کد خبر: 112231
A

سامانه دریافت مجوز سازمان‌های مردم نهاد بهزیستی راه‌اندازی می‌شود

نشست خبری وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت هفته بهزیستی امروز سه‌شنبه ۲۲ تیر ماه در چهل و یکمین سالروز تأسیس این سازمان برگزار شد.

سامانه دریافت مجوز سازمان‌های مردم نهاد بهزیستی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ نشست خبری وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت هفته بهزیستی امروز سه‌شنبه ۲۲ تیر ماه در چهل و یکمین سالروز تأسیس این سازمان برگزار شد.

در این نشست، قبادی دانا ضمن تبریک این روز به مددجویان، کارکنان و شرکای اجتماعی این سازمان، بهزیستی را کلمه طیبه عنوان و اظهار کرد: بودجه این سازمان طی سال‌های اخیر افزایش داشته که یکی از علل افزایش آن اقداماتی بوده که در راستای شفافیت و مبارزه با فساد صورت گرفته است. در بهزیستی بیش از ۴۰ سامانه الکترونیکی فعال شده و اکثر فعالیت‌های ما در قالب فعالیت الکترونیکی و از طریق سامانه‌ها صورت می‌گیرد و تمام قراردادها و املاک بهزیستی روی سامانه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ هزار دانشجوی تحت حمایت بهزیستی اطلاعات خود را وارد سامانه کرده و به صورت ترمی شهریه خود را دریافت می‌کنند، گفت: فرزندان خانواده‌هایی که سرپرست خانوار معلول شدید و خیلی شدید است نیز تحت حمایت تحصیلی قرار گرفته‌‌اند.  

سامانه دریافت مجوز سازمان‌های مردم نهاد بهزیستی راه‌اندازی می‌شود

قبادی دانا یکی از مشکلاتی که شرکای اجتماعی بهزیستی داشتند را کسب مجوز برای خیریه‌ها عنوان کرد و گفت: با افتتاح سامانه مربوط به این بخش این امکان فراهم می‌شود که همه خیران و مؤسسات خیریه بتوانند از طریق سامانه ثبت نام و مجوز بگیرند.

وی از افزایش مستمری خانواده‌های تحت حمایت بهزیستی، سخن گفت و اعلام کرد: مبلغ میانگین مستمری مددجویان بهزیستی بین ۸ تا ۱۱ برابر شده در حالی که حداقل دستمزد رشد پنج برابری داشته است. همچنین مستمری سالمندان و معلولانی که در مراکز نگه‌داری حضور دارند افزایش یافته و امسال به دو میلیون تومان به ازای هر فرد پرداخت می‌شود که اگر فرد خانواده مؤثر نداشته باشد این رقم به دو میلون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی یکی از گروه‌هایی که مظلوم هستند را معلولان ضایعه نخاعی دانست و گفت: ممکن است هر فردی بر اثر تصادف و ... دچار ضایعه نخاعی شود. سال ۹۷ ما به ۲۰ هزار فرد مبتلا به ضایعه نخاعی مستمری پرداخت می‌کردیم اما اکنون این افراد به ۲۷ هزار نفر افزایش یافته و حق پرستاری یک میلیون تومانی به آنها پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هدف بهزیستی نگه‌داری معلولان، سالمندان و ... در خانواده‌ها است، گفت: در حال حاضر ۵۱ هزار نفر در مراکز نگهداری ما و ۵۵ هزار نفر در خانواده‌ها نگهداری می‌شوند که این نشان دهنده بیشتر بودن حضور معلولان و سالمندان در خانواده‌ها است.

زندگی ۱۰ هزار کودک در شیرخوارگاه‌ها

قبادی دانا در ادامه به خدمات ارائه شده به کودکان بدون سرپرست مؤثر اشاره کرد و گفت: ۲۷ هزار کودک بدون سرپرست در بهزیستی هستند. طی این مدت نیز ۱۰ هزار کودک به فرزندخواندگی سپرده شده است. ۱۰ هزار فرزند اکنون در شیرخوارگاه‌ها و ۱۷ هزار نفر نیز به صورت امین موقت نگه‌داری می‌شوند. ما اکنون ۶۰۰ مرکز شبه خانواده داریم که توسط خیرین معتمد اداره می‌شوند و سازمان به این مراکز یارانه پرداخت می‌کند که مبلغ یارانه در سال جاری به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده شده است.

وی از راه‌اندازی ۳۳ مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد با رویکرد استمرار درمان و درمان موردی و تک‌نسخه‌ای با حضور تیم درمان اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته دو میلیون نفر غربالگری بینایی شدند که ۳۳ هزار نفر آنها مشکل بینایی داشتند.

قبادی دانا تصریح کرد: در حوزه ژنتیک زیبنده ما نیست که خانواده با پنج معلول ژنتیکی داشته باشیم اگر خانواده دارای یک فرزند معلول است باید دلیل آن مشخص شود اگر فردی به دلیل مشکل حین زایمان معلول شده باید این اطمینان را به خانواده بدهیم که در بارداری بعدی ریسک مشکل به اندازه سایر خانواده‌ها است و اگر مشکل ژنتیکی است اقدامات لازم صورت گیرد.  

فوت ۵۲۹ فرد مبتلا به کرونا در مراکز بهزیستی

وی در خصوص میزان تزریق واکسن کرونا، گفت: ۹۵ هزار دز واکسن به مددجویان تحت پوشش بهزیستی مقیم در مراکز و افرادی که از آنها نگهداری می‌کنند تزریق شده و ما پوشش ۸۰ درصدی واکسیناسیون داشته‌ایم. مقایسه ابتلا به کرونا در چهار ماه اول امسال با چهار ماه سال قبل نشان دهنده کاهش فوتی‌ها است و مبتلایان نیز ۹۱ درصد کاهش داشته‌اند. ۷۰ درصد گروه هدف نیز دز دوم را دریافت کرده‌اند. طی مدت شیوع کرونا  ۵۲۹ نفر (از ۵۱ نفر حاضر در مراکز بهزیستی) فوت کردند و هشت هراز و ۵۰۰ فرد مبتلا نیز بهبود پیدا کرده‌اند.

وی ضمن ابراز نگرانی از عدم تخصیص واکسن ویژه به معلولانی که در خانه‌ها نگهداری می‌شوند، از مسئولان خواست این سهمیه را اختصاص دهند و افزود: دو هزار و ۵۲۷ مرکز خدمات بهزیستی اکنون در محلات کشور شکل گرفته است و شعار ما «بهزیستی در گام دوم انقلاب با هوشمندسازی، محله‌محوری و ارتقای سلامت اجتماعی» است. بر همین اساس ۱۳ هزار مددکار در مراکز مثبت زندگی ۲۲ خدمت سطح یک را به مددجویان ارائه می‌کنند.  

تا زمانی که باندهای بین‌المللی قاچاق کودکان هست، کودک کار هست

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله ساماندهی کودکان اشاره کرد و گفت: از زمان اجرای این طرح ۹۴۹ کودک کار شناسایی و ساماندهی شدند که ۱۷۰ نفر ایرانی ۷۶۴ نفر افغانستانی و ۱۵ نفر اهل پاکستان بودند. یعنی بیش از ۸۰ درصد کودکان کار خیابان، ایرانی نیستند. تا زمانی که شرایط طوری باشد که کودک افغانستانی ظرف ۲۴ ساعت از افغانستان به خیابان‌های تهران برسد چه کاری می‌توان کرد؟ تا زمانی که باندهای بین‌المللی قاچاق کودکان فعال هستند و برخورد کافی با اینها صورت نمی‌گیرد حضور این کودکان ادامه‌دار خواهدبود. اما در مورد کودکان کار ایرانی عده‌ای توسط خانواده یا صحاب کار بهره‌کشی می‌شوند که باید برخورد قانونی صورت گیرد؛ البته ریشه مشکل فقر است.

قبادی دانا از اجرای طرح ساماندهی کودکان کار در ۱۳ کلان شهر کشور خبر داد و گفت: عملیات اجرایی شروع شده و افرادی که ساماندهی می‌شوند از طریق اطلاعات بیومتریک تعیین هویت و روند ساماندهی آنها پیگیری می‌شود. تعداد کودکانی که پس از ساماندهی مجدداً به خیابان‌های باز می‌گردند کمتر از پنج درصد بوده که نشان می‌دهد اقدامات مطلوب بوده است.

اردوگاه اجباری نگهداری کودکان کار نداریم

وی با اعلام این مطلب که از ۹۴۹ کودک کار ساماندهی شده ۷۹۹ نفر به خانواده ترخیص شده‌اند، گفت: ما اردوگاه اجباری نگهداری کودکان کار را نداریم. فقط ۷۸ نفر اکنون در مراکز حضور دارند و رویکرد ما از بحث کاهش اسیب به سمت رفع آسیب در حرکت است.

شهرداری تهران برای ساماندهی کودکان کار همکاری نمی‌کند

رئیس سازمان بهزیستی هشدار داد: تا زمانی که مرزها باز و باندهای قاچاق و بهره‌کشی و سوء استفاده از کودک فعال باشند کاری نمی‌توان کرد. برای ساماندهی نیز دستگاه‌های مختلف دخیل هستند از جمله وزارت کشور، اداره اتباع، استانداری، شهرداری، دادستانی و ... و همه پای کار آمده‌اند البته انتظار داشتیم شهرداری تهران مراکزی را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهد اما متأسفانه همکاری خوبی نداشتد اما در استان فارس شهرداری و در مشهد دادستانی و شهرداری همکاری خوبی داشته‌‌اند.  

قبادی دانا در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید با توجه به شرایط کشور افغانستان آیا آماده پذیرش و ساماندهی تعداد بیشتر مهاجران و کودکان کار و زباله‌گرد هستید؟ گفت: باتوجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از کودکان خیابان افغانستانی هستند اگر در شرایط سیاسی و اجتماعی این کشور تغییر ایجاد شود و مهاجرت را افزایش دهد، مهاجرت کودکان هم افزایش پیدا خواهدکرد که باید بودجه و زیرساخت لازم برای این مسئله اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: امکان رد مرز برای کودکان غیر ایرانی که خانواده ندارند، نداریم و البته  جمعی از خیرین افغانستانی و ایرانی برای حمایت از این کودکان پای کار آمده‌اند.

قبادی دانا در خصوص پشت نوبتی‌های دریافت مستمری بهزیستی نیز گفت: تا سال ۹۷ تعداد مستمری بگیران بهزیستی ۵۰۰ هزار خانوار بود،  یک میلیون نفر هم از کمیته امداد مستمری می‌گرفتند به همین میزان هم پشت نوبتی وجود داشت که از محل هدفمندی یارانه‌ها برای افراد پشت نوبت مستمری در نظر گرفته شد و در سال ۹۷ دیگر خانواده پشت نوبتی نداشتیم اما ۵۰۰ هزار نفری که از قبل مستمری بگیر بهزیستی بودند هم از ما هم از محل یارانه‌ها مستمری می‌گرفتند که اکنون این مستمری یکسان شده است. اما ۳۰۰ هزار خانوار پشت نوبت دریافت مستمری بهزیستی و دو برابر پشت نوبت کمیته امداد هستند. البته در بودجه ۱۴۰۰ مبلغی پیش‌بینی شد که بخشی از پشت نوبتی‌ها هم مستری بگیرند و بسته‌ای در حال آماده شدن است که اولویت افرادی که باید مستمری بگیرند را مشخص می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر