کد خبر: 115264
A
نایب رئیس انجمن طب سنتی ایران گفت:

آمار فوتی‌های کرونا در طب سنتی نزدیک به صفر است/ داروی «رمدسیویر» هیچ تاثیری در درمان کرونا ندارد/ بادکش ریه، روغن‌مالی ریه و بخور پیاز راه کارهای مناسبی برای درمان کروناست/ نقره یک آنتی‌ویروس قوی است

برای افرادی‌که درگیری ریه دارند بادکش ریه و روغن‌مالی ریه را تجویز می‌کنیم تا با کمک این دو روش بافت ریه ترمیم شود. مصرف دمنوش‌هایی مثل بابونه و زنجفیل و آویشن هم به پاکسازی ریه کمک می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین توصیه می‌شود از سوپ‌های مخصوص که بهبود اکسیژن‌رسانی کمک می‌کند استفاده کنند. با همین درمان‌ها میزان فوتی افراد بیمار کرونایی به صفر رسیده است.

 آمار فوتی‌های کرونا در طب سنتی نزدیک به صفر است/ داروی «رمدسیویر» هیچ تاثیری در درمان کرونا ندارد/  بادکش ریه، روغن‌مالی ریه و بخور پیاز راه کارهای مناسبی برای درمان کروناست/ نقره یک آنتی‌ویروس قوی است

به گزارش دیده بان ایران، در روزهای اخیر که کشور جولانگاه ویروس کرونا دلتا شده‌ است و روز به روز بر تعداد مبتلایان و فوتی‌های آن افزوده می‌شود و بیماران علیرغم میلشان برای تامین داروی کرونا در صف‌های عریض و طویل می‌ایستند و هزینه‌های گزاف میلیونی پرداخت می‌کنند؛ اخباری مبنی‌بر این‌که دارویرمدسیویر که اولین گزینه پزشکان برای درمان کرونا است هیچ تاثیری در روند درمان ندارد، بر اساس مستندات علمی و تخصیی منتشر شده است.

احمد کریمی، پزشک عمومی و نایب رئیس انجمن طب سنتی ایران و متخصص طب سنتی و فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی در همین رابطه با خبرگزاری وابسته به دانشگاه آزاد گفت وگو کرده است که مشروح آن را می خوایند:

چرا با وجود تزریق دارویرمدسیویر به بیماران کرونایی باز هم تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در کشور بالاست؟

کریمی: با توجه به این‌که سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از مقالات منتشر شده در «مجله ‌پزشکی لنست» به عدم اثرگذاری دارویرمدسیویر در درمان بیماری کرونا تاکید کرده‌اند اما همچنان در کشور ما این دارو به عنوان اولین راه‌کار درمانی برای بیمار تجویز می‌شود و هیچ تاثیر مثبتی بر روند بهبود ندارد. حتی بسیاری از فوق تخصص‌های ریه و عفونی در کشور هم به بی‌اثر بودن این دارو برای درمان کرونا اشاره کرده‌اند. متاسفانه در ایران نسبت به سایر نقاط دنیا مصرف این دارو به شدت بالاست و از طرفی تعداد فوتی و مبتلایان هم روند صعودی دارد و این نشان از عدم کارایی این دارو در درمان ویروس کرونا است.

 اگر رمدسیویر تاثیری بر بهبودی کرونا ندارد چرا بسیاری از مبتلایان پس از بستری و دریافت این دارو بهبود پیدا می‌کنند؟

کریمی: بهبودی بیماران حاد تنفسی که در بیمارستان بستری می‌شوند به دلیل اکسیژن‌گیری و دریافت کورتون است و هیچ ارتباطی بارمدسیویر ندارد اما چون تزریق این داروها به طور همزمان برای بیمار انجام می‌شود تصور بر این است که شاید رمدسیویر بر بهبودی تاثیر داشته است اما بر طبق آزمایش‌هایی که بین دو گروه بیمارانی که دارویرمدسیویر دریافت کردند و گروهی که هیچ دارویی دریافت نکردند در نهایت هیچ تفاوتی وجود نداشت.البته برخی متخصصان ریه معتقداند شاید در برخی موارد کارامد باشد اما در نهایت این دارو از پروتکل خارج نمی‌شود و نیاید روی مصرف این دارو تا این حد تاکید کرد.

اگر دارویرمدسیویر تاثیری در درمان کرونا ندارد چرا همچنان در داروخانه‌ها توزیع و در بیمارستان‌ها برای بیماران استفاده می‌شود؟

کریمی: این دارو در هیچ کجای دنیا به این شکل تجویز نمی‌شود و این‌که کشور ما مقدار زیادی از آن را وارد کرده و به بیماران تجویز می‌کند سوالی است که باید از مافیای واردات دارو سوال کرد که با بیماران فارغ از آگاهی بی‌اثری این دارو با پرداخت هزینه‌های سنگین به امید درمان آن را تهیه می‌کنند.

شما که از عدم تاثیرگذاریرمدسیویر اطلاع دارید چرا از وزارت بهداشت درخواست نمی‌کنید این دارو از چرخه درمان کرونا حذف شود؟

کریمی: مصطفی قانعی فوق تخصص ریه و عضو کمیته ملی واکسن کرونا عدم تاثیر این دارو را تایید کرده است یعنی وزارت بهداشت کاملا به این موضوع واقف است اما متاسفانه عده‌ای از توزیع این دارو سود می‌برند به همین دلیل همچنان اصرار به درمان کرونا با این دارو دارند و هزینه‌های گزافی را به مردم تحمیل می‌کنند. در حالی‌که با هزینه وارداترمدسیویر می‌توانستیم واکسن مورد نیاز جامعه را تامین کنیم تا دچار چنین بحرانی نشویم.

آیا طب سنتی برای درمان بیماری کرونا روش‌های درمانی را پیشنهاد می‌کند؟

کریمی: بله، از زمان شیوع و همه گیری ویروس کرونا طب سنتی برای درمان اقدام کرده است و نتایج حاصل از روش‌های درمان را با مستندات علمی و در قالب مقاله به وزارت بهداشت ارائه داده است اما سیستم درمانی نسبت به این نتایج حاصل از طب سنتی موضع دارد و از این علم بهره نمی‌گیرد.

رویه درمانی که برای بیماران کرونایی قبل و بعد از درگیری ریه در نظر گرفته می‌شود به چه صورت است؟

کریمی: در ابتدا توصیه می‌شود از مواد غذایی با طبع سرد مانند لبنیات، انواع فست‌فودها پرهیز شود. در گام بعدی برای افرادی‌که درگیری ریه دارند بادکش ریه و روغن‌مالی ریه را تجویز می‌کنیم تا با کمک این دو روش بافت ریه ترمیم شود. مصرف دمنوش‌هایی مثل بابونه و زنجفیل و آویشن هم به پاکسازی ریه کمک می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. هنچنین توصیه می‌شود از سوپ‌های مخصوص که بهبود اکسیژن‌رسانی کمک می‌کند استفاده کنند. با همین درمان‌ها میزان فوتی افراد بیمار کرونایی به صفر رسیده است و این درحالی‌است که دوره نقاهت با این روش درمان بین ۳ تا ۷ روز است. حتی افرادی هم که با درگیری ریه رویه درمان طب سنتی را درپبش می گیرند همه علائم تا ۷ روز برطرف می‌شود و مقداری ضعف جسمی ناشی از بیماری باقی می‌ماند که آن هم با رژیم‌های درمانی برطرف می‌شود.

آیا مصرف داروی نقره در درمان کرونا موثر است؟

کریمی: در دنیا ثابت شده که عنصر نقره یک آنتی‌ویروس قوی است و با توجه به شدت و علائم بیمار تجویز و موجب افزایش ایمنی بدن می‌شود. این دارو شرکتی است و در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و قیمتی گرانی هم ندارد.

استنشاق آب‌ونمک درمان بیماری کرونا

آیا شست‌وشوی بینی با آب‌و نمک در درمان بیماری کرونا موثر است؟

کریمی: بله، مقاله‌های زیادی در دنیا مبنی براین‌که استنشاق آب نمک هم در افرادی که مبتلا به کرونا هستند و هم افرادی‌که می‌خواهند از ابتلا به ویروش پیشگیری کنند وجود دارد. اگر افراد روزانه دو مرتبه بینی و دهان خود را با آب‌نمک شست‌وشو دهند نیاز به بستری این افراد ۱۹ برابر کاهش پیدا می‌کند و این عددی است که در مقاله های معتبر خارجی به مورد متخصصان قرار گرفته است. حتی افرادی هم که مبتلا به کرونا هستند می‌توانند با شست‌وشوی دهان وبینی با آب‌نمک از شدت بیماری و بستری جلوگیری کنند.

در خصوص افرادی که در اثر کرونا ریه آنها درگیر شده است چه توصیه‌ای دارید؟

کریمی: این افراد باید ابتدا بادکش ریه شوند تا بافت ریه ترمیم و پاکسازی شود. برخی رژیم‌های غذایی که حاوی سیر و پیاز است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند در کنار بادکش و داروهای ترمیم ریه توصیه می‌شود تا تنگی نفس برطرف شود. تا کنون همه افرادی که برای درمان رویه طب سنتی را در پیش گرفته و به آنها عمل کرده‌اند بدون نیاز به بستری و بیمارستان درمان شده‌اند.

 آیا بخور کردن در درمان کرونا موثر است؟

کریمی: بخور پیاز یکی از روش‌های درمانی بیماری کرونا است که بسته به میزان و شدت بیماری تجویز می‌شود.

متخصصان طب سنتی به واکسیناسیون اعتقاد دارند؟

کریمی: بله، متخصصان طب سنتی که درمان‌های سنتی را برای درمان بیماری کرونا توصیه می‌کنند همگی واکسینه شده‌اند و اعتقاد دارند همه افراد جامعه باید واکسناسیون را در دو دز انجام دهند.

 با توجه به این‌که کرونا جهش‌های زیادی تا امروز داشته است آیا روش‌های درمان طب سنتی تغییر کرده است؟

کریمی: خیر روش‌های درمان از ابتدا شیوع بیماری تا امروز به یک صورت بوده است و بسته به مقاومت سیستم ایمنی بدن رویه‌های درمانی تجویز می‌شود.

برخی معتقداند ویروس کرونا دست‌ساز بشر است؛ آیا شما هم این موضوع را تایید می‌کنید؟

کریمی: شواهد نشان می‌دهد این ویروس دست ساز بشر است زیرا ویروس‌ها بعد از مدتی کاهش پیدا می‌کنند اما در مورد این ویروس تا کنون برعکس بوده است و هنوز برای اثبات چنین ادعایی به تحقیق و بررسی نیاز است تا بتوان قاطع در مورد آن اظهارنظر کرد.

پیشنهادات طب سنتی برای بیماران کرونایی

 برای افرادی‌که دچار بیماری کرونا هستند چه توصیه درمانی دارید؟

کریمی: از مصرف هرگونه مواد غدایی با طبع سرد و فست‌فود پرهیز شود. از زنجفیل به صورت دمنوش و سیاه‌دانه به عنوان چاشنی غذا استفاده کنند. در طول روز حتما آب‌و عسل میل کنند و دهان وبینی خود را با آب‌و نمک شست‌و شو دهند. رعایت این موارد میزان ابتلا را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

چرا انجمن طب سنتی هیچ اقدامی برای کمک به بهبود شرایط انجام نمی‌دهد؟

کریمی: مدتی پیش انجمن طب سنتی ایران مکاتباتی مبتنی بر این‌که برای درمان بیمارن کرونا باید ‌پروتکل‌های درمانی در بیمارستان‌ها اصلاح شود داشت. پروتکل‌هایی در وزارت بهداشت و انجمن طب ایرانی تنظیم شده است که برای بهبود شرایط باید در بیمارستان اجرایی شود. یکی از مواردی‌که در بیمارستان‌ها موجب وخیم شدن حال بیماران می‌شود نوع تغذیه بیماران کرونایی است که در برنامه‌ غذایی آنها لبنیات و مواد غذایی با طبع سرد توصیه می‌شود. بادکش‌های درمانی ریه هم از جمله مواردی است که باید در بیمارستان‌ها برای بیماران انجام شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر