کد خبر: 120842
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

طاهر قادرزاده، معلم اهل سقز: مجلس با یک کلمه «حداقل» کل طرح رتبه بندی معلمان را زیر سوال برد/ جای معلمی که دنبال حقوق‌اش است در زندان نیست/ چرا باید علیه معلم پرونده‌سازی شود؟

یکی از معلم‌های مطالبه‌گر شهرستان سقز به خبرنگار دیده بان ایران گفت: براساس طرح رتبه بندی معلمان قرار بود حقوق معلمان به حداقل 80 درصد حقوق هیئت علمی برسد اما در متن این طرح تغییراتی را صورت دادند و در حال حاضر در این طرح نوشته شده است که حقوق معلمان به 80 درصد حداقل حقوق هیئت علمی برسد! یعنی با جابه‌جایی کلمه «حداقل» به طور کلی این طرح را زیرسوال بردند. از دیگر دغدغه‌های معلمان و البته بازنشستگان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است.

طاهر قادرزاده، معلم اهل سقز: مجلس با یک کلمه «حداقل» کل طرح رتبه بندی معلمان را زیر سوال برد/ جای معلمی که دنبال حقوق‌اش است در زندان نیست/ چرا باید علیه معلم پرونده‌سازی شود؟

تجمعات سراسری معلمان تمامی ندارند. خواهان عدالت‌ هستند و خواسته‌هایشان جزء طبیعی‌ترین و بدیهی‌ترین خواسته‌ها است اما فعلا آن چیزی که نصیب‌شان شده است بلاتکلیفی است.

 

به گزارش دیده‌بان ایران، پنجشنبه هفته گذشته برای سومین مرتبه در پاییز 1400 تجمعی سراسری  در کشور توسط معلمان برگزار شد که در این تجمعات معلمان برای چندمین بار طی ماه خای اخیر خواسته‌هایشان را فریاد زدند. یکی از شهرهای درگیر در این تجمعات شهرستان سقز در استان کردستان بود.

 

طاهر قادرزاده، یکی از معلم‌های مطالبه‌گر شهرستان سقز در خصوص علت شکل‌گیری این  تجمعات به خبرنگار دیده بان ایران گفت: از ابتدای مهر تا به الان حدود 3 تجمع توسط معلمان در سراسر کشور صورت گرفته است. خواسته اصلی ما در بیانیه شورای هماهنگی به صورت کامل لحاظ شده است که بنده به چند مورد از آن اشاره می‌کنم. مطالبه اصلی معلمان در این تجمعات مسائل معیشتی بود. در حال حاضر با وجود این‌که مدت زیادی از تصویب قانون خدمات کشوری گذشته، متاسفانه هنوز این قانون به مرحله اجرا نرسیده است. تا به الان چندین بار اعتراض خود را با مسئولین مربوطه مطرح کردیم، حتی یکبار هم یک جواب قانع‌کننده‌ای به ما ندادند. یک طرح دیگری در حال حاضر در مجلس وجود دارد به اسم طرح رتبه‌بندی معلمان که بر اساس این طرح قرار بود حقوق معلمان حداقل به 80 درصد حقوق استادان هیئت علمی دانشگاه‎‌ها برسد که در حال حاضر این طرح را هر چند وقت یکبار به مجلس می‌آورند و هیچ تصمیم مشخصی هم برایش نمی‌گیرند. برای مثال براساس این طرح قرار بود حقوق معلمان به حداقل 80 درصد حقوق هیئت علمی برسد اما در متن این طرح تغییراتی را صورت دادند و در حال حاضر در این طرح نوشته شده است که حقوق معلمان به 80 درصد حداقل حقوق هیئت علمی برسد! یعنی با جابه‌جایی کلمه «حداقل» به طور کلی این طرح را زیرسوال بردند. از دیگر دغدغه‌های معلمان و البته بازنشستگان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است.

 

وی در ادامه افزود: ما خواهان یک عدالت آموزشی هستیم چیزی که از ما دریغ کرده‌اند. بحث دیگری که بسیار برای ما تبدیل به دغدغه شده است بحث رسیدگی و در اختیار قرار دادن امکانات برای همه دانش‌آموزان است. طبق آمار رسمی‌ای که آموزش و پرورش به ما داده است، میزان نمره پاسخگویی به سوالات میان دانش‌آموزان دهک اول جامعه نسبت به دانش‌آموزان دهک دهم 50 به یک است! یعنی بدین شکل که دانش‌آموز قشر مرفه 50 برابر بیشتر از یک دانش‌آموز محروم در زمینه درسی موفقیت به دست خواهد آورد! بدون شک این روند در آینده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. این رویکردی که ما در ایران شاهدش هستیم نوعی استثمار کردن است.

 

قادرزاده در خصوص آزادی معلمان زندانی اظهار کرد: یکی دیگر از مطالبات ما که بسیار برای ما اهمیت دارد آزادی معلمان زندانی است. جای معلمی که مطالبه‌گر طبیعی‌ترین حقوق‌اش است در زندان نیست. چرا باید برای معلمی که عدالت را مطالبه می‌کند پرونده‌سازی شود؟

 

قادرزاده در رابطه با نحوه برخورد نهادهای امنیتی با معلمان و به صورت کلی این تجمعات خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته بنده و جمعی دیگر از معلمان توسط نهادهای امنیتی شهرستان سقز مورد بازخواست قرار گرفتیم و به ما توصیه‌ها لازم را کردند. در تجمع روز پنجشنبه سقز ماموران امنیتی با لباس‌های شخصی حضور داشتند و خوشبختانه این تجمع بدون هیچ‌گونه تنشی به پایان رسید.

 

وی در پایان اظهار کرد: بحث دیگری که باید در شهرستان سقز بسیار مورد توجه قرار بگیرد؛ بحث کمبود نیروی انسانی در مدارس است. ما در سال جاری حدود 600 کمبود نیرو در مدارس داشتیم. با توجه به این‌که آمار بیکاری در شهرستان سقز بالا است، این مورد را جزء حقق طبیعی خود می‌دانیم که در استخدام‌ها از نیروهای بومی همین شهر استفاده شود.

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر