کد خبر: 106031
A

رتبه ایران در آزادی رسانه‌ها ۱۷۴ از بین۱۸۰ کشور/ افغانستان ۱۲۲

سازمان «گزارشگران بدون مرز» (RSF) در تازه‌ترین رده‌بندی از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان، اعلام کرد، ایران با یک پله سقوط نسبت به سال قبل در رتبه 174 از میان 180 کشور جهان قرار گرفته است. افغانستان نیز در در رتبه 122 قرار دارد.

رتبه ایران در آزادی رسانه‌ها ۱۷۴ از بین۱۸۰ کشور/ افغانستان ۱۲۲

به گزارش دیده بان ایران؛ سازمان «گزارشگران بدون مرز» (RSF) در تازه‌ترین رده‌بندی از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان، اعلام کرد، ایران با یک پله سقوط نسبت به سال قبل در رتبه 174 از میان 180 کشور جهان قرار گرفته است. افغانستان نیز در در رتبه 122 قرار دارد.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه 20 آوریل «گزارشگران بدون مرز» از شاخص آزادی مطبوعات جهانی در سال2021، روزنامه‌نگاری در 73 کشور «کاملاً مسدود یا با مانع جدی» و در 59 کشور دیگر «محدود» شده است. این 132 کشور کمی بیش از 73 درصد از 180 کشور موردبررسی را نشان می‌دهند. «اعمال محدودیت و اختلال در پوشش خبری» از جمله مشکلات در این کشورها عنوان شده است.

این کشورها در نقشه جدید با رنگ‌های سیاه، قرمز و نارنجی یعنی «وضعیت دشوار»، «بسیار بد» و «نامطلوب» رده‌بندی شده‌اند.

بنا به گزارش «گزارشگران بدون مرز» زمانی که دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد برای مبارزه با اطلاعات نادرست مربوط به COVID-19 بسیار ضروری است، روزنامه‌نگاری در بیش از دو سوم جهان محدود شده است.

کریستف دولوار، دبیر اول این سازمان، در این باره گفته «روزنامه‌نگاری بهترین واکسن علیه اطلاعات نادرست است. 

همچنین در این گزارش برای پنجمین سال پیاپی نروژ، رتبه نخست رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها را از آن خود کرد، فنلاند در رده دوم و سوئد رده سوم رابه دست آورد.

بدین ترتیب وضعیت آزادی رسانه‌ها در مجموع در شمال اروپا بهتر از نقاط دیگر جهان توصیف شده است.

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر