کد خبر: 111584
A

۴۰۰ هزار دوز واکسن برکت کجاست؟/ مینو محرز: شریک فروش واکسن نیستم، من فقط کارشناس واکسن کووایران برکت هستم/ امیدواریم کووبرکت بتواند تاییدیه WHO را بگیرد

محقق کارآزمایی بالینی واکسن برکت با تاکید بر اینکه شریک فروش واکسن نیستم، بیان کرد: شریک کجا بود؟! من فقط کارشناس واکسن کووایران برکت هستم. از من خواهش کردند و من هم با کمال میل، شخصیتم را گرو گذاشتم تا با خیال راحت به مردم بگوییم واکسن برکت خوب است. من در این پروژه شرکت کردم تا به مردم بگوییم واکسن برکت خوب است.

۴۰۰ هزار دوز واکسن برکت کجاست؟/ مینو محرز: شریک فروش واکسن نیستم، من فقط کارشناس واکسن کووایران برکت هستم/  امیدواریم کووبرکت بتواند تاییدیه WHO را بگیرد

به گزارش دیده بان ایران؛ حواشی واکسن کووایران‌برکت تمامی ندارد. چند روز پیش در گروه تلگرامی پزشکان افرادی بر این عقیده بودند که زمان تزریق واکسن کووایران‌برکت به دکتر محرز سن ایشان بیش از ۷۵ سال بوده است، در حالی که برای شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن نباید سن متقاضی بیش از ۷۵ سال باشد. حال برخی از پزشکان بر این باورند که تخلفی صورت گرفته و مسوولان باید پاسخگو باشند. از طرفی حاشیه‌هایی مبنی بر شراکت دکتر محرز در فروش واکسن برکت سر و صداهای زیادی به پا کرده است و گویا ایشان تنها محقق ارشد این واکسن نیست. همچنین محققان واکسن رازی از اینکه تمام حمایت‌ها معطوف به واکسن کووایران‌برکت شده، ناراضی هستند. آنها بر این عقیده‌اند با وجود اینکه کارآزمایی بالینی‌شان سه ماه جلوتر از برکت بوده ولی هیچگونه حمایتی از آنها نشده است. این در حالی است که به نظر آنها واکسن کووایران‌برکت هیچ ویژگی متمایزی نسبت به واکسن رازی یا پاستور ندارد که این‌گونه از آن حمایت مالی می‌شود و محققان صاحب نامی را هم دور خود جمع کرده است.
زمان تزریق واکسن برکت ۷۵ سال و یک ماهم بود!
در همین راستا دکتر مینو محرز، عضو کمیته تخصصی مقابله با کرونا و محقق کارآزمایی بالینی واکسن کووایران‌برکت به «جهان‌صنعت» گفت: زمان تزریق واکسن برکت تقریبا یک ماه از ۷۵ سالگی من گذشته بود. مگر ۸۰ سالم بود که نباید در کارآزمایی بالینی شرکت می‌کردم. بعضی‌ها مواردی را پررنگ می‌کنند که آدم خنده‌اش می‌گیرد. بنابراین کاملا می‌توانستم در این کارآزمایی شرکت کنم و در حال حاضر هم بسیار خوشنودم، چرا که آنتی‌بادی خوبی هم در بدنم تشکیل شده است. چنین حرف‌هایی در بین برخی پزشکان بهانه‌ای بیش نیست. بنده بر این عقیده‌ام که ما باید دست در دست هم دهیم تا هر چه زودتر واکسن کرونا به دست مردم برسد، نه اینکه جلوی مجموعه‌ای هم که در شرف ساخت واکسن کرونا است را بگیریم. چنین رفتارهایی باعث تاسف است. در هر صورت زمانی که به عنوان داوطلب، واکسن برکت را تزریق کردم یک ماه از تولد ۷۵ سالگی من گذشته بود. در نتیجه صحبت پزشکان دیگر در این مورد اشتباه است.
وی افزود: مدت‌های زیادی بود که سیستم واکسن‌سازی ما به طور کل از بین رفته بود. از طرفی کشورهای خارجی هم به ما واکسن کرونا نمی‌فروختند. حالا خوشحالیم تولید واکسن دوباره در ایران جان گرفته است. اگرچه امیدوارم با نظم بیشتری پیش رود نه با لج و لجبازی‌ها و حرف‌های بچگانه‌ای که این روزها شاهد هستیم. بهتر است به جای مطرح کردن سخنانی که خیلی قشنگ نیست، دست به دست هم دهیم تا واکسن‌های کرونای ایرانی بتواند به بازار بیاید و معضل بزرگ کمبود واکسن که در کشور ما فاجعه است، حل شود.
این عضو کمیته تخصصی مقابله با کرونا در خصوص عدم حمایت از دیگر واکسن‌های ایرانی اظهار کرد: اینکه چرا از واکسن برکت حمایت بیشتری شده را اطلاعی ندارم و این موضوع را باید از وزارت بهداشت پرسید.
شریک فروش واکسن نیستم
محقق کارآزمایی بالینی واکسن برکت با تاکید بر اینکه شریک فروش واکسن نیستم، بیان کرد: شریک کجا بود؟! من فقط کارشناس واکسن کووایران برکت هستم. از من خواهش کردند و من هم با کمال میل، شخصیتم را گرو گذاشتم تا با خیال راحت به مردم بگوییم واکسن برکت خوب است. من در این پروژه شرکت کردم تا به مردم بگوییم واکسن برکت خوب است. همین. بنده فقط مجری کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت هستم. اینکه برخی فکر می‌کنند بنده شریک فروش واکسن هستم بسیار مسخره است. مگر کسی در کارخانه واکسن‌سازی شریک است که بنده دومی‌اش باشم. به محض اینکه این کارم در این سمت تمام شود به کار خود بازمی‌گردم و امیدوارم مابقی واکسن‌های ایرانی هم به سرانجام برسند.
نیاز به واکسن خارجی داریم!
دکتر محرز درباره تهیه واکسن خارجی تا زمان تولید انبوه برکت گفت: ما در شرایطی نیستیم که برای تولید انبوه واکسن‌های داخلی صبر کنیم. بهتر است وزارت بهداشت تا زمان تولید انبوه واکسن‌های داخلی، واکسن وارد کند. چه‌بسا واردات واکسن و تزریق رایگان واکسن وظیفه وزارت بهداشت است.
برکت برای تاییدیه جهانی می‌رود
عضو کمیته تخصصی مقابله با کرونا درباره مقالات درخصوص واکسن تاکید کرد: به زودی مقالات علمی و فاز ۳ واکسن برکت به اتمام می‌رسد و امیدواریم بتوانیم تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را کسب کنیم تا واکسن‌ها را برای استفاده در سایر کشورها ارسال کنیم. البته در حال حاضر هم درخصوص واکسن برکت با سازمان جهانی بهداشت در حال مذاکره هستیم.
وی افزود: البته این تاییدیه سازمان جهانی بهداشت همانند سال‌های قبل به این معنا نیست که گواهینامه واکسن کرونا را بدهد ولی در هر صورت اگر واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شود، کشورهای همسایه هم می‌توانند از واکسن ما استفاده کنند.
۴۰۰ هزار دوز تحویل وزارت بهداشت است
دکتر محرز گفت: من در مورد شرایط قیمت‌گذاری واکسن هیچ اطلاعی ندارم. چند روز پیش افراد زیادی به ما اعتراض کردند که چرا واکسن برکت در چرخه تزریق واکسیناسیون قرار نگرفته و من این موضوع را از مسوولان پرس و جو کردم. متوجه شدم مدتی پیش حدود ۴۰۰ هزار دوز واکسن برکت در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و به زودی هم ۵۰۰ هزار دوز دیگر تحویل داده می‌شود. اما از اینکه واکسن‌ها کجا هستند و چرا در چرخه واکسیناسیون قرار نگرفته‌اند بی‌خبر هستم.وی ادامه داد: در حال حاضر در کارخانه‌های نیمه‌صنعتی، واکسن برکت ساخته می‌شود. براساس آن چیزی که به ما اطلاع دادند اگر کارخانه صنعتی درست شود، می‌تواند ماهیانه میلیون‌ها دوز واکسن تولید کند. البته مشکل بزرگی که در دنیا وجود دارد و ما هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، کمبود ماده حیاتی برای ساخت واکسن است. کارخانه‌های تولیدی در جهان محدود هستند و سفارش‌های واکسن بسیار زیاد است. اما با این وجود کمبود ماده حیاتی واکسن در تمام دنیا وجود دارد.

منبع: جهان صنعت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر