کد خبر: 117467
A

محمد حبیبی: طرح مطالبه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و آزادی معلمان زندانی در تجمع فرهنگیان/ نمایندگان مدعی‌اند که قالیباف جلوی طرح لایحه رتبه‌بندی معلمان در صحن علنی را گرفته/ اکثر معلمان زیر خط فقر قرار دارند

عضو کانون صنفی معلمان ایران ضمن اشاره به تجمع امروز فرهنگیان و مطالبات آن‌ها، اظهار داشت: به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان که از کانون‌ها و انجمن‌های صنفی سراسر کشور تشکیل شده، تجمعی از سوی فرهنگیان و معلمان در کل کشور برگزار شد. هدف از برگزاری این تجمع، بیان یک سری خواسته‌ها بوده که مطالبه اصلی و اولیه آن، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان است.

محمد حبیبی: طرح مطالبه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و آزادی معلمان زندانی در تجمع فرهنگیان/ نمایندگان مدعی‌اند که قالیباف جلوی طرح لایحه رتبه‌بندی معلمان در صحن علنی را گرفته/ اکثر معلمان زیر خط فقر قرار دارند

به گزارش دیده بان ایران؛ در ادامه اعتراضات صنفی معلمان در هفته گذشته، صبح امروز(شنبه) نیز، شماری از فرهنگیان با تجمع در مقابل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به طرح برخی از مطالبات خود پرداختند.

محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان ایران ضمن اشاره به تجمع امروز فرهنگیان و مطالبات آن‌ها، اظهار داشت: به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان که از کانون‌ها و انجمن‌های صنفی سراسر کشور تشکیل شده، تجمعی از سوی فرهنگیان و معلمان در کل کشور برگزار شد. هدف از برگزاری این تجمع، بیان یک سری خواسته‌ها بوده که مطالبه اصلی و اولیه آن، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان است.

وی ادامه داد: طرحی که نزدیک به ۱۲ تا ۱۳ بوده که در دولت‌های مختلف از دوره محمود احمدی‌نژاد مسکوت باقی مانده است. در حال حاضر و در دولت رئیسی هم، صحبت از این است که این طرح به دلیل کمبود بودجه متوقف مانده و اجرای آن، احتمالا به سال ۱۴۰۱ موکول خواهد شد.

حبیبی، تصریح کرد: بر اساس این طرح، معلمان به پنج گروه تقسیم می‌شوند. خواسته اصلی فرهنگیان هم این است که همانگونه که این طرح در کمیسیون آموزش مجلس مصوب شده تا به موجب آن، حداقل حقوق هر فرهنگی، متناسب با ۸۰درصد اعضای هیئت علمی پرداخت شود در عمل نیز، شاهد اجرای آن باشیم.

 

طرح مطالبه آزادی معلمان زندانی در تجمع فرهنگیان

این فعال صنفی فرهنگیان، یادآور شد: البته، معلمان در پایان این تجمع، ضمن صدور قطعنامه‌ای، دیگر خواسته‌های خود، نظیر واکسیناسیون فوری معلمان و دانش‌آموزان تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، مخالفت با خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش و دفاع از آموزش رایگان و همچنین، مطالبه آزادی معلمان زندانی را مطرح کردند.

وی در ادامه گفت: این تجمع در بیش از ۴۰ شهر کشور به صورت همزمان از ساعت ۱۰ تا ۱۲ با حضور معلمان در مقابل اداره آموزش و پرورش استان‌ها برگزار شد. همچنین در استان‌های تهران و البرز نیز شاهد برپایی این تجمع در مقابل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بودیم. این تجمع در ادامه تجمعاتی بود که در هفته گذشته به صورت خودجوش رخ داده بود.

حبیبی، همچنین با اشاره به موانع اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، عنوان داشت: در اواخر دولت روحانی، برخی از فعالین با نوبخت مذاکراتی درخصوص این طرح داشتند و لایحه آن در همان دوره به مجلس ارسال شد. در مجلس نیز، تغییراتی در آن انجام شد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدعی بود که طرح ارائه شده از سوی دولت به مجلس، تغییر کرده و برای طرح دولت، بودجه لازم پیش‌بینی شده بود.

وی، اضافه کرد: در مقابل، نمایندگان مجلس مدعی هستند که این طرح، قابلیت اجرایی نداشته و بودجه لازم نیز برای آن فراهم نبوده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تغییراتی در آن اعمال کرده و براساس آن، هر فرهنگی با حداقل حقوق ۸۰درصد اعضای هیئت علمی باید هم‌تراز شود.

 

نمایندگان مدعی هستند که قالیباف جلوی طرح لایحه رتبه‌بندی معلمان در صحن علنی را گرفته

 

این عضو کانون صنفی معلمان، خاطرنشان کرد: الان نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس، مدعی هستند که ما این لایحه را آماده کردیم، منتها رئیس مجلس جلوی طرح این لایحه در صحن علنی را گرفته است. این نمایندگان مدعی هستند که بودجه لازم برای تامین منابع مالی آن ندارند و قاعدتا اگر هم بودجه لازم وجود نداشته باشد، حتی در صورت تصویب نیز بر اساس اصل ۷۵ از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد.

 

اکثر معلمان زیر خطر فقر قرار دارند

حبیبی، تاکید داشت: با توجه به وضعیت و شرایط خاص اقتصادی و معیشتی، الان تقریبا بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده و مبنا قرار گرفتن درآمد ۱۲ میلیون‌تومانی به عنوان خط فقر، اکنون ۱۰۰درصد معلمان زیر خط فقر قرار دارند. چرا که حداکثر حقوق یک فرهنگی در بالاترین سطح ممکن از ۱۰ میلیون تومان تجاوز نمی‌کند. همچنین میانگین حقوق معلمان در حال حاضر بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است.

وی یادآور شد: در نتیجه، خواسته اجرا شدن طرح رتبه‌بندی معلمان، یک خواسته موجه و به حقی است که با وضعیت روز معلمان و نیازهای آن‌ها همخوانی دارد. به نظر می‌رسد که اگر بنای تامین منابع لازم برای اجرای این طرح باشد، همانگونه که برای دیگر نهادها صورت گرفته، امکان آن وجود خواهد داشت.

 

در صورت عدم توجه دولت و مجلس به مطالبات معلمان، اعتراضات با گستردگی بیشتر ادامه خواهد یافت

 

این فعال صنفی معلمان، اظهار داشت: حال با فشارهای موجود و اعتراضات رخ داده به نظر می‌رسد که اگر مجلس و دولت به این خواسته‌های به حق و صنفی ترتیب اثر ندهند، این تجمعات ادامه یافته و باید منتظر گسترش یافتن آن هم باشیم.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر