کد خبر: 117894
A
همه چیز درباره خودسوزی همسر یک کارگر دهدشتی؛

آتشی که عاقبت جان «خاتون »را گرفت/ خواهرم با خانواده‌اش در انبار شهرداری زندگی می‌کرد/ محمدجواد ۵ ماه بود حقوق نگرفته بود/ سرپرست شهرداری: مشکلات حل نشود با بدتر از این‌ها مواجه می‌شویم

چند روز پیش خاتون همسر یکی از کارگران شهرداری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد حین بگو مگو با شوهرش بر سر تهیه لوازم التحریر و پوشاک مدرسه فرزندانش، دست به خودسوزی زد و با ۸۰ درصد سوختگی جان باخت.

آتشی که عاقبت جان «خاتون »را گرفت/ خواهرم با خانواده‌اش در انبار شهرداری زندگی می‌کرد/ محمدجواد ۵ ماه بود حقوق نگرفته بود/ سرپرست شهرداری: مشکلات حل نشود با بدتر از این‌ها مواجه می‌شویم

به گزارش دیده بان ایران؛  کهگیلویه و بویر احمد یکی از محرومترین استان‌های کشور است که مردم برخی از مناطق این استان در فقر و تنگدستی روزگار می‌گذرانند و از حداقل امکانات زندگی محرومند. برخی از مناطق این استان از جمله دیشموک رتبه بالایی به لحاظ خودسوزی و خودکشی در کشور دارند. 

پسر ۷ ساله خاتون در حالی در جشن بازگشایی مدرسه اش در دهدشت شرکت کرد که روز  قبل از آن به همراه برادر ۱۲ ساله و خواهر ۳ ساله‌اش شاهد خودسوزی مادر جوانش بود. اگر چه صحبت‌های ضد و نقیضی درباره بهانه این  اتفاق  از جمله سابقه اختلاف خاتون و محمدجواد، مشکلات مالی  این خانواده و  معوقات حقوقی سرپرست خانوار ‌ از زبان مردم دهدشت نقل می‌شود، اما علت هر چه که بود باعث شد تا سه کودک دیگر این سرزمین از آغوش پرمهر مادر محروم بمانند.

 بچه‌های برادرم در 2 اتاق خرابه در شهرداری زندگی می کنند

محمدعلی برادر محمد جواد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره خودسوزی همسر برادرش، گفت: برادرم کارگر شهرداری دهدشت است که 15 سال سابقه کار دارد و حدودا 5 ماهی می‌شود حقوق دریافت نکرده‌است. چند روز قبل از حادثه نیز با تعدادی از کارگران جلوی فرمانداری این شهرستان برای مطالبات حقوقی‌اش تجمع کرده بود.

روز حادثه بین برادرم و خاتون برای خرید لوازم التحریر پسرانشان که یکی از آنها امسال به کلاس اول رفته است درگیری لفظی پیش می‌آید. برادرم می‌گوید پول ندارم و حقوقش را چند روز دیگر پرداخت می‌کنند. اما همسر برادرم که دیگر تحمل فقر و بدبختی را نداشت خودش را به آتش می‌کشد و 80 درصد دچار سوختگی می‌شود. تلاش برادرم برای خاموش کردن آتشی که به جان همسرش افتاده بود به جایی نرسید و خاتون را از ما گرفت.

او ادامه داد: در این حادثه برادرم دچار ۳۰ درصد سوختگی شد و اکنون تحت درمان است. محمد جواد شرایط مالی خوبی ندارد و در انبار شهرداری که دوتا اتاق خرابه دارد زندگی می‌کند و ما خیلی نگران زندگی او و ۳ فرزندش هستیم.

فقر  در منطقه ما حاکم است

برادر خاتون نیز درباره مرگ خواهرش به خبرنگار ایلنا، گفت: فقر در منطقه ما حاکم است و مردم نان خالی‌شان را هم با زحمت تهیه می‌کنند.

سید علی صالح با اشاره به اینکه مشکل خواهرم و شوهرش صرفا به روزی که خودسوزی کرد باز نمی‌گردد بلکه به دلیل شرایط سخت زندگی و مشکلاتی بود که سال‌ها بر روی هم تلمبار شده بود گفت: تمامی این گرفتاری‌ها باعث شد تا آن روز آتش مشکلات زن و شوهر شعله‌ور شود و دامن او و فرزندانش را بگیرد. ناگفته نماند که عدم پرداخت معوقات حقوقی دامادمان نیز مربوط به امروز و دیروز نیست و به دوره‌های قبل از مسئولیت سرپرست شهرداری فعلی باز می‌گردد. 

 حتی سرپناهی از خودشان نداشتند

سید علی صالح اضافه می‌کند: خواهرم حتی سرپناهی از خودشان نداشتند و با این وضعیت اقتصادی و تورم حتی کارمندی با حقوق بالای 10 میلیون تومان هم دیگر نمی‌تواند خانه بسازد یا بخرد چه برسد به کارگری که چند ماه حقوق معوقه دارد. علاوه بر فرزندان این خواهرم که بی‌مادر شدند، خواهر دیگرم هم چند سال پیش فوت کرد که 6 فرزند دارد و ما آنقدر توان مالی نداریم که به همه خواهر‌زاده‌های یتیم‌مان رسیدگی کنیم. مادرمان هم آنقدر پیر و ناتوان است که نمی‌تواند از نوه‌هایش حمایت کند.

سرپرست شهرداری دهدشت هم با اشاره به اینکه شهرداری‌هایی با جمعیت زیر 100 هزار نفر در کشور وضعیت نابهنجاری دارند، گفت: از اینکه بسیاری از کارکنان شهرداری در شهرهای مختلف  معوقات حقوقی دارند شکی نیست و شهرستان 50 الی 60 هزار نفری دهدشت نیز از این موضوع مستثنی نیست.

احسان تابش نژاد ادامه داد: در یک سالی که مسئول شهرداری دهدشتم، معوقات به همین اندازه بود و چندین سال است این شهرداری به کارکنان اضافه کاری هم نپرداخته است. در این یک سال حداقل کاری که توانستم بکنم این بود  شرایط را ثابت نگه داشته و نگذاشتم به بدهکاری‌های شهرداری اضافه شود.  

تعطیلی بازار به دلیل کرونا درآمد شهرداری ها را کاهش داد

تابش نژاد عنوان کرد: اگر مسئولیت شهرداری دهدشت را در این مدت پذیرفتم صرفا به دلیل بومی بودنم بود. قبول کردم تا شاید بتوانم شرایط را تا حدودی در این شهرداری سامان دهم. اما شرایط بازار به دلیل تعطیلی‌های کرونایی نابسامان شد و بخش عمده‌ای از درآمد ما که بر اساس ارزش افزوده از درآمد همین بازار بود کاهش یافت.

او افزود: در چهار ماه گذشته، جابه‌جایی دولت نیز در درآمدهای شهرداری‌ها بی‌تاثیر نبود و تنها یک بار این ارزش افزوده برای ما پرداخت شد که 300 میلیون تومان بود در حالی که ما باید یک و نیم میلیارد تومان در ماه حقوق به کارکنان پرداخت کنیم. 

سرپرست شهرداری دهدشت ادامه داد: با افزایش قیمت سیمان و میلگرد ساخت و سازها هم عملا تعطیل بود و بازار هم به بهانه کرونا مدام تعطیل می‌شد. بازاریان نیز از پرداخت عوارض امتناع می‌کردند ولی در مجموع وضعیت به شکلی پیش رفت که حدودا چهار ماه حقوق کارکنان به صورت کامل پرداخت نشد. ولی هر کدام که مشکل داشتند به آنها مساعده پرداخت می‌شد.

مسائل اقتصادی در حادثه خودسوزی همسر این کارگر بی تاثیر نبود

تابش نژاد تصریح کرد: شنیدن خبر خودسوزی  همسر یکی از کارگران ما واقعا دردناک بود، اگر چه  خانواده گویا از قبل هم با یکدیگر مشکل داشته‌اند ولی با این وجود، مسائل اقتصادی هم در این حادثه بی تاثیر نبود و نباید از زیر بار مسئولیت این اتفاق شانه خالی کنیم.

30 میلیارد تومان ارگان‌های دولتی به شهرداری بدهکارند

او اضافه کرد: یک هفته است برای دریافت مطالباتی که از ارگان‌های مختلف دولتی داریم تماس و نامه نگاری انجام می‌دهم ، حدودا 30 میلیارد تومان باید به شهرداری دهدشت بپردازند. اما تاکنون هیچ‌کدام از این ارگان‌ها بدهی‌شان را نپرداخته‌اند. به دلیل شرایط اقتصادی  که در مملکت پیش آمده همه ارگان‌ها دلایل خودشان را برای عدم پرداخت بدهی‌هایشان دارند. چندی پیش با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها صحبت کردم تا هر چه زودتر مبلغی را به حساب شهرداری  واریز کنند اما  جابه جایی دولت باعث شد به موقع واریز نشود و این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای ما در اداره مدیریت شهر شد.

سرپرست شهرداری دهدشت گفت: برای معوقات حقوقی کارکنان شهرداری نیز با برخی مسئولان صحبت کردم. همگی گفتند اگر از ما کمک می‌خواستند مساعده می‌دادیم و حمایت‌شان می‌کردیم. شاید نتوانیم حقوق کامل کارگران کامل را پرداخت کنیم ولی اگر هرکدام برای حل مشکلاتشان درخواست می‌دادند کمک‌ می‌کردیم. البته به تعدادی هم مساعده پرداخت کردیم و لیست‌هایش نیر  موجود است.

تابش نژاد عنوان کرد: مشکلات معوقات حقوقی تنها برای شهردای دهدشت نیست و کارکنان شهرداری شهرستان‌های گچساران ، یاسوج و امیدیه نیز قبل از دهدشت اعتصاب کرده بودند. این مسئله باید به صورت ریشه‌ای حل شود. بحث تنها خودسوزی همسر یکی از کارگران شهرداری  دهدشت نیست و این اتفاق ممکن است هر کجایی دیگر رخ دهد. شاید درون این خانواده‌ها مشکلاتی بوده ولی باز هم می‌گویم ما نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم، واقعیت این است که اگر مسائل اقتصادی دهدشت درست نشود تبعات بدتر از این هم خواهیم داشت. واقعیت این است که به تنهایی  نمی‌توانم پاسخگوی  مسائل و مشکلات شهروندان دهدشتی باشم.

او بیان کرد: مسئله‌ای که باعث شد در دهدشت با مشکل اساسی روبرو شویم این بود که می‌توانستیم از منابع داخلی مان یک ماه از حقوق کارکنان شهرداری را تأمین کنیم ولی بیش از 3 ماه کمیسیون‌هایمان برگزار نشد چون شورای شهر یک ماه قبل از انتخابات روال کار آن تعطیل و عملا کاری انجام نشد.

سرپرست شهرداری دهدشت افزود: این موضوع  باعث شد در کارها خلأ ایجاد شود و کمیسیون ها و واحدهای درآمد داخلی ما عملا تعطیل شوند. امور مربوط به کمیسیون‌های  77 و 100  و... دچار آسیب شدند  و همه اینها  دست به دست هم داد تا یک دفعه معوقات حقوقی به مرز چهار ماه برسد.

او اضافه کرد:  با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان، به بسیاری از خانواده‌ها فشار زیادی وارد شد. به همین دلیل برخی از کارکنان شهرداری‌ها و جاهای دیگر دست به اعتراض زدند. امیدوارم حادثه تلخ این خودسوزی باعث شود تا در سطح کلان تصمیمی اساسی برای رفع مشکلات شهرداری‌ها، بخصوص  مجموعه کارگری گرفته شود./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر