کد خبر: 115485
A

دکتر شانه ساز: آبان ماه جاری یک پیک شدید را تجربه خواهیم کرد/ شرکت برکت تاکنون سه میلیون ۱۸۵ هزار دوز واکسن تولید کرده است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تا کنون مجموعاً ۲۹ میلیون و ۶۶۵ هزار دوز واکسن در کشور آماده مصرف شد که حدود ۲۵ میلیون دوز تزریق شده است.

دکتر شانه ساز: آبان ماه جاری یک پیک شدید را تجربه خواهیم کرد/ شرکت برکت تاکنون سه میلیون ۱۸۵ هزار دوز واکسن تولید کرده است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا شانه‌ساز، نیز در سخنانی در این جلسه بیان کرد: تا کنون مجموعاً ۲۹ میلیون و ۶۶۵ هزار دوز واکسن در کشور آماده مصرف شد که حدود ۲۵ میلیون دوز تزریق شده است.

وی ادامه داد: ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن وارداتی و سه میلیون ۱۸۵ هزار دوز هم داخلی و شرکت برکت تولید کرده است. از بین واکسن‌های وارداتی سینوفارم بیش‌ترین تأمین کننده بوده است. سرعت تزریق هم قابل توجه است و پیش‌بینی شده در شهریور ماه حداقل ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود و تولید کننده‌های جدید از این ماه وارد بازار می‌شوند. در شش ماهه دوم تولید کننده‌ها مصرف را مدیریت خواهند کرد. تا پایان آبان ماه نیز برنامه‌ریزی شده که ۸۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: مدیریت متمرکز و نظم اجتماعی در برخی کشورها مانند چین باعث شده این بیماری کنترل شود و به عنوان اولین کشوری که درگیری در آنجا بود موفق شدند بیماری را کنترل کنند. مدیریت در این حیطه، مسئله‌ای فرهنگی و مرتبط با مدیریت کلان است که در این صورت می‌توان بیماری را کنترل کند. باید با مردم در این زمینه صحبت و چالش‌ها مطرح شود.

وی افزود: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد آمده است و به یک‌سوم جمعیت رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که در آبان ماه جاری یک پیک شدید را تجربه خواهیم کرد و اگر در زمینه رعایت پروتکل‌ها مدیریت کلانی صورت نپذیرد، میزان ابتلاء و فوتی بیشتر می‌شود.

دکتر شانه‌ساز با تاکید بر اینکه هفت تولیدکننده واکسن داخلی وجود دارد، اضافه کرد: از مجلس تا افکار عمومی در حال فشار آوردن هستند. بهترین واکسن در دسترس ترین است. اکنون شرکت رازی تاییدیه تولید در فاز دو را دریافت کرده است، همچنین شرکت میلاد دارو در حیطه ساخت واکسن کرونای خود که مزین به نام شهید فخری‌زاده است، تاییدیه فاز دو را دریافت کرده و می‌توانند تقاضای وارد کردن دو دوز به بازار را داشته باشند.

وی یادآورشد: شرکت پاستور هم مجوز تولید محصول مشترکی با همکاری کوبا را دریافت کرده است. شرکت سیناژن نیز وارد فاز سه تولید شده و فناوری را از استرالیا گرفته است. نورا که وابسته به دانشگاه بقیه الله است فاز یک را تولید کرده و وارد فاز دو شده است. همچنین بحثی درباره تأمین واکسن برای خانم‌های باردار و جوانان زیر ۱۸ سال مطرح بود که شرکت برکت پروپوزال خود را در این زمینه ارائه کرده است. تلاش داریم همه این پلتفرم‌ها به سازمان جهانی بهداشت متصل شوند و مستندات خود را ارائه کنند.

وی افزود: ۲۹ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است که حدود ۲۰ میلیون دوز آن از کشور چین وارد شده است، همچنین ۵ میلیون دوز واکسن آسترازنکا وارد شده است و واکسن اسپوتنیک روسیه نیز از بهمن‌ماه سال گذشته حدود یک میلیون و بیست هزار دوز از این واکسن وارد کشور شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: در رابطه با بخش خصوصی و شائبه‌هایی که وجود دارد و مطرح است، تا کنون ۵۰ معرفی‌نامه به بخش خصوصی داده شده است، برای مثال به اتاق بازرگانی ۵ معرفی‌نامه داده شده است که برای هیچ‌کدام اقدامی صورت نپذیرفته است. این در حالی است که، روابط عمومی شرکت فایزر اطلاعیه داده است که فقط با دولت‌ها در ارتباط خواهم بود و این یعنی توزیع این واکسن از طریق شرکت‌های خصوصی امکان‌پذیر نخواهد بود. لذا هیچ شرکت واکسن‌سازی خصوصی قادر نخواهد بود وارد مذاکرات برای واردات واکسن شود و این تعامل و مذاکرات صرفاً از طریق دولت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر