کد خبر: 112387
A

نجفی توانا: بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق مسافرکشی می‌کنند

علی نجفی توانا با اشاره به تاثیر تبلیغات در سوق دادن مردم به سمت مسیرهای خیال بافانه گفت: متاسفانه برخی در پی سلاخی زندگی و قربانی کردن آن‌ها برای کسب سود هستند. شما به تبلیغات فضای مجازی نگاه کنید، این تبلیغات بسیار زیبا و البته بسیار انبوه و گسترده است.

نجفی توانا: بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق مسافرکشی می‌کنند

به گزارش دیده بان ایران؛  پولدار شدن در کوتاه‌ترین زمان ممکن یکی از رویاهایی است که این روزها به ذهن بسیاری از مردم ما می‌آید. در این رویا پردازی پولدار شدن این عموما دو راه بیشتر ندارد، پولدار شدن از طریق بورس، سکه، طلا و دلار یا پولدار شدن با آینده نگری و ورود به رشته‌هایی مثل پزشکی و وکالت، رشته‌هایی که نامشان با درآمد نجومی گره خورده است.

علی نجفی توانا، حقوقدان و استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر این رویا پردازی‌ها بر اهالی رشته حقوق به سلام نو می‌گوید: من شخصا هیچ وقت آرزوهای بلند و برآورده نشدنی نداشتم، ولی در شغل من- چه به عنوان معلم دانشگاه چه به عنوان وکیل- بسیاری با رویای وکیل و البته پولدار شدن وارد دانشکده حقوق می‌شوند. این مسئله باعث هجوم متقاضی به بازار کار می‌شود در حالی که به تعداد مشخصی وکیل نیاز است و جذب قوه قضاییه هم چندان زیاد نیست. در نتیجه بسیاری سرخورده می‌شوند و برخی برای گذران امور به کارهای دیگر از جمله مسافر کشی روی می‌آورند.

وی با اشاره به تاثیر این رویا پردازی‌ها بر رشته حقوق و وکالت می‌گوید: من دیده‌ام که رویاهای مالی و البته صنفی چطور باعث از بین رفتن تعادل در زمینه شغلی من شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ریشه‌های رویای پولدار شدن‌های یک شبه و دو شبه در جامعه ایران گفت: رویا پردازی، خیال پردازی و تمرکز برای رسیدن به موقعیتی که زندگی انسان را ناگهان دگرگون می‌کند از ویژگی‌های جوامع فقیر، سرخورده، محروم، به استضعاف کشیده شده و مظلوم است.

وی ادامه داد: در کشور ما به دلیل سو مدیریت در چهار دهه گذشته و وعده‌هایی که مقامات درباره تحول زندگی مردم و بهبود وضعیت کشور دادند و محقق نشد، فرآیندی ذهنی در مردم ایجاد شده که آن‌ها را به سمت اقداماتی کشانده که زندگی آن‌ها را از نظر مالی دستخوش تحول کند. این امر به خصوص در نسل دهه ۷۰ و ۸۰ بسیار قابل مشاهده است.

نجفی توانا با اشاره به تاثیر این رویکرد به ابعاد مختلف زندگی مردم گفت: همین رویکرد باعث شده تا حتی نوع ازدواج آدم‌ها بر مداری باشد که زندگی مالی آن‌ها را متحول کند. همین رویکرد باعث شده تا مردم به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف هجوم بیاورند و به صورت زنجیروار با خرید ارز، طلا، زمین و ورود به بازارهایی مثل بورس رویاهای خود را تعقیب کنند.

وی رویا پردازی‌هایی این چنینی را برای آدم‌هایی دانست که توان متعارف برای رسیدن به آرزوهای خود را ندارند و ادامه داد: به بیان دیگر این جنس رویاها که زندگی را متحول می‌کند در زنگی انسان‌ها متعارف وجود ندارد. عموم این رویا پردازها پشت دیوار آرزوهای خود از بین می‌روند، جز اندکی که رویاهایشان را از پس قربانیان پر شما این مسیر می‌سازند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش قمار در دستیابی به رویاها گفت: یکی از ابزارها و راه‌های رسیدن به چنین راه‌هایی قمار است، قماری که البته معدود به ورق یا کازینو به شکل مرسوم نیست و در شکل‌های دیگر نیز بروز و ظهور دارد.

وی با اشاره به تاثیر تبلیغات در سوق دادن مردم به سمت چنین مسیری گفت: متاسفانه برخی در پی سلاخی زندگی و قربانی کردن آن‌ها برای کسب سود هستند. شما به تبلیغات فضای مجازی نگاه کنید، این تبلیغات بسیار زیبا و البته بسیار انبوه و گسترده است.

این حقوقدان ادامه داد: تبلیغات بیش از حد متعارف آدم‌ها را وادار به تبعیت از احساس به جای عقل و انجام خطا می‌کند، در نتیجه آدم‌ها وارد یک سراب می‌شوند. در این مسیر حتی اگر کسی موفق هم شود باز هم یک چیز مهم را از دست خواهد داد و آن توان زندگی متعارف است. دلیل این مسئله آن است که زندگی امری چند بعدی است و تمرکز روی یک بعد، انسان را از تعادل خارج می‌کند. آدمی که فقط در مسیر رویا پردازی باشد عملا از دیگر جنبه‌های زندگی غافل می‌ماند.

نجفی توانا در پاسخ به این پرسش که آیا با حل مشکلات اقتصادی بحران رویا پردازی‌های این چنین حل می‌شود یا خیر گفت: من اینجا به عنوان یک شهروند حرف می‌زنم. متاسفانه مدیران کشور ما بیش از توانایی خود شعار داده‌اند، اما مشکلات امروز ما تنها ناشی از مسائل اقتصادی نیست و فساد، سومدیریت، تحریم جهانی و عدم ارتباط درست با کشورهای جهان بحران‌ها را تشدید می‌کند. با این تفاسیر حتی اگر شرایط اقتصادی درست شود نیاز است که وضعیت فرهنگی هم سامان یابد چون تا فرهنگ مردم درست نشود ما اسیر این وضعیت خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما امروز دچار فقرهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، دینی و اخلاقی هستیم، در نتیجه حتی اگر اقتصاد هم درست شود واقعا دشوار است که در کوتاه مدت همه مشکلات حل شود.

این استاد دانشگاه در انتها اما از یک پنجره امیدوار کننده سخن گفت و افزود: با این وجود من یک روزنه امید را در این میان می‌بینم. مردم ایران هوشمند هستند و قدرت تصمیم خوبی دارند. در نتیجه اگر اوضاع اقتصادی درست شود، با فساد مبارزه شود و قول و قرارهای اقتصادی مسئولین عملیاتی شود، من امید دارم که مردم، به خصوص نوجوانان و جوانان، به سرعت بتوانند خود را با شرایط جدید منطبق کنند و مشکلات دیگر با سرعت بیشتری حل شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر