کد خبر: 115773
A

دولت : فوق‌العاده شغلی ویژه فرهنگیان پرداخت نمی شود

اعتراض معلمان به عدم پرداخت فوق‌العاده شغلی در حالی است که دولت اعلام کرده اجرای این طرح نیاز به حدود 18هزار میلیارد ریال بودجه دارد؛ دولت سیزدهم اعلام کرده فعلا نمی خواهد این مبالغ را پرداخت کند

دولت : فوق‌العاده شغلی ویژه فرهنگیان پرداخت نمی شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حذف فوق‌العاده ویژه فرهنگیان در نقطه اجرا، صدای اهالی‌آموزش ‌و پرورش را درآورده و باعث اعتراض گسترده آنها به مدیران بالا‌دست وزارت آموزش‌وپرورش شده است. ماجرا از این قرار است که اوایل تیر امسال، برخی از دبیران و رؤسای تشکل‌های صنفی معلمان و فرهنگیان در جلسه‌ای از محمدباقر نوبخت، رئیس وقت سازمان بودجه و برنامه خواستند که فوق‌العاده ویژه حقوق کارکنان دولت که در بند 10فصل 10قانون خدمات کشوری آمده و برای همه کارمندان دولت جز فرهنگیان اجرا شده را به جریان بیندازد تا معلمان نیز مانند سایر کارکنان دولت از مواهب آن برخوردار شوند.

بعد از چندین جلسه، محمدباقر نوبخت، رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه، با پرداخت فوق‌العاده ویژه برای فرهنگیان موافقت کرد و از صدور احکام جدید خبر داد. بعد از آن تمام کارهای مربوط به احکام جدید انجام شد و قرار بود آنها در مرداد1400 حقوق خود را براساس احکام جدید دریافت کنند که رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه مانع از آن شد و دستور صادر کرد که حقوق فرهنگیان براساس احکام قدیمی با چند روز تأخیر پرداخت شود. مسعود میرکاظمی در توضیح این اقدام خود، یکشنبه‌شب به یکی از بخش‌های خبری تلویزیون آمد و گفت: «متوسط افزایش فوق‌العاده معلمان در همسان‌سازی از حد مجاز قانونی بیشتر شده بود و ما از دستگاه‌های نظارتی سؤال کردیم و جلسه گذاشتیم که راه‌حلی پیدا کنند. وزیر آموزش‌وپرورش گفت سه روز طول می‌کشد که احکام را اصلاح و مطابق با قانون کنند. ما هم برای اینکه این سه روز حقوق معلمان دیر نشود، از فایل حقوق ماه‌های قبل که براساس حکم‌های سابق معلمان بود، استفاده کردیم که در پرداخت‌ها فاصله نیفتد. حالا قرار است احکام جدید را به دولت ببریم تا منبع لازم برای آن دیده و منظم شود. چون اختلاف حساب رقمی معادل 1700تا1800میلیارد تومان می‌شود که مغایر با آیین‌نامه و مصوبات دولت است.»

میرکاظمی سپس این را هم گفت که «برخی کارها در روزهای آخر اتفاق افتاده که اخلاقی نبوده. ‌ای کاش این کارها را نمی‌کردند تا امروز ما در تنگنا قرار نگیریم و این احساس ایجاد نمی‌شد که معلمان در برابر دولت قرار گرفته‌اند. این کاری که به‌عنوان انضباط مالی انجام می‌شود فقط برای این است که این اتفاقات در آینده نیفتد چون فشار آن روی اقشار ضعیف جامعه وارد می‌شود.»

مطالبه معلمان کاملا قانونی است

اما دبیران و رؤسای تشکل‌های صنفی معلمان معتقدند که این فوق‌العاده ویژه همان‌طور که برای سایر کارکنان دولت اجرا شده باید برای آنها هم اجرا شود و آنها مطالبه‌ای فراتر از قانون ندارند که نیاز به مصوبه جدید در دولت داشته باشد.

فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، در این‌باره به همشهری توضیح داد: «در قانون خدمات کشوری که در سال1386 تصویب و در سال1387 اجرایی شد، آمده است که با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیران امتیاز ویژه‌ای برای حداکثر 25درصد از مشاغل، ‌در برخی از دستگاه‌های اجرایی تا 50درصد سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مذکور در این فصل درنظر گرفته خواهد شد. این قانون به مرور برای کارکنان دولت در اغلب وزارتخانه و سازمان‌ها اجرا شد و حتی کارکنان برخی از نهادها مانند وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی، تا سقف 50درصد فوق‌العاده دریافت کردند. اما این قانون برای فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش هیچ‌گاه اجرایی نشد.» او در ادامه توضیحاتش گفت: «طرح رتبه‌بندی معلمان که مطرح شد بین 9تا21درصد از این فوق‌العاده را برای گروهی از معلمان پرداخت کردند که زیر میانگین قانونی هم بود؛ تازه وقتی این طرح برای تصویب به مجلس رفت، پرداخت آن را هم قطع کردند. ما با رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه جلساتی گذاشتیم و خواستیم تا زمانی که طرح رتبه‌بندی توسط مجلس تعیین تکلیف شود، این فوق‌العاده ویژه را برای معلمان مانند سایر کارکنان دولت پرداخت کنند. آنها هم پس از چندین جلسه بحث و بررسی وعده دادند که احکام جدید را صادر کرده و تا قبل از پایان دولت آن را ابلاغ خواهند کرد. حتی منابع آن هم دیده شد و درباره آن صحبت کردند و مقرر شد تا سقف 35درصد و میانگین 21درصد به حقوق فرهنگیان اضافه شود؛ بنابراین ما اصلا قبول نداریم که منابع آن دیده نشده است.» دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی گفت: «حرف ما این است که اگر منابع برای پرداخت فوق‌العاده کم است باید برای همه کارکنان کم باشد و اگر هست هم باید برای همه پرداخت شود. ضمن اینکه جامعه فرهنگی به‌دنبال تحقق 50درصد فوق‌العاده ویژه‌ای است که کارکنان برخی دستگاه‌ها دریافت می‌کنند.»

 ما به تبعیض اعتراض داریم

در میان فعالان صنفی که نسبت به تعویق پرداخت فوق‌العاده ویژه حقوق فرهنگیان معترض هستند، محمدرضا نیک نژاد، عضو کانون صنفی معلمان تهران می‌گوید:«رئیس سازمان برنامه و بودجه جدید نسبت به حکم‌های جدید فرهنگیان معترض است و می‌گوید دولت قبل با هدفی این کار را انجام داده و برای دولت جدید دردسر آفریده با این اتفاق ممکن است، اما در این‌باره نمی‌توان به روندِ پیگیری‌ها، تلاش‌ها، نشست‌های پرشمار و طولانی مدت میان برخی از فرهنگیان با رئیس برنامه و بودجه پیشین و البته خواستِ گسترده فرهنگیان برای اجرای آن چشم بست و با یک دستور، هر آنچه ساخته شده را درنظر نگرفت.» او افزود:«‌همه لایه‌های مدیریتِ مالی کشور می‌دانند که حقوق فرهنگیان نسبت به یک زندگی متوسط در ایران کم است و میانگین آن نسبت به خط فقر اعلام شده، فاصله دارد. به همین جهت و در این شرایط، افزایش ۳۰۰ تا ۷۰۰هزار تومانی دستمزدها، هرچند اندک اما تأثیر‌گذار است و کمی این فاصله‌ها را کاهش می‌دهد. از دیگر سو، همچنان که اشاره شد، افزودن این بند به حکم‌های کارگزینی فرهنگیان، نسبت به بسیاری از حقوق بگیران دولت، دیر انجام شده و برگرداندن آن، نشانه‌ای از دامن زدن به تبعیض موردنظر فرهنگیان است که دهه هاست بر آن اعتراض دارند و به‌شدت به آن حساس‌اند.» حالا فرهنگیان منتظر پرداخت حقوق شهریور هستند؛ بسیاری از آنها معتقدند که پرداخت حقوق این‌ماه به آنها ثابت خواهد کرد که دولت جدید به‌دنبال اجرای طرح رتبه بندی خواهد بود یا آن را مانند پیشینیان خود به تعویق می‌اندازد و امروز را به فردا واگذار می‌کند.

تعویق پرداخت فوق‌العاده‌ حقوق تا رفع ابهام

پس از پرداخت حقوق مرداد فرهنگیان، مدیران وزارت آموزش و پرورش سکوت اختیار کردند و توضیحی درباره اتفاق پیش‌آمده ندادند. آنها وقتی با موج اعتراض شدید فرهنگیان مواجه شدند، یک اطلاعیه در سایت وزارت آموزش و پرورش صادر کردند که در آن آمده است: «در مسیر اجرای این مجوز و تأمین بودجه مورد نیاز، ابهاماتی برای دستگاه‌های مسئول پیش آمد که با نظر رئیس جمهور‌، در دستور بررسی فوری نهادهای مسئول، برای رفع ابهام و حل مشکل قرار گرفت. از آنجایی که علی‌رغم پیگیری‌های فراوان و تلاش مسئولان وزارت برای توضیح و تبیین موضوع، رفع کامل ابهامات تا زمان پرداخت حقوق مرداد ماه، میسر نشد، لذا برای پیشگیری از تأخیر بیشتر، پرداخت حقوق بر اساس احکام ماه قبل صورت گرفت. با اطمینان به رویکرد دولت سیزدهم درخصوص رعایت عدالت در پرداخت‌ها، پس از رفع ابهامات، زمینه اجرای احکام در ماه آینده فراهم خواهد شد.» علی اللهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این باره به همشهری گفت: «احکام جدید افزایش ۲۱ تا ۲۷درصدی فوق‌العاده ویژه حقوق فرهنگیان قانونی پیگیری شد و بودجه اجرای آن را از ابتدای سال‌1400 در نظر گرفتیم اما اجرای آن نیازمند تامین ماهانه 350میلیارد تومان است که تاکنون تامین نشده است.» معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع افزود: « قرار بود بر اساس بند 12 مجوز سازمان برنامه و بودجه مصوب سال‌۱۳۹۳ این احکام صادر و پرداخت شود اما حقوق‌دانان گفتند که برای پرداخت احکام جدید علاوه بر مجوز سازمان برنامه و بودجه به مصوبه دولت هم نیاز داریم که ما نیز این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. در نهایت قصد ما حذف فوق‌العاده ویژه نیست و پیگیر تأمین اعتبار هستیم.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر