کد خبر: 112239
A

در یک هفته ۴ هزار هکتار از جنگل های زاگرس از بین رفت

تنها در طول هفته گذشته ۴ هزار هکتار از جنگل های زاگرس از بین رفت. تصور ابعاد فاجعه سخت است. این مقدار یعنی معادل مساحت ۷۵۰۰ زمین فوتبال از اکوسیستم زیبا ولی شکننده منطقه ای به اسم نارک که حاوی گونه هایی مثل بلوط، زالزالک و کیکم بودند، نابود شد.

در یک هفته ۴ هزار هکتار از جنگل های زاگرس از بین رفت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تنها در طول هفته گذشته ۴ هزار هکتار از جنگل های زاگرس از بین رفت. تصور ابعاد فاجعه سخت است. این مقدار یعنی معادل مساحت ۷۵۰۰ زمین فوتبال از اکوسیستم زیبا ولی شکننده منطقه ای به اسم نارک که حاوی گونه هایی مثل بلوط، زالزالک و کیکم بودند، نابود شد.

به گزارش دیده بان ایران؛  فعالان محیط زیست محلی این آتش سوزی ها را عمدی و برای تصاحب زمین ارزیابی می کنند. 

"جواد نارکی" رئیس انجمن زیست محیطی در گچساران به ایسنا گفته است: آتش سوزی در جنگل‌های "نارک" از حدود ساعت ۱۷ عصر روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰ شروع شد.

وی اظهارکرد: هم اکنون در انتهای منطقه "خامی" به سمت منطقه "نیمدور" در حال اطفاء آتش جنگل ها هستیم، خط آتش را مهار کردیم اما هنوز شعله های آتش را داریم و ادامه دارد البته احتمال خاموش کردن آتش وجود دارد.

این فعال محیط زیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نیروهای مختلفی برای کمک به اطفاء حریق جنگل های "نارک "و "خامی "گچساران حضور دارند البته کمبودهایی نیز وجود دارد به عنوان مثال روزهای قبل با کمبود آب مواجه بودیم اما امروز نیروها جهت مهار آتش سوزی مجهز تر به ارتفاعات اعزام شدند.

نارکی تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته علت آتش سوزی جنگلهای نارک و خامی عمدی بوده است چراکه محل شروع آتش را پیدا و بررسی کرده ایم که شواهد نشان می‌داد که عاملان آتش سوزی بالا و پایین جاده ای را در در منطقه نارنج آتش زدند چه انتظار داریم مسئولان و متولیان امر عاملان این آتش سوزی را شناسایی و طبق قانون با آنها برخورد کنند.

وی ادامه داد: به محض مطلع شدن از آتش سوزی در جنگلهای "نارک"، از ساعت اولیه شروع آتش سوزی با ۲۰ نفر جهت مهار آتش به منطقه اعزام شدیم البته برای مهار آتش نیاز به همت بیشتری بود و اگر در همان ساعات اولیه نسبت به مهار آتش اقدام جدی صورت می گرفت هم اکنون با این وضعیت مواجه نبوده ایم.

رئیس انجمن زیست محیطی و مردم‌نهاد سبزگامان گچساران عنوان کرد: منطقه "نارک" یک اکوسیستم است که با این حادثه ناگوار و نادر مواجه شده است و متاسفانه طبق بررسی ها و برآوردهای صورت گرفته تاکنون بیش از ۴ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع منطقه "نارک" و "خامی"،" گناوه لری"، "فتح" و "مارین" در این آتش سوختند.

نارکی تاکید کرد: البته فرماندار شهرستان گچساران تلاش های زیادی کرده اما دستش خالی بود، نیرو و امکانات لازم را نداشت چرا که دمای هوا بالا و منطقه صعب العبور، سخت گذر و دارای شیب تند است.

وی گفت: باید مسئولان و متولیان امر قبل از گرم شدن هوا و خشک شدن مراتع برای آموزش مردم نیروها و جوامع محلی اقدام کنند تا در مواقع آتش سوزی جنگل‌ها به موقع، اصولی، بهتر و سریعتر جهت اطفاء حریق اقدام شود.

این فعال محیط زیستی شهرستان گچساران افزود: آتش از جنگل‌های "نارک" به منطقه حفاظت شده "خامی" سرایت کرد و بخشی از این منطقه حفاظت شده در آتش سوخت، و هم اکنون آتش در ارتفاعات "مارین" و "فتح" در حال پیشروی است.

نارکی اظهارکرد: منطقه نارک اکوسیستم کامل بود با انبوه جنگل پرپشت و عمده پوشش جنگلی این منطقه از گونه های بلوط، زالزالک، بنه، کیکم و تاگ و شن که متاسفانه در این آتش‌سوزی خسارات جبران‌ناپذیری دیده است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل اینکه هر ساله شاهد آتش‌سوزی های زیادی در جنگل های استان کهگیلویه و بویر احمد هستیم چیست، تاکید کرد: آتش سوزی جنگل های استان دلایل مختلفی دارد و یا در اثر سهل انگاری و یا عمدی است.

این فعال محیط زستی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از مسئولان کشوری و استانی از جمله استاندار و مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد تقاضا داریم به صورت ویژه پیگیری اختصاص یک فروند بالگرد برای کمک به آتش سوزی جنگل های این استان که ۲۰ درصد جنگلهای زاگرس را دارد، باشند. استانی که کوهستانی و سخت گذر است و هر ساله شاهد آتش‌سوزی های زیادی در جنگل هاست چرا نباید یک بالگرد آبپاش برای مهار این آتش سوزی ها داشته باشد؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ گفتنی است که آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد از روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و پس از حدود ۱۱۸ ساعت تلاش از زمین و هوا توسط نیروها و بالگردها، بعلت وزش باد شدید، دمای هوای ۵۰ درجه سانتیگراد، سخت گذر و صعب العبور بودن منطقه و شیب تند همچنان این آتش خاموش نشده و آتش به جنگل‌های منطقه حفاظت شده "خامی"، فتح و مارین رسیده و همچنان ادامه دارد.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر