کد خبر: 109305
A

۳۱هزار و ۲۰۰ شهروند تهرانی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون جان خود را از دست داده اند

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در ادامه، اشاره‌ای نیز به آمار جان باختگان کرونایی در پایتخت داشت و تصریح کرد: متاسفانه تا امروز، نزدیک به ۳۱ هزار و ۲۰۰ شهروند تهرانی، جان خود را بر اثر ابتلا به کووید۱۹ از دست داده‌اند که از این میان، ۱۸هزار و ۸۰۰ نفر مرد و بیش از ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر زن هستند.

 ۳۱هزار و ۲۰۰ شهروند تهرانی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون جان خود را از دست داده اند

به گزارش دیده بان ایران؛ در روزهای اخیر و با پایان واکسیناسیون دوز اول واکسن شهروندان بالای ۸۰ سال و شماری از افراد بالای ۷۰سال، اخباری در خصوص عدم وجود دوز دوم این واکسن‌ها مطرح شده که نگرانی‌هایی را در میان برخی از خانواده‌ها و شهروندان ایجاد کرده است.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران و عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این مسئله، اظهار داشت: از میان واکسن‌های خارجی که تا کنون در روند واکسیناسیون شهروندان مورد استفاده قرار گرفته، واکسن آسترازنیکای کره جنوبی، بین ۴ تا ۱۲ هفته برای تزریق دوز دوم فرصت و زمان ایمن دارد.

وی افزود: همچنین، دوز دوم واکسن روسی اسپوتنیک وی هم باید ظرف مدت ۲۸ روز به فرد تزریق شود و البته، دوز اول و دوم این واکسن، کاملا از نظر ترکیب و رنگ با یکدیگر تفاوت دارند. ضمن اینکه، دومین دوز از واکسن‌های سینوفارم چین و بهارات هند نیز باید در فاصله مشابه با اسپوتنیک وی تزریق شوند.

 

تزریق دوز دوم واکسن‌ها با تاخیر یک تا دوهفته مشکل‌ساز نخواهد بود

این عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی، تصریح کرد: کلیه واکسن‌های کرونا در جهان در مرحله مطالعاتی قرار دارند و مجوز تزریق آن‌ها در زمان اپیدمی به صورت اضطراری صادر شده است. بر همین اساس، نوعا عنوان شده که بروز فاصله کوتاه در تزریق دوز دوم واکسن، مشکلی برای فرد در زمینه ایمنی بخشی، ایجاد نخواهد کرد. به عنوان نمونه در خصوص واکسن فایزر ایالات متحده در محافل علمی گفته می‌شود که اگر چنانچه دوز دوم این واکسن با فاصله ۴ماه نیز تزریق شود، مشکل‌ساز نخواهد بود.

خداکرمی، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، اگر تزریق دوز دوم واکسن‌های مورد استفاده در ایران نیز با فاصله یک تا دو هفته هم انجام شود از نظر اطمینان از مصونیت‌بخشی، مشکل‌ساز نیست. حال اگر این واکسن، آسترازنیکا باشد که به لحاظ فاصله زیاد بین دوز اول و دوم، هیچ مشکلی به دنبال نخواهد داشت.

 

محموله‌های جدید واکسن وارد شده و جای نگرانی برای تزریق دوز دوم نیست

 

وی ادامه داد: واکسن‌های فعلی که تا کنون دوز اول آن‌ها در داخل تزریق شده، ممکن است با توجه به روال قانونی خرید و واردات و پروتکل‌های کشور مبدا، گاهی با تاخیر وارد شوند که همانگونه که گفتم، اصلا جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد. ضمن اینکه از امروز نیز، محموله‌های جدید واکسن وارد کشور شده و تزریق دوز دوم در اسرع زمان انجام می‌گیرد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، تاکید داشت: بدون شک، وزارت بهداشت بیش از همه در این خصوص، حساسیت داشته و اجازه بروز فاصله ناایمن بین تزریق دوز اول و دوم واکسن‌ها برای شهروندان نخواهد داد.

 

به طور میانگین، روزانه بین ۶۵ تا ۷۵ تهرانی جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دهند

 

خداکرمی، همچنین با اشاره به وضعیت اپیدمی کرونا در پایتخت نیز، یادآور شد: خوشبختانه در روزهای اخیر، میزان مرگ و میر و از دست رفتن عزیزان بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در میان شهروندان تهرانی به مانند سایر نقاط کشور رو به کاهش بوده و البته، متاسفانه ما کماکان بین ۶۵ تا ۷۵ مرگ در روز را در تهران شاهد هستیم.

وی در ادامه گفت: آنچه باعث نگرانی بوده، این است که افزایش نسبی اندکی در شمار مبتلایان به کرونا در تهران دیده می‌شود و هر زمان که ما با افزایش ابتلا روبرو بودیم، پس از دو هفته بر تعداد جان باختگان نیز افزوده شده است. لذا تا روزی که ما حتی یک فوتی و مبتلا داریم و همه افراد واکسینه نشوند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین استفاده از ماسک بر همه شهروندان واجب خواهد بود.

 

جان باختن ۳۱هزار و ۲۰۰ شهروند تهران از ابتدای شیوع کرونا تا کنون

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در ادامه، اشاره‌ای نیز به آمار جان باختگان کرونایی در پایتخت داشت و تصریح کرد: متاسفانه تا امروز، نزدیک به ۳۱ هزار و ۲۰۰ شهروند تهرانی، جان خود را بر اثر ابتلا به کووید۱۹ از دست داده‌اند که از این میان، ۱۸هزار و ۸۰۰ نفر مرد و بیش از ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر زن هستند.

 

با اختلالات سوگ و مشکلات معیشتی خانواده بسیاری از جان‌باختگان روبرو هستیم

 

این عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی، ادامه داد: آنچه در این میان، باعث نگرانی مضاعف بوده، این است که تا کنون بیش از ۳۱ هزار خانواده تهرانی به سوگ عزیزان خود نشسته‌اند و با خطر اختلالات جدی از نظر سوگ ابراز نشده در این خانواده‌ها روبرو هستیم. ضمن اینکه بسیاری از این عزیزان جان باخته، سرپرستان خانواده بودند و اکنون با از دست دادن آن‌ها، مشکلات جدی معیشتی برای خانواده‌شان ایجاد شده است.

خداکرمی اضافه کرد: تقاضای ما از همه دستگاه‌ها، نهادها و سمن‌های دارای فعالیت‌ها اجتماعی، این است که نسبت به لزوم توجه به ترمیم آسیب‌های وارد شده به این خانواده‌ها، اهتمام ویژه به خرج داده و ضروری است که دولت نیز از طریق وزارت رفاه یا سازمان بهزیستی برای یاری به این هموطنان اقدام کند.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر