کد خبر: 111219
A

روزنامه‌نگاران معترض مقابل سازمان محیط زیست: مرگ دو روزنامه‌نگار نشانه‌ای‌است از کار ارزان‌شده و بدون بیمه‌ی/ ریحانه یاسینی چرا بیمه نبود؟/ FILM

گروهی از روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری امروز برای اعتراض بابت جان‌باختن ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی در حادثه اتوبوس روزنامه‌نگاران، در برابر سازمان محیط‌زیست تجمع کردند و خواستار کناره‌گیری عیسی کلانتری، رئیس این سازمان، شدند.

روزنامه‌نگاران معترض مقابل سازمان محیط زیست: مرگ دو روزنامه‌نگار نشانه‌ای‌است از کار ارزان‌شده و بدون بیمه‌ی/ ریحانه یاسینی چرا بیمه نبود؟/ FILM

به گزارش دیده بان ایران؛ صبح امروز جمعی از اهالی رسانه در اعتراض به وقوع حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست در ارومیه و فوت دو خبرنگار ایسنا و ایرنا و عدم پاسخگویی سازمان محیط زیست در قبال این حادثه، در مقابل این سازمان حاضر و خواستار عذرخواهی و استعفای «عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست شدند.

همچنین در پایان این تجمع، بیانیه‌ای در جمع اصحاب رسانه و برخی مدیران قرائت شد، که در آن بر روشن شدن تمام ابعاد حادثه واژگونی اتوبوس و برخورد قضایی با عاملان این حادثه تاکید شده بود که به شرح زیر است:

«این واقعه دردناک  و واکنش مسوولان، نسبت وثیقی با کار ارزان‌شده و بدون حمایت قانون همه کارگرانی دارد که در وضعیت مشابهی نتیجتا با چنین حوادثی مواجه شده اند. 

اسفبار است که زنده یاد یاسینی علی‌رغم حضور تمام‌وقت در محل کار از بدترین قرارداد کاری یعنی خرید خدمت برخوردار بود و برخلاف قانون کار، از سوی خبرگزاری ایرنا بدون بیمه به کار گرفته شده بود. 

قرارداد کار حجمی حالا به زخمی کاری بدل شده که خبرنگاری را بدون حداقل‌های حمایت بیمه تامین اجتماعی به کام مرگ فرو می‌برد. 

قراردادهای حجمی و ساعتی و سفید امضا که خبرنگاران زیادی از رسانه‌های رسمی کشور با آن مواجه هستند، آنها را در بدترین شرایط کاری قرار داده است که ضروری است هرچه زودتر لغو شوند.»

بنابر این بیانیه: «برخی حاضران در اتوبوس مرگ که در ماموریت رسانه ای حضور داشته‌اند، به دلیل نیروی استانی محسوب شدن بدون بیمه به ماموریت اعزام شده‌اند و البته قصور خبرگزاری‌ها و رعایت‌نکردن قوانین برای تمام نیروهای‌شان در استان‌های کشور، سابقه دار و محرز است.

حادثه اتوبوس مرگ خبرنگاران مطابق مواد ۶۰ قانون کار و ۹۵  قانون تامین اجتماعی، مشمول حادثه حین کار است و کارفرما از نظر کیفری و حقوقی باید پاسخ‌گو باشد. 

تدوین آیین‌نامه‌ای الزام آور برای حفظ امنیت جان خبرنگاران در ماموریت‌های رسانه ای ضروری است و باید وزارت فرهنگ تمام توانش را برای اجرایی کردن آن به‌کار گیرد.»

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر