کد خبر: 111543
A

چالش های خصوصی سازی در تامین اجتماعی

دکتر امید رضا فراهی کارشناس امور اجتماعی در یادداشتی به بررسی قوانین تامین اجتماعی و ضررت های اصلاح و بهسازی قوانین تامین اجتماعی پرداخت؛ دست اندازی دولت ها به منابع تامین اجتماعی را از جمله مشکلات صندوق تامین اجتماعی بوده و این مسئله به گونه ای پیش رفته که دولت بدهکاری سنگینی به این صندوق دارد.

چالش های خصوصی سازی در تامین اجتماعی

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر امید رضا فراهی کارشناس امور اجتماعی در یادداشتی به بررسی قوانین تامین اجتماعی و ضررت های اصلاح و بهسازی قوانین تامین اجتماعی  پرداخت؛
دست اندازی دولت ها به منابع تامین اجتماعی را از جمله مشکلات صندوق تامین اجتماعی بوده و این مسئله به گونه ای پیش رفته که دولت بدهکاری سنگینی به این صندوق دارد.

واگذاری بنگاه ها به سازمان تامین اجتماعی برای رد دیون دولت ریشه بسیاری از مشکلات صندوق هاست. سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از متولیان تامین اجتماعی و نه صرفا صندوق تامین اجتماعی است.

ورود صندوق ها به بنگاه داری برای برخورداری از ضمانت سرمایه گذاری برای ایفای تعهداتشان است. در شرایط فعلی وجود یک نهاد تنظیم گر مستقل برای مجوزدهی صندوق ها و تعیین نحوه مشارکت ذینفعان ضروری به نظر می رسد. 

به نظر می‌رسد سال‌هاست دولت‌ها در خرج کردن درآمدهای هنگفت شستا و سایر صندوق ها مداخله داشته و به اصطلاح عامیانه شهامت دل کندن از این بنگاه بزرگ پول‌ساز را ندارند. 

سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر وضعیت مطلوبی را سپری نمی کند و دچار بیماری ناشی از کهولت سن شده و نیازمند این است که بازنگری در افزایش حق بیمه ها شکل گیرد.

به نظر می رسد که ورودی و خروجی های سازمان همخوانی ندارد و ورودی ها افزایش و خروجی ها کاهش یافته که باید این نیز مورد بازنگری قرار گیرد.

چالش عمده نظام سیاسی کشور صندوق های بیمه ای هستند؛ به خصوص تامین اجتماعی و اگر به زمین بخورد بلند کردن آن کار دشوار و هزینه بر است

در حال حاضر مدیرعامل که بالاترین رکن سازمان تامین اجتماعی است از سوی دولت انتخاب می شود که این خود ضربه ای به سازمان است.

در ایام انتخابات سازمان تامین اجتماعی تبدیل به یک جولانگاه سیاسی برای دولتمردان می شود و به دلیل شرکت های موجود، فشارهای ریاست جمهوری و مجلس برای انتصاب افراد در پست های مختلف شکل می گیرد.

کسری بودجه یکی از چالش ها و مشکلات ادامه دار سازمان تامین اجتماعی در چند دهه اخیر بوده است و این در حالی است که دولت این بدهی ها را در بودجه نمی بیند.

باید اذعان داشت که در دو سال اخیر اثری که کرونا در سازمان تامین اجتماعی گذاشت اثری چند وجهی بوده است. در شرایط کرونا تامین اجتماعی نمی‌توانست به سراغ کارفرمایان برود که در هزینه های جاری دچار مشکل هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر