کد خبر: 118660
A
دیده بان ایران «سالمند آزاری» را در مرکز نگهداری امام علی(ع) بروجرد را بررسی کرد؛

رئیس بهزیستی: با فرد خاطی برخورد شد/ رئیس مرکز سالمندان: نباید فیلم را منتشر می کردند!/مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی: نظارتی بر مراکز نگهداری سالمندان صورت نمی پذیرد، پرستاران باید آزمون‌های روانشناختی می دادند

دکتر مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی با اشاره به وضعیت نابسامان و عدم نظارت بر مراکز نگهداری سالمندان گفت: رفتار با سالمندان به تخصص و تجارب ویژه‌ای نیازمند است که باید افراد دوره دیده در این مراکز مشغول به کار شوند. بارها شنیده می‌شود بدرفتاری با سالمندان و یا غفلت از مراقبت و اشتابه در دادن داروها باعث مرگ این افراد شده و به جهت کمبود پرستار تحصیل‌کرده و پایین بودن سطح حقوق افرادی در این مراکز در این مراکز استخدام می‌شوند که خود نیاز به روان درمانی دارند. واقعه خانه سالمندان بروجرد اولین نبوده و آخرین نیز نخواهد بود. لازم است سازمان بهزیستی و نهادهای متولی ضمن رسیدگی به این موضوعات، ماجرا را برای افکار عمومی توضیح دهند.»

رئیس بهزیستی: با فرد خاطی برخورد شد/ رئیس مرکز سالمندان: نباید فیلم را منتشر می کردند!/مجید ابهری  آسیب شناس اجتماعی: نظارتی بر مراکز نگهداری سالمندان صورت نمی پذیرد، پرستاران باید آزمون‌های روانشناختی می دادند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پیرمرد که روزی خودش جوان و تنومند بوده است الان اما زیر مشت و لگد افرادی قرار گرفته است که قرار بود به‌جای فرزندانش مسئول نگهداری از اول باشند. یکی با چوب و دیگری با سیلی زدن او را مورد آزار قرار می‌دهند. «نزن» گفتن‌های پیرمرد دل هر انسان با رحم و وجدانی را به درد می‌آورد اما گویی پرسنل این بیمارستان بویی از انسانیت و شرف نبرده‌اند! همه این‌ها در کلیپی بوده است که صبح امروز در فضای مجازی منتشر شده است و خیلی سریع منجر به واکنش‌های گوناگونی از طرف کاربران فعال در شبکه‌های مجازی شد که چرا هیچ نهاد نظارتی این موضوع را پیگیری نمی‌کند؟!

رئیس مرکز بهزیستی بروجرد: با فرد خاطی برخورد شد!

رئیس مرکز بهزیستی بروجرد در واکنش به انتشار کلیپی که در آن سالمند آزاری صورت گرفته به خبرنگار دیده‌بان ایران می‌گوید: « این اتفاق سال گذشته در مرکز نگهداری سالمندانی به اسم «امام علی» اتفاق افتاد. به محض آگاهی از این قضیه با فرد خاطی برخورد شد»

وی درباره نحوه استخدام پرسنل این مراکز اظهار کرد: «این مراکز چون مربوط به بخش خصوصی است، مادخالتی در نحوه استخدام پرسنل آن‌ها نداریم. یعنی خود این مراکز افراد را به ما معرفی می‌کنند و ما از باقی ماجرا بی‌خبریم!»

مدیر مرکز نگهداری سالمندان امام علی: این فیلم برای سال گذشته است

پروین ربانی، مدیر مرکز نگهداری سالمندان امام علی در واکنش به انتشار این کلیپ در گفت و گو با خبرنگار دیده بان ایران می‌گوید: « این اتفاق برای حدودا یکسال و دو ماه پیش است که رئیس مرکز بهزیستی بروجرد از من خواستند که به دفتر ایشان مراجعه کنم. ایشان گفتند که یک اتفاقی در مرکز شما افتاده است که شما حتما باید به اداره بیاید که بنده هم به آن‎‌جا مراجعه کردم. وقتی به آن‌جا مراجعه کردم ایشان گفتند که به صلاح مرکز بهزیستی و سرای سالمندان نیست که آقای (ع. ص) از این به بعد در این مرکز مشغول به کار باشد. بنده هم چون ایشان مدیر هستند علت را جویا نشدم و با هیئت مدیره این موضوع را در میان گذاشتم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: «همان روزی که اعلام کردند، رئیس هیئت مدیره مرکز امام علی دستور اخراج این آقا را صادر کردند. بنده هم بعد از دو روز به مرکز بهزیستی رفتم و از رئیس سوال کردم که چرا حکم اخراج این آقا را صادر کرده‌اید؟! ابتدا ایشان پافشاری کردند که از گفتن علت معذور هستند و بنده با اصرار بی نهایت بالاخره موفق شدم که علت این اخراج را متوجه شوم. ایشان قسمتی از این فیلم را به من نشان دادند. من این را به رئیس مرکز بهزیستی هم گفتم که مرکز ما کاملا مجهز به دوربین مدار بسته است و چنین صحنه هایی در دوربین‌های ما ثبت نشده است، بنابراین پیگیر این قضیه شدم. نا گفته نماند آن کسی‌که از این صحنه فیلم می‌گیرد دارای مشکل اخلاقی می‌باشد و یکسری تذکرات را به این شخص دادیم. ایشان از روی غرض منتشر کردند»

وی در خصوص نحوه جذب پرسنل و نوع رویکرد این مرکز در خصوص سالمندان توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

 ربانی درباره دلیل ضرب و شتم سالمندی که این فیلم از او منتشر شده در پاسخ به دیده بان ایران گفت: «همانطور که شما از این قضیه ناراحت هستید، بنده از دیروز ظهر وضعیت به شدت بهم ریخته است و تنها چیزی که از گلویم پایین رفته، قرص است. من سال گذشته به محض فهمیدن این قضیه از این آقا شکایت کردم و ایمان به چند ماه حبس، چند ضربه شلاق و مقداری جریمه نقدی محکوم شدند. من پارسال از انتشارکنندگان این کلیپ شکایت کردم اما  دادستانی گفتند چون چیزی در شبکه مجازی موجود نیست، نمی توانیم اقدامی انجام دهیم. متاسفانه یا خوشبختانه دادستانی بروجرد با من همکاری نکردند.

حالا من نمی‌دانم چرا بعد از یکسال و چند ماه این آقا و خانم آمده‌اند و این فیلم‌ها را منتشر کرده‌اند. من مجددا امروز از این دو نفر شکایت کردم. کاری که از دست ما بر آمد در خصوص فردی که با سالمندان برخوردی خشونت آمیزی داشته است، را انجام دادیم به غیر از آن چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ بنده از فرزندان این سالمند خواستم که پیگیر قضیه شوند اما متاسفانه کوتاهی کردند!»

مدیر مرکز سالمندان امام علی بروجرد در ادامه گفت: «همان روز بنده در حضور دادستان این سوال را از این آقا پرسیدم و گفتند که این آقا 12 عدد لباس روی هم پوشیده است و هر کاری کردیم قادر به همکاری با ما نبود!»

ربانی در پاسخ به این سوال که شما برای انتخاب پرسنل مرکز سالمندان چه فیلترهایی را لحاظ می‌کنید، خاظر نشان کرد: « فقط سالم بودن و عدم داشتن سوءپیشینه است»

مجید ابهری  آسیب شناس اجتماعی:  نظارتی بر مراکز نگهداری سالمندان نظارت صورت نمی پذیرد، پرستاران مراکز نگهداری خانه سالمندان باید آزمون‌های روانشناختی بدهند

صحبت‌های مدیر مرکز سالمندان امام علی وجود موارد مشابه موضوع «سالمند آزاری» و عدم نظارت بر مراکز نگهداری سالمندان را تایید می کند. موضوعی که دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتار شناس در گفت‌وگو با دیده بان ایران بدان پرداخته است.

 ابهری در باره نظارت بر مراکز سالمندان گفت: «مرکز نگهداری سالمندان برای دوران سالمندی است که وقتی فرزندان و اطرافیان تمایل به نگهداری از مادر یا پدر خود نداشته و یا این دو نفر در شرایط مطلوبی به لحاظ جسمی برخوردار نیستند، راه‌اندازی شده است. به دلیل بعضی از رفتارهای نامطلوب در برخی از مراکز نگهداری سالمندان اینگونه اماکن برای سالمندان تبدیل به تهدید و مجازات شده است.

دکتر ابهری خاطر نشان کرد:  اگر برای فرزندان مقدور باشد بهترین مکان برای والدین، خانه است و باید با کمک یکدیگر در خانه از پدر یا مادر نگهداری کرده و به یاد بیاورند که روزگاری همین پدر و مادر وقتی آن‌ها ناتوان و ضعیف بودند از آن‌ها نگهداری کرده‌اند.

متاسفانه در این مراکز اصول و قوانین یکسان جاری نبوده و هر کدام برای خود قانون جداگانه‌ای دارند. با توجه به حقوق سطح پایین کارکنان این مراکز معمولا افراد تحصیل‌کرده و باتجربه از اشتغال در اینگونه مراکز خودداری کرده و افرادی را که خود دارای مشکلات رفتاری و عصبی بوده، در این مراکز به دلیل نیاز مالی مشغول به کار می‌شوند.

دکتر مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی با اشاره به وضعیت نابسامان و عدم نظارت بر مراکز نگهداری سالمندان گفت: رفتار با سالمندان به تخصص و تجارب ویژه‌ای نیازمند است که باید افراد دوره دیده در این مراکز مشغول به کار شوند. بارها شنیده می‌شود بدرفتاری با سالمندان و یا غفلت از مراقبت و اشتابه در دادن داروها باعث مرگ این افراد شده و به جهت کمبود پرستار تحصیل‌کرده و پایین بودن سطح حقوق افرادی در این مراکز در این مراکز استخدام می‌شوند که خود نیاز به روان درمانی دارند. واقعه خانه سالمندان بروجرد اولین نبوده و آخرین نیز نخواهد بود. لازم است سازمان بهزیستی و نهادهای متولی ضمن رسیدگی به این موضوعات، ماجرا را برای افکار عمومی توضیح دهند.»

این آسیب‌شناس در ادامه افزود: «بهترین مکان برای نگهداری از سالمندان همان خانه خودش  است اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، مربیان و پرستاران این مراکز باید دوره‌های مخصوص پرستاری سالمندان را طی کرده و پس از اتمام این دوره‌های و انجام تست‌ها و آزمون‌های روانشناختی در برقراری تفاهم، رفتارهای فردی و اجتماعی از آن‌ها استفاده گردد.»

اتفاقی که در خانه سالمندان امام علی بروجرد افتاد، اولین و آخرین اتفاق در خصوص رفتارهای خشونت‌آمیز باسالمندان نخواهد بود. روزانه شاهد خبرهای گوناگونی از اعمال خشونت افراد در بسیاری از حوزه‌ها و مراکز هستند. مراکزی که با عنوان نگهداری از سالمندان و حتی کودکان بی سرپذست و بد سرپرست مشغول به کار هستند بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم جهت استخدام نیروی کاری کارآمد، افرادی را استخدام می‌کنند که گویی تنها چیزی که در وجودشان یافت نمی‌شود حس انسان دوستی و همدلی با این افراد است! قسمت نگران کننده این اتفاقات این است که این رفتارهای خشونت‌آمیز با وجود شرایط نامطلوب جامعه و کشور نادیده گرفته شده و انگارباید منتظر اتفاقاتی ناگوارتر در این باره باشیم.‌‌‌

منبع: دیده بان ایران_نازیلا معروفیان

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر