کد خبر: 109406
A

کاندیداهای این دوره ریاست جمهوری برنامه ای برای محیط زیست ندارند

محمد درویش ضمن انتقاد از بی توجهی کاندیداهای انتخاباتی نسبت به گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که برخی داوطلبان شعارهای کاملا پوپولیستی و سهل انگاران می دهند و با طرح این موضوع که دیگر مجوز قطع درخت نمی‌دهیم وارد عرصه محیط زیستی می‌شوند اما این مقوله نشان می‌دهد که افراد از کمترین شناخت بوم شناختی برخوردار هستند.

کاندیداهای این دوره ریاست جمهوری برنامه ای برای محیط زیست ندارند

به گزارش سا یت دیده بان ایران؛ محمد درویش، کارشناس سرشناس محیط زیست درباره روند  وعده های محیط زیستی که باید هر یک از  نامزدها در مسندهای ریاست جمهوری و شوراهای شهر ارائه دهند،گفت: تاکنون شناخت و برنامه درست و دقیق از چالش‌ها و فرصت‌ها در زمینه محیط زیست  از سوی نامزد‌ها  بیان نشده است.

او افزود: مردم در این برنامه‌ها می‌توانند قضاوت کنند که نامزدهای مدنظر با چه شناختی وارد عرصه می شوند برای مثال کشور ما بالاترین رکورد فرونشست زمین را در جهان داشته است.

این کارشناس سرشناس محیط زیست تاکید کرد: فرسایش خاک در کشور ما بیشترین نرخ را داشته است همچنین ایران یکی از 5 کشور نخست دنیا در زمینه بیابان‌زایی است در کشور ما سالانه نزدیک 40 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند.

 درویش افزود: بالاترین نرخ هدر رفت وقت شهروندان در ترافیک در کشور ما اتفاق می‌افتد. طی یک دهه گذشته متوسط وزن دانش آموزان دو برابر شده است. هر یک از نامزدها برای فعالیت در عرصه‌های مختلف باید اولویت‌های محیط زیستی را در اقدامات خود مدنظر قرار دهند.

 این کارشناس سرشناس محیط زیست با اشاره به صدمات تهدید کننده جامعه در ابعاد محیط زیستی و سلامتی نیز گفت:  کم تحرکی در تشدید بیماری‌های غیر واگیر همچون دیابت، کبد چرب، سکته‌های قلبی و فشار خون در کمین است. درضمن هزینه‌های گزاف هم خرج این بیماری‌ها می‌شود. برای مهار این بیماری‌ها تغییر در سبک زندگی مردم را باید لحاظ کرد.

به گفته او باید سکانداران کشور در مسند ریاست جمهور یا داوطلبان در پارلمان‌های شهری  برنامه‌ها در زمینه سلامت و محیط زیست و مشکلات جدی تهدید کننده  شهروندان را دانسته و در باره آن اقدامات لازم را مرور کند.

 

درویش گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که  برخی داوطلبان شعارهای کاملا پوپولیستی و سهل انگاران می دهند و با طرح این موضوع که دیگر مجوز قطع درخت نمی‌دهیم وارد عرصه محیط زیستی می‌شوند اما این مقوله نشان می‌دهد که  افراد از کمترین شناخت بوم شناختی برخوردار هستند.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: هنوز نامزدی برنامه جامع در زمینه محیط زیست در بین کاندیدهای تایید صلاحت شده در انتخابات متعدد  ارائه نکرده است.

افت سطح آب زیر زمینی در اولویت قرار بگیرد

درویش درباره حادترین مسئله محیط زیستی کشور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مسئله افت سطح آب زیر زمینی حادترین معضل بوده که امنیت غذایی ما را به شدت به مخاطره انداخته است. در طول 14 سال اخیر 74 میلیارد بیشتر از ورودی آب‌ها به سفره زیر زمینی برداشت شده است. این مقوله نشان دهنده بحران جدی است. برای مثال مناطقی در جنوب اصفهان، کلاه قاضی، مورچه خورد، غرب اصفهان و در فاصله میبد به یزد و در جنوب مشهد در دشت توس و در جنوب تهران  در دشت شهریار و ورامین ابرده و در سواحل خلیج فارس و میناب  و در دشت فامنین در همدان با فروچاله‌های مواجه هستیم. البته مسئله به اینجا ختم نمی‌شود بلکه این معضل محیط زیستی بیم یک مهاجرت بزرگ را در کشور به دنبال دارد.

 

منبع : برنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر