کد خبر: 114351
A

نعمت احمدی: دیدار اژه‌ای با زندانیان امنیتی ساختارها را شکست/ باید زندانی باشی تا بفهمی دستت به رئیس قوه رسیدن یعنی چه؟!/ زندانی وقتی که محکوم شد، دیگر امنیتی و غیر امنیتی ندارد

یک حقوقدان گفت: این که برای اولین بار رئیس قوه قضائیه پا در رکاب کند و برود در بندهای امنیتی آن هم بندهای مربوط به نهادهای امنیتی این یک قدم رو به جلو است و سابقه ندارد و هیچ کدام از روسای قوه قضائیه تا بحال چنین اقدامی را انجام نداده اند.

نعمت احمدی: دیدار اژه‌ای با زندانیان امنیتی ساختارها را شکست/ باید زندانی باشی تا بفهمی دستت به رئیس قوه رسیدن یعنی چه؟!/ زندانی وقتی که محکوم شد، دیگر امنیتی و غیر امنیتی ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ «نعمت احمدی»، حقوقدان، در خصوص اقدام اخیر رئیس قوه قضاییه در خصوص دیدار با زندانیان امنیتی اظهار کرد: این سومین بازدید آقای اژه ای از زندان است و خصوصا صحبت هایی که بعد از هر بازدید کرده عمدتا خطاب به قضاتی است که قرارهای سنگین صادر می کنند. گفته اند از بازداشت موقت حدالامکان کمتر استفاده کنید که این خوب است. این که برای اولین بار رئیس قوه قضائیه پا در رکاب کند و برود در بندهای امنیتی آن هم بندهای مربوط به نهادهای امنیتی این یک قدم رو به جلو است و سابقه ندارد و هیچ کدام از روسای قوه قضائیه تا بحال چنین اقدامی را انجام نداده اند.

او افزود: مهمتر اینکه رودرو با خود زندانیان به گپ و گفت بنشیند و به درخواست زندانی ها که می خواهند مستقل با او صحبت کنند توجه کند این خیلی مهم است و از این جهت جای تشکر دارد. 

احمدی ادامه داد: اما قسمت دوم  می ماند. کاش یک هیاتی تعیین کنند که در توصیه های او تحقیق کنند یعنی یک لیستی از زندانی ها داشته باشند که ببینند که چقدر آنها زیر قرار هستند و امنیتی ها چقدر حکم قطعی دارند و چقدر قرارهای سنگین و بازداشت موقت دارند. اصلا چرا بازداشت موقت دارند؟ بازداشت موقت برای زمانی است که دسترسی به متهم نباشد و آن بیشتر در مورد نوع اتهامات ویژه و وقتی است که دسترسی به آنها آسان نباشد، وقتی که دسترسی به آنها آسان است چرا باید بازداشت موقت باشند.

او تصریح کرد: زندانیان وقتی که محکوم شدند دیگر امنیتی و غیر امنیتی ندارند این دیگر محکوم است و باید مثل بقیه از شرایط و امکانات بعد از محکومیت در حال تحمل استفاده کند مثل آزادی مشروط و مرخصی، خیلی از این زندانی ها تابحال مرخصی نداشته اند. لذا من به شدت استقبال می کنم و امیدوارم این موضوع را تعقیب کنند یعنی نتیجه این بازدیدهای سرزده که ساختارشکنانه بود و به باور من بی‌نظیر بود را جویا شوند.

این حقوقدان متذکر شد: شما باید زندانی باشی اگر زندانی نباشی متوجه نمی شوی که وقتی دست شما به رئیس قوه قضائیه برسد یعنی چه؟ حتی به افسر نگهبان دستت برسد یک توفیقی است. اینکه رئیس قوه قضائیه با شما رودرو صحبت کند چه حسی دارد. از خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی می خواندم که می گفت یک مدت وکیل من آقای قاجار به دیدنم می آمد من آن میزان که چشم انتظار آمدن ایشان بودم چشم انتظار خانواده ام نبودم. باعث دلگرمی من بود. زندانی دلگرمی اش این است که یک فردی پیدا شود و چه کسی بهتر از رئیس قوه قضائیه و این اقدامشان را تحسین می کنم و امیدوارم نتیجه های بعدی را تعقیب کنند و زندانی های امنیتی را بعد از این که محکوم شدند، دیگر زندانی امنیتی ندانند، یک محکومی بدانند که قانون برایشان تفکیکی قائل نشده است. / برنا


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر