کد خبر: 119739
A

بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اهواز / هر کسی تکه‌ای از شهرداری کنده و برده است

شهردار اهواز: در حال حاضر ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به شهرداری اهواز تحمیل شده است. برای شهرداری خیلی بد است که یک روز در میان کارگر پیمانکار، درب شورای شهر و شهرداری را ببندد و به خودسوزی تهدید کند. سرقت بی‌رویه تجهیزات شهری نیز در اهواز رخ می‌دهد.

بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اهواز / هر کسی تکه‌ای از شهرداری کنده و برده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رضا امینی در نشستی که با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی شامگاه یکشنبه (۹ آبان‌ماه) در شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری‌ها نهادهای عمومی، مستقل و غیر دولتی هستند و منابع مورد نیاز برای اداره شهر از طریق مردم تامین می‌شود. قوای نظارتی متعدد، تکالیفی که در قانون برای شهرداری پیش‌بینی شده است را پیگیری می‌کنند اما به طرق مختلف از تامین منابع برای رفع نیازها، سر باز می‌زنند.

وی با اشاره به مشکلات مختلف شهر اهواز افزود: مواردی که در این جلسه مطرح شد در خصوص خدمت به شهروندان در حوزه آب و فاضلاب است و اگر این خدمات نباشند، حیاتی وجود ندارد.

امینی گفت: بیش از ۳۰۰ خدمت برای شهرداری‌ها برشمرده شده است یعنی مردم از قبل از تولد، از زباله بیمارستانی در زایشگاه‌ها تا چندین دهه پس از مرگ، درگیر خدمات شهرداری‌ها هستند.

شهردار اهواز با بیان اینکه متاسفانه در شهرداری اهواز شان و منزلتی برای این نهاد خدماتی باقی نمانده است، تصریح کرد: در واقع شهرداری اهواز پیکر نیمه جانی است که تنها، جرعه حیات در حلقوم آن تزریق می‌شود تا حیات نمادین داشته باشد.

وی بیان کرد: اهواز سومین شهر از نظر وسعت و هشتمین شهر از نظر جمعیت در کشور است اما مشکلات عدیده‌ای در بافت‌های ناکارآمد شهر و سکونتگاه‌های غیر رسمی آن وجود دارد و فقر و بی عدالتی مردم را رنج می‌دهد.

شهردار اهواز گفت: پروژه قطار شهری اهواز همزمان با همه شهرهای دیگر کشور به جز تهران، استارت زده شده است؛ حدود ۹ سال پیش امکان اتمام این پروژه با یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وجود داشت اما اکنون بر اساس برآورد سال ۹۹، با بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان قابل انجام نیست.

امینی با بیان اینکه ترمیم شبکه موجود فاضلاب شهر اهواز توسط آبفا و شهرداری در حال انجام است، عنوان کرد: پیش‌بینی شده است اجرای طرح جامع دفع آب‌های سطحی اهواز ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز داشته باشد. البته این رقم نیز بر اساس برآورد سال ۹۹ است بنابراین باید طرح‌های کم هزینه‌تر و واقعی‌تر که دسترسی به منابع را سهل‌الوصول می‌کند، پیش‌بینی شود.

وی بیان کرد: طرح جامع دفع آب‌های سطحی که مطالعه شده و به تصویب رسیده است، زمان و منابع زیادی را می‌طلبد و فعلا تا زمان گشایش و اجرای این طرح، چاره‌ای جز ترمیم شبکه ترکیبی دفع آب‌های سطحی و فاضلاب نداریم.

شهردار اهواز با اشاره برخی دیگر از مشکلات شهرداری اهواز، تصریح کرد: انباشت نیروهای انسانی یکی از مشکلات شهرداری اهواز است. متاسفانه در ادوار مختلف مدیریتی از طریق پیمانکاران، منابعی به عنوان نیروهای اجرایی وارد شهرداری شده و در بخش اداری شهرداری فعال و مسئول برخی از بخش‌ها شده‌اند و بعضا صورت وضعیت این پیمانکاران را تایید می‌کنند.

وی بیان کرد: وضعیت رفت و روب و نظافت اهواز فاجعه‌بار است؛ حداقل بین کلانشهرها، شهری با این وضعیت اهواز ندیده‌ام.

امینی با بیان اینکه حق مردم شهر اهواز این نیست، گفت: اهواز مدیران خلاق، فکور و مدبری دارد اما این مشکلات به دلیل سوء اعمال مدیریت است. مردم نیز به دلیل اینکه این همراهی را مشاهده نکرده‌اند، با مسئولان همراهی نمی‌کنند و وظایف شهروندی و حقوق خود را تطبیق نمی‌دهند و این مساله به آنارشیسم شهری تبدیل شده است.

شهردار اهواز بیان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به شهرداری اهواز تحمیل شده است و پیمانکاران شبانه‌روز تهدید به اجرای انسداد حساب می‌کنند و موارد دیگر را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: برای شهرداری خیلی بد است که یک روز در میان کارگر پیمانکار، درب شورای شهر و شهرداری را ببندد و به خودسوزی تهدید کند؛ امروز یکی از کارگران اجراییات به خودسوزی تهدید می‌کرد و قطعا زمانی که کادر به استخوان می‌رسد این اتفاقات رخ می‌دهد.

امینی بیان کرد: سرقت بی‌رویه تجهیزات شهری نیز در اهواز رخ می‌دهد. نخاله‌ای که باید در جای مشخص دفن شود نیز به راحتی در یک پروژه عمرانی در مرکز شهر تخلیه می‌شود. این مسائل به دلیل این است که شهرداری در انجام وظایف خود ناتوان شده است. باید این اقتدار به شهرداری برگردد. کار به جایی رسیده است که هر کسی رسیده یک تکه از شهرداری را کنده و برده است؛ امکانات، املاک و منازلی از شهرداری اهواز در اختیار افرادی هستند که هیچ سمتی در شهرداری ندارند و بازنشسته هستند.

وی افزود: کارکنانی داریم که حضور فیزیکی در شهرداری ندارند اما حقوق دریافت می‌کنند یا در نهادهای دیگر مامور به خدمت هستند. اگر این موارد جمع شود ۱۰ درصد اعتبارات شهرداری اهواز برمی‌گردد و می‌توان این اعتبارات را در حوزه عمران هزینه کرد.

شهردار اهواز در خصوص وضعیت مناطق محروم بیان کرد: باید حداقل اعتبارات طرح محرومیت‌زایی پیش‌بینی شود تا مقداری اعتراضات در این مناطق کم و رضایت‌مندی و اعتماد مردم به حاکمیت اسلامی تقویت شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر