کد خبر: 113841
A

چرا نمایندگان مجلس موافق شهردار شدن زاکانی نیستند؟

نمایندگان مجلس یازدهم اعتقاد دارند که کاندیدای سوپر پوششی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توان و تجربه مدیریت اجرایی لازم برای اداره شهر تهران را ندارد.

چرا نمایندگان مجلس موافق شهردار شدن زاکانی نیستند؟

به گزارش دیده بان ایران، علیرضا زاکانی که این روزها انتقادات زیادی نسبت به عملکردش در مرکز پژوهش ها شنیده می شود، یکی از گزینه های شهرداری تهران است. او که هیچ سابقه  اجرایی ندارد عزم جدی برای شهردار شدن دارد. اما همین موضوع باعث شده که برخی نمایندگان مجلس نسبت به حضور او در شهرداری تهران هشدار دهند.

"افزایش 7 معاونت به مرکز پژوهشها" ، "فامیل بازی  در دایره مدیریتی" ،"تبدیل مرکز پژوهشها به یک مرکز سیاسی"و "افزایش دو برابری شمار حقوق بگیران مرکز پژوهشها" و... مهمترین محور نقدهای نمایندگان به رویکرد مدیریتی زاکانی از زمان ریاستش بر مرکز پژوهشهاست.
علیرضا زاکانی مسئول اسبق سازمان بسیج دانشجویی است. او در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم به عنوان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. 
زاکانی بعد از ناکامی در انتخابات مجلس دهم، در انتخابات مجلس یازدهم توانست به عنوان نماینده قم در مجلس شورای اسلامی حاضر شود. او در همان سال ابتدا سودای ریاست مجلس را در سر داشت اما چون شانس کمتری برای تصاحب صندلی ریاست را داشت در پی توافق با قالیباف بر روی صندلی ریاست مرکز پژوهش های مجلس نشست. اما در این جایگاه نتوانست رضایت نماینده را جلب کند. 
زاکانی که کمی بیش از یکسال از ریاستش در مرکز پژوهش ها می گذرد منتقدان بسیاری به عنوان رییس این مرکز دارد.
او که در سالهای 92 و 96 از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود در انتخابات ریاست جمهوری 1400 کاندیدا شد و در نهایت در قبال بدنه رای قابل توجه ابراهیم رییسی صلاح دید تا در نقش کاندیدای پوششی این رقابت با رئیسی همراه باشد. مواضع دو آتشه او در قبال منتقدان رییسی سبب شد منتقدان به او عنوان کاندیدای سوپر پوششی بدهند.
کاندیدای سوپر پوششی  سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ،ابتدا سودای وزارت کشور را در سر داشت اما با ناکامی برای رسیدن به این جایگاه حالا به دنبال صندلی بهشت است. تنها کار اجرایی زاکانی ریاست بر مرکز پژوهش های مجلس است که آن هم انتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است. برخی از انتقادات نمایندگان که تاکنون درباره مدیریت اجرایی زاکانی رسانه ای شده است به شرخ زیر است.
 
• زاکانی نمی تواند شهردار موفقی باشد
 
درهمین راستا جبار کوچکی نژاد عضو فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس با اشاره به مطرح شدن زاکانی به عنوان یکی از گزینه های شهرداری تهران گفت: دکتر زاکانی یکی از نیروهای خوب انقلابی است که بنده در دوره های قبل هم با ایشان در مجلس همکار بودم و این دوره نیز در کنار ایشان هستم. اما هر کسی ویژگی هایی دارد و بعید می دانم که ایشان بتواند در شهرداری تهران موفق شود.
وی افزود: آقای زاکانی در حوزه های سیاسی موفق تر است تا در حوزه های اقتصادی و عمرانی. به هر حال ایشان پزشک هستند و در حوزه قانونی تجاربی ندارد.
کوچکی نژاد اظهار کرد: شهرداری، سازمانی خدماتی و بسیار تخصصی است. اما برخی به این سازمان اصلا نگاه خدماتی ندارند. به عبارتی نمی توانند در این سازمان موفق عمل کنند، لذا بهتر است کسانی برای این مسئولیت انتخاب شوند که در حوزه اجرایی شهری تجربه دارند.
 
• افزایش 7 معاونت به مرکز پژوهشها در مدیریت یکساله زاکانی
 
 اخیرا اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار در مجلس در تذکری از عملکرد زاکانی در مرکز پژوهش ها انتقاد کرد و گفت: مجموعه مرکز پژوهش‌های مجلس که در ساختار سازمانی آن ۵ معاونت تعریف شده، ۱۲ معاون با حکم رئیس مرکز منصوب شده است. جناب آقای زاکانی رعایت قانون از جنابعالی به عنوان نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که متعلق به ملت و نمایندگان است بیش از سایرین انتظار می‌رود. اخباری در خصوص پرداخت‌های نامتعارف و خارج از روابط استخدامی در مرکز پژوهش‌ها به گوش می‌رسد که باید شفاف سازی شود.
 
• فامیل بازی در دایره مدیریتی 
 
دیگر منتقد زاکانی، غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس یازدهم  است که در جدالی که با زاکانی داشت از فامیل بازی او در مرکز پژوهش ها پرده برداشت. زاکانی در سال ۱۳۹۸، مسعود فیاضی برادر داماد خود را به عنوان مدیر کل مرکز مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌ها منصوب کرد که با اعتراض مواجه شد.
 
• افزایش دو برابری حقوق بگیران مرکز پژوهشها
 
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ محمد مهاجری فعال رسانه ای اصولگرا در اسفند ماه سال گذشته در توئیتی نسبت به عملکرد زاکانی در مرکز پژوهش ها انتقاد کرد و نوشت: جناب آقای قالیباف! مرکز پژوهشهای مجلس یازدهم به ریاست آقای علی زاکانی با اینکه حداکثر ۲۴۸ پست سازمانی دارد در چندماه اخیر به ۶۰۰ نفرحقوق ثابت و به افراد متعددی بابت پروژه های مثلا تحقیقاتی پول داده و میلیاردها تومان سرمایه ملت بر باد رفته. یکی از نتایج این همه ریخت و پاش برای پژوهش همین قانون بودجه ۱۴۰۰ شماست که با ۱۲۰ ایراد از شورای نگهبان برگشت خورده. مراتب به عرض رسید تا اگر عیسی شریفی دیگری درست شد نگویید بی خبر بودم.
• مرکز پژوهش ها یا مرکز سیاسی ؟
منتقد دیگر رییس مرکز پژوهش ها، محمد باقری بنابی نماینده مردم بناب  است، او با انتقاد از عملکرد زاکانی در مرکز پژوهش ها گفت: مرکز پژوهش ها به جای اینکه کارهای پژوهشی انجام دهد، تبدیل به مرکز سیاسی شده است.
شیب نقدها به عدم عملکرد مناسب اجرایی زاکانی در مرکز پژوهش ها چنان است که حتی برخی نمایندگان انقلابی بهارستان نیز  با مطرح شدن نام زاکانی به عنوان یکی از گزینه های شهرداری تهران نسبت به برعهده گرفتن این مسئولیت از سوی او هشدار دادند. جبار کوچکی نژاد نماینده اصولگرای مجلس یازدهم در واکنش به اعلام آمادگی زاکانی برای شهرداری تهران، گفت: هر کسی ویژگی هایی دارد و بعید می دانم که ایشان بتواند در شهرداری موفق شود. آقای زاکانی در حوزه های سیاسی موفق تر است تا در حوزه های اقتصادی و عمرانی. ایشان سابقه کار اجرایی شهری ندارد، یکی از نکات منفی برای شهردار شدن است.
 
• سودای نمایندگان قم برای خروج از بهارستان 
 
از سوی دیگر قم تنها سه نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. سایت دیده بان ایران چندی پیش خبر داده بود؛ دو نماینده این شهر قصد کوچ از بهارستان را دارند. احمد امیرآبادی برای رفتن به دولت تلاش می کنند و علیرضا زاکانی نیز برای حضور در شهرداری تهران. اما سوال این است که در صورت به نتیجه رسیدن تلاش این دو نماینده قم، نمایندگی مردم قم را چه کسی باید برعهده بگیرد؟ همین موضوع نگرانی مردم این شهر را به دنبال دارد و باعث کاهش اعتماد مردم به مسئولان می شود.
 
 این نگرانی باعث شد تا یکی از نمایندگان مجلس درباره حضور احتمالی این دو فرد و اینکه چنین امری آیا امکان پذیر است یا نه ؟ به رسانه ها توضیح دهد، عباس جهانگیرزاده، نماینده پارس آباد در این باره به همشهری آنلاین گفت:  مردم قم در مجلس نمایندگان خود را دارند و اینکه گفته می شود دو نماینده این شهر یعنی آقایان علیرضا زاکانی و احمد امیرآبادی فراهانی به احتمال زیاد وارد بشهت و یا کابینه سید ابراهیم رییسی شوند درست نیست چرا که مردم قم به این دو نفر رای دادند تا در مجلس به نمایندگی از آنها قانونگذاری کنند. 
 
او معتقد است که به عقیده من خروج دو نماینده  از سه نماینده مردم قم از مجلس درست نیست. چرا که خروج نمایندگان یک شهر از مجلس ان هم در شرایطی که منتخب مردم هستند غیرممکن است و آنها باید به رای شهروندان احترام بگذارند و وظیفه اصلی شان صیانت از آراء شهروندان قم است. 
آنچه مسلم است اگر منتخبان شورای شهر ششم که باید به مردم پاسخگو باشند با دیدی فارغ از مسایل سیاسی و با بررسی با نگاه رزومه زاکانی می توانند به این نتیجه برسند که او نمی تواند شهردار موفقی برای شهر تهران باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر