کد خبر: 116844
A

شهردار تهران : بلیط مترو باید ۲۰ هزار تومان باشد

علیرضا زاکانی شهردار تهران؛ با اشاره به منابع محدود مالی شهرداری تهران گفت: «اگر بناست مترو بسازیم باید بلیط آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم. با این وضعیت متروی بیشتری نخواهیم داشت»

شهردار تهران : بلیط مترو باید ۲۰ هزار تومان باشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علیرضا زاکانی امروز در نشستی با رؤسا و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران اظهار داشت: این دیدار آخرین جلسه از سلسله جلسات با مدیران شهرداری است و تقریبا با همه سطوح مدیریتی این دیدارها برگزار شده است.

وی افزود: این جلسات جهت ارائه طریق و انتقال تجارب برای برون رفت از مشکلات و ایجاد شرایط بهتر بسیار مغتنم است.

وی گفت: در سه ضلعی شهر، شهروند و شهرداری، اوضاع شهر مناسب نیست اما چیزی که بیش از همه آزاردهنده است بی‌هویتی، تبعیض و فاصله شمال و جنوب است.

زاکانی افزود: شهرداری با شرایط مطلوب فاصله جدی درد تا به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و این موضوع نیاز به تغییر ماهوی دارد. آنچه که ناظر به آینده باید رقم بخورد این است که شرایط را به سمتی ببریم که یک الگو بسازیم و اگر به تعبیر رهبری معظم، این کار را انجام دهیم نماد کارآمدی نظام اسلامی را به اثبات رساندیم.

شهردار تهران بیان کرد:با این کار شهرداری به درجه بالایی از کارآمدی و خدمتگزاری می‌رسد و رضایتمندی مردم حاصل شده و شهر شرایط  زیست، آسایش و رفاه را پیدا کرده و می‌تواند پیشرفت، نمادسازی و نمودسازی جدی برای کشور و حتی فراتر از کشور داشته باشد.

وی اظهارداشت:خط تلاش اول این است که آینده مطلوب و چشم انداز مناسب را خوب تعریف کنیم و برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آن را به صورت دقیق استخراج کنیم و با هویت دادن به مردم و نخبگان شرایط را به سمتی ببریم که بتوانیم از همه ظرفیت‌ها در جهت تحقق این آینده مطلوب بهره ببریم.

زاکانی گفت: باید ظرفیت حاکمیتی و حکومتی، قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی و حکومتی را ناظر به این آینده مطلوب با خود هم داستان و همراه کنیم و بدون این کار، انباشتگی مشکلات مرتفع نخواهد شد، مثلا در هفت خط موجود مترو علاوه بر ۲۳ ایستگاه، حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان برای خرید واگن می‌خواهیم و ۳۶۴ واگن موجود از رده خارج شده و بیش از دو سوم آن نیاز به اورهال دارد.

شهردار تهران افزود: ۱۰ سال است که دولت سهم خود را در اتوبوس و مترو نداده و بررسی طلب‌های شهرداری از دولت نشان می‌دهد که  بدهی‌های دولت سر به فلک می‌کشد، مثلا با وزارت نفت مذاکره کردیم و پیشنهاد دادیم که اگر نمی‌تواند پول بپردازد،  تهاتر کنیم تا با استفاده از آن امکانات بیاوریم. در واقع این نهادها  باید سهم خود را از پایتخت بودن بپردازند و علاوه بر وظایف قانونی خود باید این همکاری فراتر از قانون رقم بخورد.

وی بیان کرد: خط بعدی ناظر به حضور جدی مردم در صحنه برای تغییر است و بدون مردم قطعا در این کار ناکام خواهیم بود.

زاکانی اظهارداشت: برای تکمیل خطوط باقیمانده مترو ‌۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مسأله نیاز به اراده، فکر، ذهن و خلاقیت مردم دارد و شهر باید بر مدار  قابلیت مردم اداره شود اما مردم اعتماد ندارند.

شهردار تهران با اشاره به بحث یکپارچه و بر پایه فناوری دیدن شهر و ساختن یک شهر هوشمند گفت: اگر بناست که مترو بسازیم باید بلیط آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، در حال حاضر اما از ۶ هزار تومانی که محاسبه شده ۲هزار تومان سهم ما و ۲هزار تومان سهم مردم است و دولت نیز که سهم خود را نپرداخته است.

وی افزود: با این وضعیت متروی بیشتری نخواهیم داشت و باید برای توسعه ساخت مترو از  امکانات مردم و مجموعه بخش خصوصی، خرید راهبردی کنیم، در واقع  مردم سهم خود را بپردازند و مابقی را از طریق  خرید راهبردی انجام دهیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر