کد خبر: 116858
A

تجمع اعتراضی دانشجویان کارورزی دانشگاه آزاد واحد پزشکی مشهد به افزایش شهریه ها +تصاویر

دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه آزاد در اعتراض به افزایش شهریه ها در میدان امام رضا مشهدتجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی دانشجویان کارورزی دانشگاه آزاد واحد پزشکی مشهد به افزایش شهریه ها +تصاویر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روز یکشنبه 21 شهریور 1400 دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه آزاد در میدان امام رضا مشهد دست به تجمع اعتراضی زده اند. موضوع اعتراض آنها افزایش غیرقانونی شهریه دانشگاه آزاد در سال اخیر بوده است. 

آنها در چند ماه اخیر؛ علی رغم مکاتبات متعدد با رئیس دانشگاه آزاد مشهد، ارسال نامه با مستدلات قانونی به رئیس کل دانشگاه آزاد و نماینده ی مردم مشهد و دفتر ریاست جمهور و بیت رهبری و برگزاری جلسات مکرر با مدیران امور مالی واحد مشهد دانشگاه آزاد به نتیجه نرسیده اند و پاسخ روشنی دریافت نکرده اند.

این دانشجویان که بدون هیچ حقوق در بیمارستان های وابسته به دانشگاه آزاد خدمت می کنند خواستار بازگشت شهریه ها به میزان قانونی می باشند که این امر اقدام جدی هیئت امنای دانشگاه آزاد ؛ وزارت علوم و دیوان عدالت اداری را می طلبد .

طبق گفته ی رئیس دانشگاه آزاد جناب آقای دکتر طهرانچی در تاریخ 17 مرداد 1400 ؛ افزایش شهریه متغیر ورودی های قبل این دانشگاه(که دانشجویان معترض از آن دسته به حساب می آیند) تا سقف 25% مجاز است و ضمنا از سال تحصیلی مهر 1400 اجرا می شود. 

ضمنا در فرم ثبت نام این دانشگاه؛ دانشجویان متعهد شده اند که هرسال 15 الی 20 درصد افزایش شهریه متغیر را به علت تورم موجود پرداخت کنند.  

 

متاسفانه تخلفات غیر قانونی متعددی در شهریه این کارورزان جوان رخ داده که به تفضیل بیان می شود: 

الف_شهریه متغیر علاوه بر افزایش تا سقف مجاز ؛برای ورودی 93 و 94 به ترتیب  بیش از 50% و 20% افزایش پیدا کرده است.

ب_ سقف مجاز افزایش که 20% می باشد ؛ بیش از 25% درنظر گرفته شده است.

ج_ شهریه متغیر این دانشجویان در سال 1399 (برخلاف گفته ی آقای طهرانچی یعنی مهر 1400 ) افزایش یافته است. 

 یعنی جمعا بیش از 75% برای ورودی مهر 93 و بیش از  45% برای ورودی مهر 94 شهریه افزوده شده که به ترتیب برای مهر 93 و 94 ؛ 55% و 25% آن؛ افزایشی غیرقانونی است.

این درحالی است که کارورزان پزشکی دانشگاه آزاد برخلاف دانشگاه سراسری یک ریال حقوق بابت کار در بیمارستان های وابسته به این دانشگاه نمی گیرند و لذا شهریه آنها را اکثرا خانواده هایشان می پردازند. ثانیا اکثرا خانواده های آنها از میان کارمندان بازنشسته ؛ معلمین و ... می باشند.و ضمنا بسیاری از آنها از شهر های دور به این دانشگاه آمده و هزینه های زندگی روزمره ؛ اجاره ی خانه یا خوابگاه و... در چند سال اخیر افزایش چندبرابری پیدا کرده است.  

لازم به ذکر است به گفته ی آقای دکتر طهرانچی این افزایش غیرقانونی شهریه صرف پرداخت افزایش حقوق اساتید و کارمندان این دانشگاه می شود.(که این افزایش به واسطه ی قانون فشل همسان سازی حقوق ها بدون پشتوانه ی مالی اتفاق افتاده است)و صرف فراهم کردن امکانات آموزشی و رفاهی برای این دانشجویان نمی شود. ضمنا  هزینه های این دانشجویان پزشکی نیز ؛ در دو سال اخیر که اکثرا آموزش آنها مجازی بوده است،کاهش پیدا کرده و قاعدتا باید شهریه حتی کاهش نیز پیدا می کرد. 

photo_2021-09-16_12-22-47

photo_2021-09-16_12-22-46

photo_2021-09-16_12-22-46 (2)

photo_2021-09-16_12-22-45

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر