کد خبر: 107105
A

دعوای محیط زیست و گمرک بر سَر گور خرها / گمرک: ورود گورخرها غیرقانونی بوده/ محیط زیست: مدیر باغ وحش مسئول است

در ادامه واکنش‌های رسمی و غیررسمی به مرگ گورخر آفریقایی، گمرگ می‌گوید که ورود گورخرها غیرقانونی بوده،‌ اما سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن رد این موضوع، مدیر باغ وحش را مسئول مرگ این حیوان معرفی می‌کند.

دعوای محیط زیست و گمرک بر سَر گور خرها / گمرک: ورود گورخرها غیرقانونی بوده/  محیط زیست: مدیر باغ وحش مسئول است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سه رأس گورخر آفریقایی، دو ماده و یک نر،  توسط باغ وحش صفادشت از هلند خریداری شدند تا پروژه تولید مثل این گونه جانوری در ایران آغاز شود.

جابه جایی غیر استاندارد و خبر مرگ یکی از این گورخرها به همراه انتشار ویدئویی از آسیب دیدن آن‌ها حین انتقال واکنش‌های بسیاری را از سوی فعالان محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات به همراه داشت.

در ادامه واکنش‌های رسمی و غیررسمی به مرگ گورخر آفریقایی، گمرگ مدعی شده است که ورود گورخرها غیرقانونی بوده،‌ اما سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن رد این موضوع، مدیر باغ وحش را مسئول مرگ این حیوان معرفی می‌کند.

مدیریت باغ وحش صفادشت که این گورخرها قرار بود به آن جا منتقل شود، روز چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت، در واکنش به انتقادها از نحوه انتقال این گونه جانوری و مرگ یکی از آن‌ها این موضوع را با سوء مدیریت مسئولان گمرک بازرگان مرتبط دانست.

این باغ وحش در جوابیه‌ای در پاسخ به انتقادها گفت: «بررسی تیم دامپزشکی باغ وحش مشخص کرد که علت مرگ استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون دلیل در گمرک بازرگان بوده است.»

معاون فنی و امور گمرکی گمرک اما عصر چهارشنبه اعلام کرد که ورود گورخرها بدون «ثبت سفارش» صورت گرفته، اما با «هماهنگی» هر سه سالم ترخیص شدند.

در ویدئویی مربوط به محدوده گمرک بازرگان که در روزهای گذشته منتشر شده، صحنه‌هایی دیده می‌شود که پای چپ گورخر در جوی افتاده، شکسته و حیوان امکان خروج از جوی آب را ندارد، اما مأموران بدون کمک به حمل او، شروع به کتک زدن حیوان می‌کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست هم روز پنج‌شنبه ضمن تکذیب خبر «قاچاق قانونی حیات وحش» گفته است که تمامی مجوزها برای ورود این حیوانات بر اساس قانون و بررسی‌ کارشناسی صادر شده است.

شهاب‌الدین منتظمی اما در ادامه با اشاره به سابقه اتفاق‌های مشابه در ورود گونه‌های غیربومی در گمرک، انجام پروتکل‌های انتقال این حیوانات را مسئولیت «شخص متقاضی» عنوان کرده است.

محمد نصرتی، رئیس گروه پستانداران در سازمان حفاظت محیط زیست هم روز پنج‌شنبه گفته است که نظارت بر نحوه انتقال حیوانات غیربومی «رویه» این سازمان نیست و معمولا صاحب باغ وحش و دامپزشک و کارشناس‌ها باید به این موضوع نظارت کنند.

پیش از این نیز در مهرماه سال ۱۳۹۷ در جریان طرح انتقال ۱۰ گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر کشته شدند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر