کد خبر: 119964
A
دیده بان ایران کارآیی پلتفرم همدم را بررسی کرد:

۳۲۴ میلیارد تومان برای ۳۲ همدم؟/ فرزند زمان خود بودن چقدر خرج روی دست مردم گذاشت؟

پلتفرمی که رئیس مجلس انقلابی با عنوان «کم هزینه بودن» از آن یاد می‌کند؛ زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد. بودجه‌ای که سال جاری برای این سازمان تعیین شده است چیزی نزدیک به 324 میلیارد تومان است که البته قالیباف برای رسیدن این سازمان به این حجم از بودجه تمام توان خود را به کار بود. این در حالی است که دولت سیزدهم با کسری بودجه 307 هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است!

 ۳۲۴ میلیارد تومان برای ۳۲ همدم؟/  فرزند زمان خود بودن چقدر خرج روی دست مردم گذاشت؟

به گزارش دیده بان ایران: درست 3 ماه پیش بود که اپلیکشنی با عنوان «همدم» با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم رونمایی شد. اپلیکیشنی که از قرار معلوم قرار بود راه ازدواج جوانان را مهیاتر سازد! قالیباف با شرکت در این مراسم اظهار کرد: «همانطور که در عزاداری‌ها فرهنگ اهل بیت را زنده نگه می‌داریم باید بدانیم، فرهنگ اهل بیت این است که فرزند زمان خود باشیم. پلتفرم همدم یعنی اینکه فرزند زمان خویش هستیم»! وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که این پلتفرم با «عدالت» و «کمترین هزینه» این کار را برای تحکیم بنیان خانواده انجام خواهد داد.

 

البته پلتفرمی که رئیس مجلس انقلابی با عنوان «کم هزینه بودن» از آن یاد می‌کند؛ زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد. بودجه‌ای که سال جاری برای این سازمان تعیین شده است چیزی نزدیک به 324 میلیارد تومان است که البته قالیباف برای رسیدن این سازمان به این حجم از بودجه تمام توان خود را به کار بود. این در حالی است که دولت سیزدهم با کسری بودجه 307 هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است!

 

با کمی دقت و تحقیق میشود فهمید این پلتفرم بی ارتباط با طرحی که در مجلس در حال تصویب است، نیست. «طرح تعالی جمعیت و حمایت از خانواده» طرحی که ظاهراً به جبران کاهش نرخ باروری و افزایش پدیده سالمندی در ایران، در حال اجرا شدن است. طبق اظهارنظرهای مسئولین مربوطه تا چند سال آینده جمعیت ایران باید از 80 میلیون نفر به حدود 120 میلیون نفر برسد! بحثی که در این بین به شدت مورد بی توجهی قرار گرفته است بحث «امنیت غذایی» در ایران است.

 

علیرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در انتقاد شدید از این طرح تاکید می‌کند که ما در ایران با کمبود «منابع تولیدی» روبه رو هستیم! وی در ادامه می‌گوید: « فقط می توانیم حداکثر حدود ۸۰درصد  امنیت غذایی را برای جمعیت ۸۵میلیونی کشور تامین کنیم» این در حالی است که طبق گفته‌های مسئولینی که نگران بنیان خانواده و جوانی جمعیت کشور هستند کوچک‌ترین تعبیری برای امنیت غذایی این حجم از جمعیت را نکرده‌اند.

 

حالا مبحثی که بیش از بقیه قضایا مورد بحث و سوال است این است که زهره حسینی، مدیرمحصول پلتفرم «همدم» در خصوص تعداد ازدوج‌های ثبتی که از طریق این پلتفرم انجام شده است، گفت: « در طی این 3 ماه از میان 14 هزار و 300 نفری که به همدیگر برای امر ازدواج به همدیگر معرفی شده‌اند، تنها 16 ازدواج به مرحله ثبت رسیده است» یعنی این حجم از بودجه و هزینه و تبلیغات و البته عدالتی که محمدباقر قالیباف از آن یاد می‌کند، تنها 16 ازدواج را در طی سه ماه به دنبال داشته است. که در خوشبینانه ترین حالت این عدد تا پایان سال جاری می تواند به 32 زوج برسد.

 

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فروردین ماه در یک نشست انجمن اسلامی دانشجویی تاکید که «گرسنگی و فقر در ایران معنادار شده به طوری که هم اکنون 60 درصد جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند»

 

بحثی که در حال حاضر جای تامل دارد این است که چرا همین آقایان که بودجه‌های میلیاردی و کلان را در اختیار چنین پلتفرم ضعیفی قرار می‌دهند؛ آن را به کسانی که در شرف ازدواج هستند و با مشکلاتی از قبیل تهیه جهیزیه و مسکن روبه‌رو هستند اختصاص نمی‌دهند؟! چرا به‌جای اصرار به افزایش جمعیت، تلاشی در راستای بهبود امنیت غذایی همین 85 میلیون نفر حال حاضر نمی‌کنند؟! این سوالات در حالی مطرح می‌شود که در اکثرمواقع با توجیهات و سفسطه‌های معمول به آن پاسخ داده می‌شود اما آیا این پاسخ‌های غیرقابل اقناع می‌تواند این قضیه که روز به روز جمعیت ایران به سمت فقر مطلق می‌رود را می‌شود نادیده گرفت؟! سوالی است که جوابش صراحتا «نه» است.

دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر