کد خبر: 121419
A

آبفای تهران: سرقت دریچه فاضلاب افزایش یافته است

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ تهران می‌گوید: در سال جاری و در طی ۶ ماه بیش از ۴۵۰ مورد سرقت دریچه فلزی فقط محدوده آبفای منطقه ۳ صورت گرفته که بیش از یک میلیارد تومان هزینه برای آبفا و مردم داشته است، افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی در عامل اصلی سرقت دریچه فاضلاب در تهران است

آبفای تهران: سرقت دریچه فاضلاب افزایش یافته است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سرقت از دریچه‌های فاضلاب در سال‌های گذشته مطرح بوده، اما حالا با افزایش قیمت این دریچه‌ها معاون آبفای منطقه ۳ تهران از افزایش سرقت این دریچه‌ها در شهر تهران خبر می‌دهد.

سرقت دریچه‌های فاضلاب تنها به تهران محدود نمی‌شود. از تبریز تا اهواز و شهر‌های دیگر، روایت‌هایی از سرقت دریچه‌های فاضلاب به دستمان رسیده است، اما به نظر می‌رسد در تهران این سرقت‌ها بیشتر است. در نبود این دریچه‌ها امکان آسیب و خطر جانی برای عابران، ماشین‌ها و موتور‌ها وجود دارد. حفره‌هایی که می‌تواند تصادفات غیرقابل پیش‌بینی را نیز در پی داشته باشد.

علی موسوی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ تهران می‌گوید: «در شهر تهران طی ۶ ماهه سال جاری بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مورد سرقت دریچه فلزی صورت گرفته. در حالی که کل سال ۹۹، ۲ هزار و ۸۰۰ مورد سرقت دریچه داشتیم؛ بنابراین اگر این روند سرقت ادامه داشته باشد، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد سرقت‌ها دو برابر شود!»

«روند سرقت دریچه‌های فاضلاب در تهران به شدت افزایش پیدا کرده. فقط در منطقه تحت پوشش آبفای منطقه، سرقت دریچه‌های فلزی در هفت ماهه سال جاری بیش از مجموع دو سال گذشته بوده است.»

او ادامه می‌دهد: «سرقت دریچه‌ها فقط مربوط به مناطق تحت پوشش آبفای منطقه ۳ تهران نیست بلکه در سراسر تهران دیده می‌شود. به دلیل افزایش قیمت دریچه فلزی، جاذبه سرقت دارد.»

سرقت دریچه فاضلاب در کدام مناطق بیشتر است؟

آنطور که موسوی می‌گوید در مناطقی که تحت پوشش آبفای منطقه ۳ است می‌توان به افزایش سرقت در منطقه ۲، ۵ و ۶ اشاره کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ تهران می‌گوید: «در سال جاری و در طی ۶ ماه بیش از ۴۵۰ مورد سرقت دریچه فلزی فقط محدوده آبفای منطقه ۳ صورت گرفته که بیش از یک میلیارد تومان هزینه برای آبفا و مردم داشته است، زیرا این دریچه‌ها جز اموال عمومی است.»

او درباره جنس دریچه‌های به کار گرفته می‌شود، می‌گوید: «دریچه‌هایی که به سرقت می‌رود، چدنی است. سارقان حتی درچه‌های بتنی را هم می‌برند تا از آرماتور‌های درون بتن استفاده کرده و بفروشند.»

موسوی می‌گوید: «کسانی که این دریچه‌ها را می‌فروشند مطمئنا به قیمت بسیار پایین‌تری که ما هزینه می‌کنیم این دریچه‌ها را می‌فروشند.»

چرا از دریچه‌های با جنس ارزان استفاده نمی‌شود؟

موسوی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به یکباره همه دریچه‌های موجود در سطح شهر را عوض کنیم، می‌گوید: «جایگزینی دریچه‌ها با جنس دیگری در حال انجام است. برای جایگزینی از دریچه‌های چدن داکتیل ضد سرقت و بتن پلیمری استفاده می‌کنیم. با این حال تعدادی از این دریچه‌ها را نیز به سرقت بردند.»

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ تهران ادامه می‌دهد: «استمرار سرقت این دریچه‌های فلزی فاجعه‌ای است که به جز ضرر مالی، می‌تواند امنیت جانی افراد را نیز به خطر اندازد.»

او می‌گوید: «از سوی آبفا این سرقت‌ها را به مراجع قضایی و انتظامی اطلاع دادیم. تعدادی هم دستگیر شدند. اما چون تعدادشان زیاد و در سطح شهر گسترده و پراکنده شده، نمی‌توان از آن حراست کرد. تنها دریچه‌های فاضلاب نیست که به سرقت برده می‌شود، بلکه از دریچه‌های آب، گاز و مخابرات نیز به سرقت می‌رود.»

موسوی در پایان می‌گوید: «مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۲ سرقت دریچه‌ها را اطلاع دهند تا در کمترین زمان نسبت به جایگزینی آن اقدام کنیم.»

در حالی معاون آبفای منطقه ۳ تهران از افزایش سرفت دریچه‌های فاضلاب خبر داده که اواخر تیرماه سال جاری نیز علیرضا ناصری‌نژاد، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت با تایید افزایش سرقت‌های خرد گفته بود: «عوامل مختلفی روی افزایش سرقت اثرگذار است. یکی از عوامل اثرگذار روی افزایش سرقت‌ها، وضعیت اقتصادی و اجتماعی جوامع است. طی یک سال گذشته با توجه به گرانی و افزایش قیمت کالا به ویژه کالا‌های اساسی شاهد افزایش آمار سرقت‌های خرد بوده‌ایم.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر