کد خبر: 112259
A

حکیم زاده: بکارگیری معلم مَرد برای پسرانِ دوره دوم ابتدایی موثرتر است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در خصوص افت یادگیری پایه‌های اول و دوم، بیشترین چالش را در مناطق پرجمعیت حاشیه شهرها و مناطق کمتر برخوردار داریم؛ این کودکان به دلیل اینکه امکان دریافت حمایت موثر را از خانواده‌هایشان نداشتند، نتوانستند از طریق فضای مجازی یادگیری مطلوبی داشته باشند.

حکیم زاده: بکارگیری معلم مَرد برای پسرانِ دوره دوم ابتدایی موثرتر است

به گزارش دیده بان ایران؛ "رضوان حکیم زاده" معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، درباره طرح مداخله آموزشی و جبران یادگیری دانش آموزان دارای افت تحصیلی به خصوص در مقطع اول و دوم ابتدایی گفت: در خصوص موضوع یادگیری کودکان پایه اول و دوم ابتدایی، نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که کودکان در این سن از طریق تعامل، درس‌های خود را یاد می‌گیرند و با توجه به شرایط خاصی که دارند امکان یادگیری موثر بدون داشتن ارتباط مفید با معلم خیلی کاهش پیدا می‌کند. 

وی افزود: از طرفی کودکان در این سن نیاز به حمایت همه جانبه خانواده‌ها دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر محیط خانواده، محیط مناسبی برای یادگیری باشد و خانواده امکان حمایت موثر را داشته باشند یادگیری خوبی برای کودکان حاصل خواهد شد. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: در خصوص افت یادگیری پایه‌های اول و دوم، بیشترین چالش را در مناطق پرجمعیت حاشیه شهرها و مناطق کمتر برخوردار داریم. این کودکان به دلیل اینکه امکان دریافت حمایت موثر را از خانواده‌هایشان نداشتند، نتوانستند از طریق فضای مجازی یادگیری مطلوبی داشته باشند و ما نگران ضعف مهارت‌های پایه‌ای سواد آن‌ها هستیم. 

وی در ادامه با بیان اینکه مهارت والدین در حوزه آموزش مهم است، گفت: در حالی که در این مناطق ممکن است زیرساخت‌های فناورانه وجود داشته باشد اما خانواده‌ای که کم سواد است و مهارت‌های لازم را ندارد نمی‌تواند کودک کلاس اولی خود را که هیچ تجربه‌ای از مدرسه و معلمان ندارد را کمک و حمایت کند تا به طور موثری مهارت خواندن و نوشتن را بیاموزد. 

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ما بررسی‌هایی در استان‌های مختلف کشور داشتیم و همچنین ارزیابی‌های مستقل هم به صورت نمونه انجام شده است که در نهایت متوجه شدیم دقیقاً بیشترین آسیب را این دسته از کودکان دیدند. یعنی کودکانی که در مناطق کمتر برخوردار زندگی می‌کنند علی رغم دسترسی به زیرساخت‌های فناوری امکان حمایت موثر از طرف خانواده‌هایشان را نداشتند و یادگیری‌هایشان دچار مشکل شده است. 

حکیم زاده خاطرنشان کرد: به همین خاطر با توجه به اعلام آمادگی که بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مبنی بر حمایت دانش آموزان داشتند، بخشنامه‌ای برای تصحیح دوران یادگیری پیش‌بینی کردیم تا با ارزیابی دقیقی که استان‌ها دارند، دانش آموزانی که در یادگیری مهارت‌های پایه سواد دچار مشکل هستند، شناسایی کرده و به دانش آموزانی که در دروس‌شان نیازمند تلاش هستند، به خصوص در دروس فارسی، ریاضی و علوم کمک شود. 

وی افزود: همچنین حتما برنامه‌های جبرانی برای آن‌ها در نظر گرفته شود، به شکلی که در شروع سال تحصیلی آینده دانش آموزان ضعف‌های مربوط به مهارت پایه خواندن و نوشتن را نداشته باشند و بتوانند امکان استفاده از مطالب پایه بعد تحصیلی را به دست بیاورند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از درصد میزان افت یادگیری دانش آموزان دارید یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه در دوره ابتدایی ارزشیابی‌ها به صورت کیفی_ توصیفی است؛ طبق بخشنامه‌ای که به استان‌ها ارسال شده پس از اینکه شناسایی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تدوین شد، می‌توانیم تجمیع آمار را ارائه دهیم. زیرا در حال حاضر بخشنامه ارسال شده و آن‌ها مشغول فعالیت هستند. بعد از دریافت گزارش می‌توانیم بگوییم چند درصد از دانش آموزان مشمول این برنامه‌های جبرانی شده‌اند. 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا قرار است دانش آموزان برای جبران افت یادگیری به صورت حضوری آموزش ببیند؟ گفت: ما نحوه برگزاری این طرح را کاملاً به خود استان‌ها واگذار کرده‌ایم تا با توجه به شرایط منطقه‌ای استان در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. اگر شرایط و امکانات برای برگزاری کلاس‌های حضوری فراهم بود آن‌ها می‌توانند آموزش را به صورت حضوری داشته باشند، زیرا مشکل عمده این دانش آموزان به خاطر این است که به شکل غیر حضوری تحت آموزش بوده‌اند اما نتوانستند یادگیری موثری داشته باشند. اگر شرایط منطقه اجازه ندهد باید از بسترهای دیگر استفاده شود. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا آموزش و پرورش تاکنون پایشی درباره بلوغ زودرس در کودکان نداشته است؟ گفت: به طور کلی موضوع بلوغ جنسی در حوزه ماموریت‌های ما نیست. 

حکیم زاده درباره ضرورت تعیین معلم مرد برای دانش آموزان پسر و یا معلم زن برای دانش آموزان دختر در زمان سن بلوغ، گفت: بحث انتخاب معلم و جنسیت معلم تابع عوامل متعددی است. در دوره اول ابتدایی که دانش‌آموزان سن پایین‌تری داشته و وابستگی زیادی به مادر دارند برای اینکه محیط امن عاطفی بهتری را تجربه کنند معمولاً توصیه می‌شود از معلم‌های خانم استفاده کنند. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: حتی اگر آمارهای جهانی را هم ببینید در دوره‌هاه ابتدایی این عمومیت دارد و از معلم‌های خانم استفاده می‌شود. اما در عین حال در دوره دوم ابتدایی (چهارم، پنجم و شسم) بالاخره دانش‌آموزان باید با نقش جنسیتی خود همانندسازی داشته باشد و این را یاد بگیرد، برای اینکه همانندسازی به شکل موفقی با نقش‌های جنسیتی انجام شود، طبیعتا اگر بتوانیم از معلمان مرد استفاده کنیم، موثر خواهد بود.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر