام رفاه و سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.

وی افزود: مفهوم رفاه و سازمان تامین اجتماعی، شامل دو بخش می شود که یک بخش آن، مشارکتی است و بخش دیگر آن، غیر مشارکتی است.

این کارشناس مسائل اجتماعی، تصریح کرد: بخش مشارکتی سازمان تامین اجتماعی به این صورت است که این سازمان می تواند سرمایه گذاری انجام بدهد و از مردم بعنوان حق بیمه، پول دریافت کند و بخش دیگر این سازمان، غیر مشارکتی است و دولت موظف است که مفهموم رفاه و تامین اجتماعی در کشور، براساس قوانین مدنی، مهیا کند مثل سازمان های کمیته امداد و بنیاد شهید و سایر سازمان هایی که در اختیار دارد که از بودجه عمومی دولت باید هزینه کند و آن را انجام بدهد.

فراهی تاکید کرد: در ابتدا باید دو مقوله رفاه و تامین اجتماعی از هم جدا شود ولی متاسفانه، این موضوع در بین کارشناسان، جا نیفتاده است و احساس می کنند که تمام کمک ها که مربوط به رفاه و معیشت مردم باید توسط سازمان تامین اجتماعی، انجام شود.

درآمد در کشور به درستی توزیع نمی شود

وی تاکید کرد: موضوعی که حائز اهمیت است این است که اتفاقاتی که در استان کردستان برای کولبران اتفاق می افتد و همچنین اتفاقی که در شهرستان سراوان، رخ داد و منجر به کشته شدن ۱۰ نفر از اهالی این شهرستان شد؛ ناشی از عدم توزیع نامناسب درآمد در کشور است و رییس جمهور و یا رییس سازمان برنامه و بودجه و یا هر شخص دیگری که مسوول توزیع ثروت در کشور است نمی تواند در این عرصه، موفق عمل کند.

فراهی در ادامه، بیان کرد: وقتی ثروت در کشور، بصورت مناسب توزیع نشود؛ درآمد کشور در ۱۰ استان متمرکز می شود و این استان ها به استان های صنعتی تبدیل می شوند و GDP این چند استان فاصله بسیار زیادی از دیگر استان های کشور خواهد گرفت و این تفاوت در نمودار رشد اقتصادی استان های کشور، قابل مشاهده است.

وی افزود: عدم توزیع مناسب درآمدهای کشور در استان های کشور از منظر مسائل اقتصادی و مدیریت اقتصاد کلان، یک نقطه ضعف محسوب می شود و این مسله مهمی است که دولت باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

فراهی تاکید کرد: در حوزه سرمایه گذاری، چند فاکتور وجود دارد که امنیت در سرمایه گذاری، یکی از آن ها است و وقتی که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، استان هایی که از امنیت در سرمایه گذاری، برخوردار هستند را معرفی می کند و طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، استان سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر استان های کشور از امنیت بالایی در سرمایه گذاری برخوردار است. 

وی تصریح کرد: وقتی که استان سیستان و بلوچستان از امنیت بالایی در عرصه سرمایه گذاری برخوردار است چه دلیلی وجود دارد که پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، در استانی که بیشترین مرز خاکی را با کشورهای همسایه ایران را دارد در آن، صنعت که می تواند اشتغال پایدار را بوجود بیاورد شکل نگرفته است و در این استان سرمایه گذاری انجام نشده است؟!

این کارشناس مسائل اجتماعی، گفت: سوال دیگری که باید از دولت پرسید این است که چرا دولت در زمان اضطراری همانند وقوع سیل و زلزله که معیشت مردم در خطر است ورود نمی کند و اخیرا هم مشاهده شد که در زلزله ای که در یکی از شهرستان های کشور رخ داد به جای اینکه دولت به این مسئله ورود کند سپاه وارد عمل شد و چرا دولت در زمان اضطرار وارد عمل نمی شود؟!

فراهی تاکید کرد: دولت هر دلیلی برای عدم ورود در زمان اضطراری را بیان کند برای من، بعنوان یک کارشناس قابل قبول نیست و این موضوع، دارای چند دلیل است.

وی تصریح کرد: در عرصه حکومت داری یک واژه وجود دارد که آن، امنیت است که این، شامل امنیت داخلی و خارجی است.

این کارشناس مسائل اجتماعی، اظهار داشت: در مسئله امنیت داخلی کشور، باید به این نکته توجه داشت که مرزهای کشور باید دارای قدرت کافی باشد تا نگران امنیت در مرکز کشور نباشیم و یکی از پایه های اصلی امنیت داخلی، اسکان مردم در مرزهای کشور است و این یک نکته خیلی مهمی است.

فراهی افزود: الان شرایط استان های مرزی کشور، بخصوص در استان های کردستان و سیستان و بلوچستان به گونه ای است که مردم برای تامین مخارج زندگی روزمره خود مجبور هستند که به مشاغل پر خطری مانند کولبری روی بیاورند و این یک معضل است که باید به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: اگر برای مسوولان دولتی، امنیت در مرزهای کشور، مهم است باید به معیشت مردم مرزنشین، توجه کند چون اگر آن ها نتوانند مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کنند مجبور می شوند به نقاط دیگر کشور مهاجرت کنند تا بتوانند مایحتاج مورد نیاز زندگی خود را تامین کنند.

باید در شهرستان های مرزی بودجه هدفمند توزیع شود

فراهی در ادامه، تصریح کرد: وقتی که افراد ساکن در استان های مرزی کشور، مجبور شوند برای تامین مخارج زندگی خود به شهرها و استان های دیگر کشور، مهاجرت کنند در واقع، شهرستان های مرزی کشور، خالی از سکنه می شود و وقتی که مرزها خالی از جمعیت شود امنیت کشور متزلزل خواهد شد.

وی گفت: بیشتر مردم مناطق مرزی کشور، کشاورز و دامدار هستند و در حال حاضر که کشور با خشکسالی مواجه است آن ها نمی توانند از این طریق، مخارج زندگی خود را تامین کنند و از طرفی هم ثروت و درآمد کشور در استان های مرزی بصورت مناسب توزیع نشده است و آن ها مجبور هستند به کولبری روی بیاورند تا بتوانند تا حدودی مخارج زندگی خود را تامین کنند.

فراهی تاکید کرد: موضوع معیشت مردم استان های مرزی کشور، یک موضوع ملی است و سازمان تامین اجتماعی به تنهایی نمی توانند در این خصوص، وارد عمل شود و نیاز است که چندین وزارتخانه به این مسئله، ورود کنند.

وی تصریح کرد: دولت باید بودجه چندین وزارتخانه که بصورت متفرقه و موازی در کشور، هزینه می شود را تجمیع کند و برای ایجاد امنیت در شهرستان های مرزهای کشور و بهبود معیشت مردم این مناطق، آن را بصورت هدفمند در این مناطق، هزینه کند.

این کارشناس مسائل اجتماعی، افزود: اگر بودجه در استان های مرزی کشور بصورت هدفمند توزیع شود برای مردم، اشتغال پایدار شکل خواهد گرفت و امید به زندگی در آن ها افزایش خواهد یافت و پایداری مردم در استان های خود افزایش می یابد که این موضوع، باعث می شود سنت های اصیل ایرانی، حفظ بشود.

فراهی تاکید کرد: وقتی که مردم در استان های مرزی کشور به این نتیجه برسند که دولت به معیشت آن ها توجه داشته است و برای بهبود معیشت آن ها اقدامات لازم را انجام داده است در واقع، مردم به دولت، امیدوار می شوند و در نتیجه، امنیت در استان ها و شهرستان های مرزی کشور به وجود خواهد آمد.

کسری بودجه تامین اجتماعی به دلیل عدم پرداخت دیون دولت

این کارشناس مسائل اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان تامین اجتماعی می تواند برای کولبران، مستمری در نظر بگیرد؟ گفت: وظیفه‌ سازمان تامین اجتماعی، براساس قانون ۲۹ کشور، این است که در زمینه معیشت افرادی که ضعیف هستند ورود کند و قانون به این نهاد غیر دولتی، این اجازه را می دهد که برای کولبران، مستمری در نظر بگیرد. 

فراهی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر با کسری بودجه مواجه است و این کسری بودجه به دلیل عدم پرداخت دیون دولت به این سازمان است.

وی تصریح کرد: دولت به سازمان تامین اجتماعی، بدهکار است و به همین دلیل، این سازمان نمی تواند به وظیفه اصلی خود که ارائه خدمات درمانی به بیمه گذاران است به درستی عمل کند و پرداختی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان ها، پزشکان و داروخانه ها با  چند ماه تاخیر انجام می شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی، گفت: وقتی که سازمان تامین اجتماعی به درستی نمی تواند به وظیفه اصلی خود عمل کند در واقع، قادر نخواهد بود که وظیفه دیگری، مانند پرداخت مستمری به کولبران را قبول کند و این سازمان طبق قانون می تواند به کولبران، مستمری پرداخت کند ولی منابع مالی کافی در این خصوص در اختیار ندارد.

فراهی در پایان، بیان کرد: باید این پرسش از دولت پرسیده شود که چرا منابع کشور در ۱۰ استان کشور متمرکز شده است در صورتی که استان های دیگر، منابع انسانی کافی که لازمه توسعه و پیشرفت است را در اختیار دارند ولی منابع کافی به آن ها اختصاص نیافته است. باید اقدامات لازم برای تامین معیشت مرز نشینان صورت بگیرد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر