کد خبر: 103513
A
مدعیان حکمرانی شایسته با مشورت فعالان آب و محیط زیست شهری به میدان بیایند:

شروع فعالیت دبیرخانه مردمی زیست پذیری شهری تهران

به اطلاع عموم فعالان، دغدغه مندان، مسئولان کشوری و ارگان‌های مردم نهاد می‌رسانیم به همت جمعی از فعالان حوزه آب و محیط زیست، دبیرخانه مردمی زیست پذیری شهری تهران به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد.

شروع فعالیت دبیرخانه مردمی زیست پذیری شهری تهران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به اطلاع عموم فعالان و دغدغه مندان حوزه آب و محیط  زیست، دغدغه مندان، مسئولان کشوری و ارگان‌های مردم نهاد می‌رسانیم به همت جمعی از فعالان حوزه آب و محیط زیست، دبیرخانه مردمی زیست­پذیری شهری تهران به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد. در این راستا از کلیه متخصصین، دغدغه­ مندان و کارآفرینان جهت همکاری و هم‌افزایی برای ارتقای جایگاه محیط زیست شهری دعوت به همکاری می‌کنیم. یادآور می‌شود تصمیم برای نهادینه‌ کردن این دبیرخانه مردمی به‌ واسطه بازخوردهای مثبت از سلسله  نشست‌های این پویش حاصل شده است.

چرایی تشکیل دبیر‌خانه مردمی زیست­پذیری شهری

زیست­پذیری شهرهای کشور طی بیش از نیم قرن گذشته با تهدیدهای بسیاری روبرو بوده و گاها شرایط لازم را نیز از دست داده است. زیست ­پذیری شهرها در ابعاد محیط زیستی، کالبدی و اجتماعی، بهانه تلاش حکمران در امر توسعه شهرها بوده و می­باشد. لکن بررسی معیارها و شاخص­های مربوط به وضعیت محیط­ زیست، شرایط کالبدی و اجتماعی شهرها نشان از آن دارد که سیاست­گذاری­ ها، برنامه ریزی ها و اقدامات حکمرانی در کشور در توسعه شهرها و مراکز جمعیتی اصلی از دستیابی به چشم انداز مطلوب فاصله زیادی دارد. سهم قابل توجهی از آسیب‌های واردشده در این حوزه­ ناشی از الگوواره­ها و رویکردهای نادرست حکمرانی طی نیم قرن گذشته بوده است.

مراکز جمعیتی کشور با بحران کم آبی و همچنین دستیابی به آب با کیفیت مطلوب مواجه اند. بهداشت عمومی در مراکز جمعیتی به دلیل ناتوانی مدیریت فاضلاب شهرها و مراکز جمعیتی مورد تهدید قرار گرفته است. سیاست های مدیریت بحران کم آبی به دلیل ناتوانی در پیاده سازی اقدامات بازآفرینی و بازچرخانی آب در مراکز جمعیتی کشور با شکست مواجه شده است. تعداد روزهای هوای ناسالم در شهرهای بزرگ کشور به صورت فزاینده ای در حال کاهش افزایش است. تاب آوری شهرها در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل روند کاهشی داشته ­است. کالبد شهرها از مطلوبیت و کیفیت لازم برای جلب رضایتمندی شهروندان فاصله گرفته است. گسترش شهرها و مراکز جمعیتی در تقابل با رویکرد پیاده مداری در حال انجام است. بزه و ناهنجاری های اجتماعی روند رو به رشدی در مراکز جمعیتی دارد؛ و در این میان ساختار ناسالم کالبد شهری در کاهش آلام شهروندان نیز ناتوان است.

عدم آگاهی تصمیم­ گیران و تصمیم سازان در امر توسعه شهرها و مراکز جمعیتی کشور از جغرافیای سرزمینی بخش­های مختلف کشور و «بایدها و نبایدها» ناشی از ظرفیت برد منابع محیط زیستی، دلیل اصلی این نابسانی در دستیابی به زیست­پذیری شهرهای کشور بوده­است. بررسی­ها نشان می دهد که طی نیم قرن گذشته، الگوواره ها و رویکردهای حاکم بر توسعه شهرهای کشور همواره یکسان بوده و تنها سلیقه ها و گاها ابزار حکمرانی تفاوت ها و تغییراتی داشته است. لذا لازمه اصلاح شرایط نامطلوب امکان زیست در مراکز جمعیتی کشور، کسب درایت و بصیرت لازم در تغییر الگوواره ها و رویکردهای حکمرانی خواهد بود.

هدف از تشکیل دبیرخانه مردمی زیست پذیری شهری

انتظارات و مطالبات پویش جمعیت مردمی متخصصین، تولید کنندگان و کارآفرینان تهران مهر تایید بر این واقعیت است که سیستم حمکرانی امکان اصلاح ساختار داشته و مشکلات زندگی مطلوب با مدیریت صحیح و مشارکت مردم قابل حل است. راهکار اساسی تغییر الگوواره ها و رویکردهای سنتی حاکم بر توسعه کشور با مشارکت فعالان و متخصصین آب و محیط زیست و ظرفیت سازی مردم و حمکران برای مشارکت در روند توسعه می باشد.

با تمامی موارد ذکرشده هدف این است که در خصوص مسائل مطرح‌شده در این جلسات همفکری و مستندسازی شود تا بتوانیم با ایجاد یک فرایند مستمر در این مسیر به سرمنزل مقصود یعنی حل دستیابی به زیست پذیری شهری دست یابیم.

در همین راستا برای تقویت تشکل‌های بخش خصوصی، برگزاری جلسات مطالبه گری از سوی این تشکل‌ها را ضروری می‌دانیم تا با شفاف‌سازی مسائل و چالش‌های موجود به بیان مطالبات زیست پذیری شهری بپردازیم و با همکاری و هم‌افزایی به سمت حل‌وفصل مشکلات حرکت کنیم.

بدین‌وسیله مجدد اعلام می‌کنیم دبیرخانه مردمی زیست پذیری شهری با همراهی عموم فعالان حوزه آب و محیط زیست شهری شروع به فعالیت کرده است. در این مسیر از کلیه متخصصین و دغدغه مندان جهت همکاری و هم‌افزایی برای ارتقای جایگاه این بخش دعوت به همکاری می‌کنیم. علاقمندان میتوانند از طریق پست الکترونیکی info@ulivability.com با دبیرخانه ارتباط برقرار نمایند.

photo_2021-03-08_10-59-27

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر