کد خبر: 117699
A
یک تقلب تازه در شرکت های صنایع غذایی

فروش چربی گیاهی به جای پنیر پیتزا+تاپینگ چیست؟

تاپینگ! گویا این اسم خوراکی است که چندین سال است به جای پنیر پیتزا به خوردمان می‌دهند، محصولی که نوعی چربی گیاهی است به جای محصولی لبنی فروخته می‌شود اما با همان قیمت و با همان بسته‌بندی، تا جایی که احتمالا اغلب شما اولین بار است که می‌فهمید آنچه احتمالا تمام یکی دو سال گذشته از برندهای معروف تولید کننده پنیر پیتزا خریده‌اید چیز دیگری بوده است.

فروش چربی گیاهی به جای پنیر پیتزا+تاپینگ چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تاپینگ! گویا این اسم خوراکی است که چندین سال است به جای پنیر پیتزا به خوردمان می‌دهند، محصولی که نوعی چربی گیاهی است به جای محصولی لبنی فروخته می‌شود اما با همان قیمت و با همان بسته‌بندی، تا جایی که احتمالا اغلب شما اولین بار است که می‌فهمید آنچه احتمالا تمام یکی دو سال گذشته از برندهای معروف تولید کننده پنیر پیتزا خریده‌اید چیز دیگری بوده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ تقلب در صنایع غذایی ایران در سال های اخیر با افزایش قیمت مواد اولیه رشد فراوانی پیدا کرده است؛ چنانکه گزارش های متعددی در خصوص کیفیت مواد غذایی منتشر شده؛ در تازه ترین نوع آن «هفت صبح» در گزارشی به این تقلب ها پرداخته نوشته است:«  اقدام تولید کننده‌های معروف صنایع غذایی در استفاده از «چربی گیاهی» طی هفته گذشته سر و صدا کرد. وقتی یکی از کاربران توئیتر نوشت: «یک تجربه پنیری‌ عجیب: پنیر پیتزای ۹۵۰ گرمی … که روی هردوی اینها یعنی «پنیر پیتزا» درشت چاپ شده و در سایت‌های آنلاین هم با همین اسم فهرست شده، رویش کوچک پرفراژ شده «تاپینگ» که چیزی غیر از پنیر است و صرفا فرآورده لبنی-چربی است اما ، همینطور زده ۲۰۰۰ گرم!! دقیقا چطوری؟ شما می‌دانید؟»

این کاربر در توئیت دیگری نوشت: «به خاطر مجوز اساسا نمیتونن بنویسن «پنیر پیتزا» یا حتی «پنیر تاپینگ» و فقط باید بزنند «تاپینگ»، چون پنیر نیست [و یک چربی ناخوشایند است]. ولی مسئله اینه که لااقل رعایت می‌کنند و روی بسته می‌زنند تاپینگ، اما اینکه روی بسته «پنیر» درج شود و پرفراژ تاپینگ، واقعا فریب مستقیم است.»

این توئیت‌ها سر و صدای زیادی کرد و باعث شد نویسنده بیشتر پی ماجرا را بگیرد و در توئیت‌های دیگری از پاسخگو نبودن تولید کننده‌هایی که این کار را می‌کنند ‌ بنویسد و پای فروشگاه‌های آنلاین مواد غذایی را هم وسط بکشد. او نوشت: «حالا با گذشت دو روز و سکوت هم دوست خوب ما در … و هم اکانت رسمی …، ظاهرا متاسفانه این شرکت یک سال است آگاهانه در حال کلاهبرداری از مشتریان پنیر است:

فروش چربی گیاهی [بی‌کیفیت و ارزان‌] در بسته‌بندی پنیر لبنی [و بسیار گران‌تر]. زور ما که نمی‌رسد،جز همین اطلاع تا کسی فریب نخورد. روش جنس درجه۲ در پاکت جنس درجه یک کاملا تخلف است و یک پرفراژ کوچک در کنار تاریخ، اصلا توجیه نیست. همانطورکه فروش شیرکم‌چرب در پاکت شیرپرچرب قطعا تقلب است. کاش امور مشتریان این شرکت بداند اگر رسیدگی به اشتباه «اتفاقی» کاری «خوب» باشد، اما تقلب «سیستماتیک» قطعا «فاجعه» است. »

واکنش‌های گسترده به این توئیت‌ها باعث شد که یکی از مدیران این شرکت بزرگ غذایی که حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی دارد، بالاخره در این مورد توضیح بدهد اما توضیحی که قانع کننده به نظر نمی‌رسید. او گفت: «مشکلات زیادی برای تغییر لیبل داشتیم، سعی کردیم با بزرگ‌ترین فونتی که می‌شود روی لیبل جت پرینت کرد کلمه تاپینگ رو بنویسیم.

محصولات از تولید یک مهر با لیبل تاپینگ به بازار عرضه می‌شن و این نقص حل میشه، ان‌شاءالله هیچ وقت چنین نقصی در محصولات ما مشاهده نشه.» او توضیح نداد که چرا برای محصولی که اصلا پنیر نیست عنوان پنیر پیتزا استفاده می‌شود و چرا بسته‌های دو کیلویی این محصول ۱۹۵ هزار تومان فروخته می‌شود در حالی که خریدار فکر می‌کند این رقم بالا را برای یک محصول لبنی پرداخت می‌کند نه یک چربی گیاهی ارزان قیمت!

تماس‌های هفت صبح با مسئولان استاندارد و سازمان غذا و دارو برای توضیح گرفتن در این مورد بی نتیجه بود و وعده داده شد که «بعدا» در این مورد شفاف سازی شود اما یکی از فعالان حوزه محصولات غذایی به هفت صبح می‌گوید که مدت‌ها است در این مورد هشدار داده می‌شود. او می‌گوید: «از سال‌ها قبل جز سه برند کاله، کالین و مطهر همه از روغن گیاهی استفاده می‌کردند بدون اینکه مجوز داشته باشند و روی محصول قید شده باشد.

سال‌ها شخصا تلاش کردم تا جلوی این شرکت‌ها را بگیرند و یا مجوز صادر کنند که روی محصول قید شود که این پنیر پیتزا نیست بلکه تاپینگ است اما بعد از دوسال یک مجوز اشتباه صادر شد. ما می‌خواستیم روی محصول دقیقا ذکر شود که پنیر پیتزای اصلاح شده با روغن گیاهی اما زور یک‌سری بیشتر بود و با زدن یک لیبل کوچک سر و ته قضیه هم آمد و حالا مدت‌‌هاست که همین برندهای معروف هم همین کار را تکرار می‌کنند و ما چاره‌ای غیر از اطلاع رسانی نداریم.»

البته این را هم بگوییم که بعضی از برندها روی بسته‌هایشان کاملا خوانا و درشت می‌نویسند پنیر تاپینگ یا تاپینگ پیتزا اما جالب اینکه آنها هم محصولشان را به قیمت پنیر لبنی می‌فروشند یعنی حدودا کیلویی ۹۰هزار تومان!

تاپینگ چیست؟

حالا که همه این ماجرا را خواندید بیایید ببینیم اصلا این تاپینگ چیست و آیا غیر از هزینه زیادی که برای آن به جای «پنیر لبنی» از جیبمان رفته خسارت دیگری هم متحمل شده‌ایم یا نه. موضوع این است که تاپینگ تا اندازه زیادی یک جور اسم من درآوردی برای پنیری است که به جای چربی با منشا حیوانی و لبنی با چربی گیاهی تولید می‌شود.

اینطور که متخصص‌های تغذیه می‌گویند تاپینگ برای بدن ضرر ندارد یعنی اساسا یک جور چربی گیاهی است که در پروسه تولید پنیرهای پیتزای صنعتی از آن استفاده می‌شود حتی بعضی‌‌ها می‌گویند که این محصول چون گیاهی است کلسترول کمتری دارد اما کارشناس‌ها نظر دیگری دارند آنها اعتقاد دارند که نحوه فرآوری این چربی و تبدیل آن به پنیر پیتزا یا هر پنیرهای پروسس آن را به یک محصول بدون ارزش‌های غذایی خاص تبدیل می‌کند و اتفاقا مصرف زیاد آن نه تنها بهتر است از مصرف چربی حیوانی نیست بلکه می‌تواند خطراتی داشته باشد.

در واقع این محصول فاقد ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در شیر است و از لحاظ املاحی چون آهن، روی و مس هم فقیر محسوب می‌شود و متاسفانه برخلاف تصور مردم که فکر می‌کنند این نوع روغن فاقد کالری و یا انرژی است باید گفت این روغن هم مثل بقیه روغن‌ها حاوی انرژی بالایی است و هر گرم آن ۹ کیلوکالری انرژی دارد. از طرفی میزان بالای اسید چرب ترانس در این روغن‌ها هم خطرناک است.

به دلیل اینکه اسیدهای چرب غیراشباع روغن‌های گیاهی طی فرآیندهای حرارتی و هیدروژنه به چربی‌های اشباع تبدیل و از فرم طبیعی خود خارج می‌شوند، بر میزان چربی اشباع ترانس محصول تولیدی افزوده شده و مصرف زیاد آن می‌تواند موجب افزایش کلسترول بد خون شود و برای بیماران قلبی-عروقی، کبدی و مبتلایان به تری گلیسیرید و کلسترول بالا مضر باشد یعنی شما با مصرف این نوع چربی نه تنها خود را از فواید مصرف چربی‌های حیوانی محروم می‌کنید بلکه لزوما از مضرات مصرف آن چربی‌ها در امان نخواهید بود ضمن اینکه در مورد پنیرهای پیتزای گمراه کننده، هزینه محصولات لبنی را هم پرداخت می‌کنید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر