کد خبر: 116803
A

سفیر ایران در بغداد: زائران حتما گواهی تزریق واکسن داشته باشند

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه ویزای عراق برای زائرین اربعین حسینی رایگان است و زائران برای دریافت ویزا نیاز به پرداخت هزینه‌ای ندارند، افزود: براساس رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی که با مقامات عراقی صورت گرفته برای راهپیمایی اربعین امسال برای زائران ایرانی سهمیه‌ای 60 هزار نفری در نظر گرفته شده است.

سفیر ایران در بغداد: زائران حتما گواهی تزریق واکسن داشته باشند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سفیر ایران در عراق با بیان اینکه ویزای عراق برای زائرین اربعین حسینی رایگان است و زائران برای دریافت ویزا نیاز به پرداخت هزینه‌ای ندارند، افزود: براساس رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی که با مقامات عراقی صورت گرفته برای راهپیمایی اربعین امسال برای زائران ایرانی سهمیه‌ای 60 هزار نفری در نظر گرفته شده است.

 ایرج مسجدی با بیان اینکه دولت عراق در ابتدا سهمیه 30 هزار نفری برای زائران ایرانی جهت شرکت در مراسم اربعین در نظر گرفته بود و در جریان سفر الکاظمی به تهران و رایزنی‌هایی که انجام شد این سهمیه به 60 هزار نفر افزایش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: سهمیه در نظر گرفته برای زائران دیگر کشورها در مجموع 10 هزار نفر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از میزان زائران غیرایرانی که سال‌های گذشته در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می‌کردند در اختیار دارد یا نه، گفت: من آمار دقیقی از زائران دیگر کشورها ندارم ولی تا آنجایی که اطلاع دارم دو سال پیش حدود 250 الی 300 هزار زائر غیرایرانی از طریق خاک ایران برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی وارد عراق شدند.

مسجدی در پاسخ به این سوال که آیا برای افغانستانی‌ها و یا دیگر خارجی‌های مقیم ایران جهت شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی در عراق سهمیه ویژه‌ای در نظر گرفته شده یا آنها نیز جزء سهمیه 60 هزار نفری زائران ایرانی هستند، گفت: برای این افراد سهمیه دو هزار نفری در نظر گرفته شده و این علاوه بر ظرفیت 60 هزار نفری که برای زائران و اتباع ایرانی است.

وی همچنین با بیان اینکه کسانی که قصد دارند در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنند باید گواهی تزریق واکسن داشته باشند، ادامه داد: فرقی نمی‌کند که یک دوز زده باشند یا دو دوز ولی حتما باید کارت واکسن معتبر همراه داشته باشند تا نشان دهد آنها واکسن زده‌اند و این یک امر قطعی و مشخص است.

سفیر ایران در عراق همچنین در پاسخ به این سوال که آیا زائران ایرانی در هنگام بازگشت از عراق به ایران نیز باید در فرودگاه‌های عراق تست PCR بدهند، گفت: زائران ایرانی برای رفتن به عراق و سوار شدن به هواپیما حتما باید تست PCR که بیانگر این باشد که آنها کرونا ندارند به همراه داشته باشند ولی در هنگام بازگشت به کشور نیاز به انجام تست در فرودگاه‌های نجف و کربلا ندارند و این فقط مختص ایام اربعین است.

مسجدی همچنین در پاسخ به این سوال که مردم می‌گویند در مراسم عاشورا حدود شش میلیون زائر در نجف و کربلا حضور داشتند و اکنون چگونه است که برای اربعین این محدودیت ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: دولت عراق برای حضور زائران عراقی در این شهرها هیچ محدودیتی ایجاد نکرده و مردم عراق از شهرهای مختلف این کشور می‌توانند در این مراسم شرکت کنند بنابراین بیشترین کسانی که در عاشورا نیز در کربلا و نجف بوده‌اند شهروندان عراقی بوده‌اند ولی برای پذیرش زوار خارجی این محدودیت را دولت عراق در نظر گرفته ولی همانطور که گفتم محدودیتی برای خود شهروندان عراقی وجود ندارد.

وی همچنین با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران خود تصمیم گرفته که سفر زائران اربعین حسینی را به عراق محدود کند، گفت: همانطور که پیش از این گفتم دولت عراق در ابتدا سهمیه 30 هزار نفری را در نظر گرفته بود و در جریان رایزنی‌هایی که صورت گرفت این سهمیه به 60 هزار نفر رسید بنابراین آنچه که در فضای مجازی مطرح می‌شود که مثلا ایران نمی‌خواهد و محدود کرده، معنا و مفهومی ندارد. دولت عراق و مقامات عراقی در ارتباط با میزان حضور زائران خارجی در کشورشان تصمیم می‌گیرند و ما نیز باید به این تصمیم‌ها احترام بگذاریم و آن را اجرا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانستید از سه ماه پیش رایزنی‌هایی را انجام بدهید که این سهمیه افزایش پیدا کند و به روزهای آخر منتهی به اربعین موکول نشود،‌ تصریح کرد: همین رایزنی‌ها انجام شد که دولت عراق برای زائران ایرانی در ابتدا سهمیه 30 هزار نفری در نظر گرفت و سپس براساس رایزنی‌ها به 60 هزار افزایش پیدا کرد و اگر این رایزنی‌ها نبود ممکن بود که مانند سال گذشته زائری را نپذیرند.

مسجدی ادامه داد: در ابتدا در بحث‌های اولیه، بحث از پذیرش پنج هزار و نهایتا 10 هزار زائر بود ولی با رایزنی‌هایی که در مجموع صورت گرفت این رقم به 60 هزار رسید.

مسجدی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با رادیو اربعین در مورد بحث لغو ویزا بین ایران و عراق و اخبار منتشر شده در مورد این موضوع گفت: در جریان سفر آقای الکاظمی به تهران و دیداری که با رئیس‌جمهور داشتند این توافق صورت گرفت که بعد از اربعین برای مسافران ایرانی که از طریق هوایی وارد عراق می‌شوند موضوع لغو ویزا انجام شود بنابراین کسانی که با هواپیما وارد فرودگاه عراق می‌شوند نیازی به ویزا ندارند البته همانطور که گفتم این مربوط به بعد از اربعین است و باید منتظر این باشیم که دولت عراق این موضوع را اعلام و ابلاغ کند.

وی خاطرنشان کرد: زائران اربعین حسینی برای سفر به عراق نیاز به اخذ ویزا دارند ولی هزینه‌ای برای آن نخواهند پرداخت.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر