کد خبر: 121316
A

۱۰۰ کارگر معدن طلای آق دره اخراج شدند

صبح امروز، تعدادی از کارگران بیکارشده معدن «طلای آق‌دره» در استان آذربایجان غربی تجمع کردند.

۱۰۰ کارگر معدن طلای آق دره اخراج شدند

به گزارش دیده بان ایران؛ صبح امروز، دوشنبه (یکم آذر ماه)، تعدادی از کارگران بیکار شده معدن «طلای آق‌دره» در استان آذربایجان غربی در اعتراض به تصمیم کارفرما در خصوص تعدیل خود و شمار دیگری از همکارانشان تجمع کردند.

از قرار معلوم، مشکل کارگران بیکار شده که اکثرا بومی هستند، فصلی بودن کارشان است. آن‌ها مدعی‌اند کار ثابت در این واحد معدنی به کارگران غیر بومی داده شده و کارگران بومی که سهم زیادی از این معدن دارند، شش ماه از سال بیکارند و هیچ کاری برای انجام ندارند.

کارگران بیکارشده از مسئولان کشوری و استانی خواستند فکری به حال اشتغال آن‌ها کنند. این کارگران می‌گویند به دلیل فصلی بودن کارمان، معاش خانواده‌هایمان در روستاهای اطراف معدن طلای آق دره با مشکل مواجه شده است.

یکی از کارگران حاضر در تجمع گفت: معدن طلای آق دره در مراتع روستاهای ما در آق دره علیا، آق دره سفلی و آق دره وسطی واقع شده است. بیشتر کارگران شاغل در این معدن غیر بومی هستند و فقط چهل تا ۵۰نفر از اهالی روستاهای اطراف در این معدن کار می‌کنند آن هم با قراردادهای فصلی. ما کارگران به نشانه اعتراض به بیکاری، از بین رفتن مراتع‌مان و قراردادهای فصلی، دست به تجمع زدیم. اعتراض ما مسالمت‌آمیز و خواسته‌هایمان اشتغال دائم در این معدن است.

او گفت: پیمانکار معدن طلای آق دره سالهاست که با فشار به منابع طبیعی مالک زمین‌های کشاورزی و مراتع اجدادی روستائیان شده و ما در فصول بیکاری حتی امکان کشاورزی و دامداری نداریم.

به گفته وی؛ مسئولان معدن به فکر منافع خود هستند و سهم ما از این معادن ارزشمند طلا فقط گرد و خاک و خرابی‌های حاصل از انفجارهای متعدد در آن است. خانه‌هایمان ویران شده و گرد و خاک امانمان را بریده است.

یکی دیگر از کارگران معترض در ادامه گفت: بهره‌برداری از معادن طلای آق دره که به صورت خصوصی انجام می‌شود باعث آلودگی رودخانه‌ها، چاه‌ها، چشمه‌ها، آب و هوا، علفزارها و زمین‌های زراعی منطقه و حتی سبب تلف شدن مکرر احشام شده و انفجارهای مهیب و بخارات سمی کارخانه به دلیل وجود مواد سمی و اسیدی همانند سیانور و جیوه، امکان زندگی و امنیت روحی، جسمی و روانی را از ما سلب کرده است.

آن‌ها در ادامه تاکید کردند: این آلودگی‌ها؛ ادامه زندگی، باغداری، کشاورزی و زارعت در این مناطق را غیرممکن کرده است. بنابراین کار در این معدن حق ما کارگران بومی است.

به گفته وی؛ در نزدیکی معدن طلای آق دره، معدن طلای زرشوران قرار داد که کارگر فصلی ندارد و کارگران آن در چهار فصل مشغول کارند. ما کارگران معدن آق دره بارها برای استخدام در این معدن مراجعه کرده‌ایم اما چون بومی آن منطقه نیستیم به ما کار داده نمی‌شود.

به گفته وی؛ کارگران فصلی معدن طلای آق دره همانند سایر کارگران معادن کار سخت و زیان‌آور انجام می‌دهند اما در بهترین حالت، ۶ ماه از سال بیمه می‌شوند. این شرایط باعث ایجاد وقفه در پرونده بیمه این کارگران شده‌است. یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که یک کارگر فصلی هیج وقت بازنشسته نمی‌شود.

طبق اظهارات این کارگر معترض؛ مشکلات معیشتی کارگران فصلی معدن طلای آق دره بارها از سوی مسئولان کشوری و حتی نمایندگان مجلس مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته اما نتایجی برای بهبود وضعیت آن‌ها حاصل نشده است.

به گفته وی؛ کارگرانی که در تجمع امروز دوشنبه حاضر شده‌اند، بیشتر از اهالی روستای آق‌دره وسطی، علیا و سفلی بودند که برای چند ساعت در مقابل کارگاه در انتظار بازگشت به کار بودند.

گفتنی است از صبح امروز (یکم آذر ماه) قرارداد کار حدود ۱۰۰ نفر از کارگران فصلی معدن طلای آق دره از سوی کارفرمای شرکت پیمانکار تمدید نشده و این کارگران پشت در باقی‌مانده‌اند. از قرار معلوم طبق روال هر سال مجموع کارگران تعدیلی تا یک ماه آینده به حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ کارگر می‌رسد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر