کد خبر: 121101
A
در گفت وگو با دیده بان ایران:

واکنش رئیس اتحادیه مشاوران املاک به طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات/ قلی‌خسروی: طرح مجلس قانون شود ما سریعاً اجرا می کنیم/ شریعت ما می گوید که سگ نجس است و نباید در خانه نگهداری کنیم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در موافقت با طرح جنجالی مجلس به دیده بان ایران گفت: ما که نمی‌توانیم با شریعت‌مان سر جنگ داشته باشیم! وقتی شرع به ما می‌گوید که سگ نجس است و نباید در منزل نگهداری شود ما نباید کوچک‌ترین اعتراضی در این خصوص داشته باشیم. بنده فرمایشات مجلس در این رابطه را بر روی چشم می‌گذارم. در شریعت اسلام بدین قضیه تاکید شده است که اگر سگ 10 متر هم از انسان فاصله داشته باشد باز هم ترشح بزاقش به فرد می‌رسد و این ترشح بسیار برای انسان مضر است.

واکنش رئیس اتحادیه مشاوران املاک به طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات/ قلی‌خسروی: طرح مجلس قانون شود ما سریعاً اجرا می کنیم/ شریعت ما می گوید که سگ نجس است و نباید در خانه نگهداری کنیم

«هر چه مجلس بدان امر کرده است را روی چشم می‌گذارم» این اظهارات مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیهٔ مشاوران املاک کشور در خصوص طرحی که روز گذشته در مجلس اعلام وصول شد. طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر»! طرحی که با رسانه‌ای شدنش با موجی از واکنش‌ها توسط حامیان حقوق حیوانات و البته کاربران فعال در فضای مجازی روبه‌رو شد.

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، در این طرح آمده است که «واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گردانیدن اعم از پیاده و یا با وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک، از قبیل: کروکودیل (تمساح)، لاک پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس العین و میمون ممنوع می‌باشد و هر یک از مرتکبین، به جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری (که سالانه توسط دولت و اتحادیه‌های مربوطه تعیین و اعلان می‌گرددد) و نیز ضبط حیوان مربوطه محکوم می‌گردند.»  البته در این طرح جنجالی مواد دیگری بیان شده است که بسیار جای سوال و ابهام دارد!

در همین راستا، مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک ایران در خصوص اعلام وصول این طرح در مجلس یازدهم با خبرنگار دیده‌بان ایران گفت‌وگویی داشته است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*آقای خسروی ! نظر شما در خصوص طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر» چیست؟

در گذشته هم اگر به ما می‌گفتند که فلان  مستاجر حیوان خانگی سگ دارد به مالک و همسایه‌ها اطلاع می‌دادیم. به محض این‌که این طرح در مجلس تبدیل به قانون شود، ما هم سریعا بخشنامه‌ای در جهت رعایت این قانون صادر می‌کنیم؛ چون باید به هر آن‌چه که مجلس گفته است چشم گفت. از طرفی شریعت ما اجازه نمی‌دهد که سگ را در برنامه‌های کاری خانواده‌هایمان جای دهیم. بنابراین بنده به طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات اعتراضی ندارم؛ ان‌شاءالله عزیزان این موضوع را بپذیرند و جلوگیری از حضور سگ‌ را در منازل مسکونی پیگیری کنند.

*دلیل موافقت شما با این طرح مجلس چیست؟

دلیل این است که شرع ما می‌گوید این حیوانات به‌ویژه سگ نجس هستند. اگر ما شریعت‌مان را پذیرفتیم، باید به دستورات آن هم توجه کنیم. ما که نمی‌توانیم با شریعت‌مان سر جنگ داشته باشیم! وقتی شرع به ما می‌گوید که سگ نجس است و نباید در منزل نگهداری شود ما نباید کوچک‌ترین اعتراضی در این خصوص داشته باشیم. بنده فرمایشات مجلس در این رابطه را بر روی چشم می‌گذارم. در شریعت اسلام بدین قضیه تاکید شده است که اگر سگ 10 متر هم از انسان فاصله داشته باشد باز هم ترشح بزاقش به فرد می‌رسد و این ترشح بسیار برای انسان مضر است.

 

*آقای خسروی! االبته دلیل مجلس برای مقابله با حیوانات خانگی بحث شرعی آن نیست بلکه دلیل صیانت از حقوق عامه است یعنی براساس اظهارات مجلس این حیوانات به‌ویژه سگ جان افراد جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ در صورتی‌که در این خصوص اصلا بحث شرع مطرح نشده است!

 

*البته روی صحبت این طرح بیشتر با کسانی است که حیوان خانگی سگ را نگهداری می کنند وگرنه کسی که تمساح و مار و سوسمار در خانه نگهداری می کند که این حیوانات را برای گرنداندن به پارک و خیابان نمی‌برند! فقط حیواناتی مثل سگ و گربه هستند که برای گرداندنش به بیرون از خانه آورده می شوند.

به هر جهت مجلس نماینده ما است و وقتی نماینده ملت یک تصمیمی می‌گیرد، من بی مقدار چطور بگویم که مجلس خدایی نکرده خلاف کرده است؟!

*بالاخره انسان جایزالخطاست و نماینده‌ها هم امکان خطا و اشتباه دارند!

بله اما به هر جهت سگ با انسان مشکل دارد.

*چه مشکلی؟

همین بحث ترشح بزاق این حیوان که انسان را دچار مشکل می‌کند.

*شما آماری دارید که بگوید در تهران حدوداً چند خانه دارای حیوان خانگی می‌باشند؟

خیر؛ آماری ندارم اما در مجتمع 90 واحدی‌ای که بنده زندگی می‌کنم تنها یک واحد از سگ نگهداری می کردند که با مخالفت ما و دیگر واحدها ایشان مجبور شد که حیوان خانگی‌اش را بفروشد. تا قبل از فروش این سگ توسط صاحب آن، همسایه‎‌ها دائم به من گزارش می دادند که چرا ما باید با یک «سگ» در داخل آسانسور باشیم! بالاخره ما در فرهنگ اسلامی یکسری قوانین داریم که باید بدان توجه ویژه شود. امروزه در کشور ما عده بسیار اندکی از چنین حیواناتی نظیر سگ نگهداری می کنند و غالب این افراد فکر می کنند که داشتن سگ یک تمدن است که متاسفانه در حال حاضر این نگرش بسیار رواج پیدا کرده است. این فرهنگ نگهداری از سگ در خانه را اکثریت افراد در جامعه نمی‌پسندند!

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر