کد خبر: 118702
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

توضیحات وکیل «آرمان عبدالعالی» درباره پرونده قتل غزاله شکور/ شاملو: از لحاظ شرعی فوت «غزاله شکور» اثبات نشده است/ اگر آرمان مرتکب قتل هم شده باشد قتل غیرعمد است/ از آقای اژه ای تقاضا می کنم شخصاً این پرونده را مطالعه بفرمایند

محمدحسین شاملو گفت: من قبلا هم گفته‌ام آیا جان یک مسلمان آنقدر ارزش ندارد که رئیس قوه قضاییه بیاید این پرونده را در کرسی دانشگاه تهران در مقابل اساتید حقوقدان قرار دهد تا آن‌ها هم نظر خود را در این خصوص بیان کنند؟ یا حتی این پرونده‌ها را در اختیار جرم‌شناسان قرار دهند تا آن‌ها بتوانند حلاجی کنند تا ببینید آیا حکم قصاص در خصوص این پرونده درست است یا خیر.

توضیحات وکیل «آرمان عبدالعالی» درباره پرونده قتل غزاله شکور/ شاملو: از لحاظ شرعی فوت «غزاله شکور» اثبات نشده است/ اگر آرمان مرتکب قتل هم شده باشد قتل غیرعمد است/ از آقای اژه ای تقاضا می کنم شخصاً این پرونده را مطالعه بفرمایند

محمدحسین شاملو، حقوقدانی که حدود 6 سال وکالت پرونده آرمان را بر عهده داشت، در گفت وگو با خبرنگار دیده بان ایران درباره آخرین جزییات پرونده قتل غزاله شکور توضیحاتی را ارائه کرده است که در ادامه می خوانید:

 

 

*آقای شاملو پدر آرمان مدعی شده است که یکسری ادله‌هایی مبنی بر این‌که غزاله کشته نشده و زنده است دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

 

من در این قسمت اطلاعات خاصی ندارم. از لحاظ شرعی فوت این دختر خانم اثبات نشده است. از نظر اصول شرعی و قانونی ایشان به قتل نرسیده است مگر این‌که دلیل قاطعی بر فوت ایشان پیدا شود. در هیچکدام از جلسات دادگاه دلیل قاطع ارائه نشده است و تمام این چیزهایی که در دادگاه‌‌ها مطرح شده است بر اساس حدس و گمان است و چیزی بیشتر از این نیست.

 

*آقای شاملو! در خصوص تناقضاتی که در این پرونده وجود دارد برایمان بگویید.

 

بحث تناقض در این پرونده، بحث فقدان ادله‌ است. آرمان در زمان بازداشتش 70 روز در انفرادی به سر برده بود. اگر ما بخواهیم حرف‌های خود آرمان را ملاک قرار بدهیم و بگوییم که خود متهم اقرار به قتل کرده است صرف نظر از این‎‌که این اقرار نزد ضابط بوده و پیش قاضی محکمه نبوده است و به لحاظ قانونی هیچ اعتباری ندارد، اما این اقرار این بوده است که با هم مشاجره و دعوایی داشتیم و من غزاله را هل دادم و سر او به پایه میز خورد. این اقرار از لحاظ قانونی و شرعی اگر حتی این دختر خانم فوت هم کرده باشد، قتل غیرعمد تلقی می‌شود. اگر این پرونده توسط گروهی از اساتید دانشگاهی و صاحب نظران مورد ارزیابی قرار گیرد، نتیجه به قتل و یا قتلی که حکمش قصاص است نخواهند رسید. یعنی اجماع وکلا و حقوقدانان بر این نخواهد بود که این قصاص باید صورت گیرد. کما اینکه شبهات زیادی در این پرونده وجود دارد.

 

*سوالی که مطرح است این است که پس این حکم قصاص به چه صورت صادر شده است؟

 

این را باید از قضات این پرونده بپرسید. اکثریت قضاتی که در دادگاه اول رای دادند، از نظر خودشان برگشتند و تردید کردند که این حکمی که ما داده‌ایم درست نیست. اما در مرحله بعد که اعاده دادرسی شد، روند رسیدگی به این پرونده روندی مطلوب نبود. البته صحبت‌های من الان به عنوان یک حقوقدان است نه چیز دیگری. این روند، روندی که ماده 2 مقرر کرده است، نیست و رای اعاده دادرسی هم که آمد، آن کنکاش و احتیاط لازم که قانونگذار و شرع که بدان تاکید کرده‌اند، لحاظ نشد. به پرونده آرمان به شکلی احساسی رسیدگی شد.

 

*شما با آرمان دیداری داشتید؟ در خصوص روز حادثه چیزی به شما گفته است؟

 

در زمانی‌که وکیلشان بودم با ایشان دیدار داشتم. اگر ایشان کاری کرده بود قطعاً با من در میان می‌گذاشت. بنده 6 سال وکالت ایشان را بر عهده داشتم و معمولا موکل به وکیل داستان واقعی را می‌گوید. ما همیشه به موکل‌های خود می‌گوییم که اصل ماجرا را به ما بگو تا ما متوجه شویم که چه دفاعی می‌توانیم برای شما در دادگاه ارائه دهیم. معمولا در 99 درصد مواقع موکل اصل ماجرا را تعریف می‌کند. چیزی که آرمان به ما گفته است همان چیزی است که در جریان دادرسی گفته است. اتفاقا ادله و شواهدی که وجود دارد به نفع اظهارات آرمان است.

 

*شما خودتان بازپرس ویژه قتل بودید و در این خصوص تجربه زیادی دارید. به نظر شما چرا این پرونده تا این اندازه پیچیده و طولانی شد؟

 

به نظر بنده این پرونده اصلا پرونده پیچیده‌ای نیست. یک مقداری در این پرونده به ادله قانونی و مقررات آیین دادرسی توجهی نشد. من قبلا هم گفته‌ام آیا جان یک مسلمان آنقدر ارزش ندارد که رئیس قوه قضاییه بیاید این پرونده را در کرسی دانشگاه تهران در مقابل اساتید حقوقدان قرار دهد تا آن‌ها هم نظر خود را در این خصوص بیان کنند؟ یا حتی این پرونده‌ها را در اختیار جرم‌شناسان قرار دهند تا آن‌ها بتوانند حلاجی کنند تا ببینید آیا حکم قصاص در خصوص این پرونده درست است یا خیر. ما الان می‌بینیم که در برخی پرونده‌ها طرف 20 چاقو به کسی زده است و یک نفر را کشته است چطور برای آن پرونده‌ها به شکلی دیگر بررسی می‌شود اما برای این پرونده به شکلی دیگر؟ این پرونده چه ویژگی‌ای داشته است که با وجود نبود جسد باز هم حکم قصاص صادر می‌شود؟ قانون کیفری و شرع در همین‌جا از سوی دادگاه‌ها صورت گرفته است.

 

*آیا خانواده آرمان با آقای اژه‌ای دیداری داشته‌اند؟ 

 

من در خصوص این قضیه اطلاعی ندارم اما از آقای اژه‎‌ای شخصا تقاضا می‌کنم که خودشان این پرونده را بخوانند. آقای اژه‌ای خودشان به همه چیز مسلط است و خودشان بیایند به این پرونده رسیدگی کنند و ببینید که آیا این پرونده قابلیت صدور حکم قصاص را دارد یا خیر؟

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر