کد خبر: 121777
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

میرلوحی: قیمت بنزین در تهران باید گران تر از سایر شهرها باشد/ نباید اجازه تردد «پیکان» در سطح شهر تهران را بدهیم؛ این مشکل ما نیست که صاحبان «پیکان» مستضعف هستند!

عضو شورای شهر پنجم تهران به دیده بان ایران گفت: باید هزینه حمل و نقل شخصی در تهران را بالا ببریم. ما این موضوع را با دیوان عدالت در میان گذاشتیم و دیوان مخالفت کرد. در حال حاضر شورای ششم با اقداماتی که انجام می‌دهد، همه تلاش های شورای پنجم را بی ثمر کرده است. الان مثلا یکی می آید می گوید من مستضعف هستم پیکان دارم؛ من میرلوحی چکار کنم؟ این که مشکل من نیست. نباید در تهران خودرویی مثل پیکان وجود داشته باشد. الان یک پیکان 5 برابر یک ماشین مدرن مصرف بنزین دارد. ما نباید بگوییم چون فلانی مستضعف است بنابراین حق دارد با پیکان در سطح شهر تردد کند؛ نخیر نباید چنین صحبت‌هایی مطرح شود.

میرلوحی: قیمت بنزین در تهران باید گران تر از سایر شهرها باشد/ نباید اجازه تردد «پیکان» در سطح شهر تهران را بدهیم؛ این مشکل ما نیست که صاحبان «پیکان» مستضعف هستند!

دیده بان ایران- «در پی افزایش ترافیک پایتخت در هفته‌های اخیر طرح های ویژه پلیس اجرا خواهد شد. از فردا ضمن استفاده بیش از پیش مرکز کنترل ترافیک راهور و نیز مرکز فرماندهی پلیس، از ظرفیت سایر پلیس‌های تخصصی مانند پلیس پیشگیری و پلیس امداد از ساعت ۱۵ تا ۲۱ استفاده خواهد شد.» این اظهارات هفته گذشته حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران در ظاهر برای حل مشکل ترافیک تهران است! اظهاراتی که به محض انتشارش موجی از واکنش‌ها و البته انتقادها را با خود به همراه داشت!

این در حالی است که با حضور گسترده نظامی‌ها در دستگاه اجرایی دولت ابراهیم رئیسی این فرضیه هم تقویت می شود که چنین تصمیمی بیشتر برای کنترل اعتراضات مردمی باشد نه حل معضل اجتماعی‌ای مثل ترافیک!

 

محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران معتقد است که حل مشکلات ترافیکی شهر تهران با حضور نیروهای یگان ویژه حل نخواهد شد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

*آقای میرلوحی! در چند روز اخیر خبری به نقل رئیس پلیس پایتخت منتشر شده است مبنی بر این‌که من بعد برای حل مشکلات ترافیکی در تهران پلیس پیشگیری و یگان ویژه در خیابان‌ها مستقر خواهند شد! نظر شما در این خصوص چیست؟

 

در معضل ترافیک تهران عوامل متعددی دخیل هستند، اقدامات انتظامی و یگان ویژه تاثیر خاصی در بهبود شرایط ترافیکی تهران ندارند. روزانه بیش 6 میلیون اتومبیل در بزرگراه ها در حال رفت و آمد هستند. ما یک زمانی اتوبان امام علی و پل صدر را احداث کردیم و فکر می‌کردیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما متاسفانه این اقدامات نتیجه مطلوبی به دنبال نداشت. در پاییز و زمستان ما هر کاری هم کنیم شاخص آلودگی در تهران از 100 عبور می‌کند. روزانه حدود 20 میلیون لیتر بنزین و 100 میلیون متر مکعب گاز در تهران مصرف می‌شود! اگر تهران وسط کویر هم بود در فصل پاییز با 8 میلیون جمعیت باز هم هوای آن آلوده بود. بنابراین تجربه جهان به ما نشان داد که ما باید به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی برویم! چیزی که خیلی وقت است در دنیا اتفاق افتاده است. آقایان به جای اتوبان ساختن، وسایل نقلیه عمومی را افزایش دهند. چیزی که برای من سوال است این است که یگان ویژه چه کمکی برای بهبود وضعیت ترافیک تهران می‌تواند انجام دهد؟ مگر این‌که اتومبیل‌ها را توفیق کند که اصلا بر فرض مثال این کار را هم کرد آن ها را کجا می برد؟ مگر یکی دو تا است؟! الان ما در تهران پارکینگ به اندازه کافی نداریم. به اعتقاد بنده این تصمیم گیری‌ها، تصمیم گیری‌های کارشناسی شده‌ای نیست. باید دولت محترم عزم خود را جزم کند و متروی تهران را ارتقاع دهد. الان مشکل ارتقای مترو تهران فقط تهیه واگن است. بالاخره دولت باید هر طوری که شده واگن موردنیاز را تهیه کند. در حال حاضر تهران 2 هزار کسری واگن دارد، اگر همین تعداد تهیه شود، از 20 میلیون سفر روزانه، 8 میلیون سهم مترو و 2 میلیون سهم اتوبوس‌های عمومی خواهد شد. این‌که ما هنوز در تهیه اتوبوس‌های داخل شهری دچار مشکل هستیم نشان از کم همتی دولت‌ها در یک دهه اخیر است.

 

*آقای میرلوحی! پس دلیل گرفتن چنین تصمیمی برای حل مشکل ترافیک تهران چیست؟

 

بنده چنین خبری را در هیچ کجا ندیدم. آقای رحیمی فرمانده روشنفکری هستند؛ از ایشان بعید است که مشکل ترافیک را با ماموران انتظامی حل کنند! مشکل ترافیک تهران کمبود واگن و وسایل نقلیه عمومی است. باید به مسئله استفاده شهروندان از دوچرخه توجه ویژه‌ای شود. ما قبلا پیشنهاد کردیم نباید قیمت بنزین در تهران همانند بقیه نقاط و بیابان های کشور باشد. باید مبلغی به قیمت بنزین در تهران افزوده شود و با این پول وسایل نقلیه عمومی را ارتقا دهیم.

 

*به نظر شما صورت خوشی برای پایتخت یک کشور دارد که برای حل مشکل شهری‌ای مثل ترافیک به استفاده از یگان‌های ویژه متوسل شود؟

 

خیر بنده اصلا این حرکت را نمی‌پسندم.

 

*البته منظور بنده بعد و تبعات اجتماعی چنین تصمیمی است!

 

بعید می دانم آقای رحیمی چنین اظهاراتی گفته باشند.

نباید اجازه تردد «پیکان» در سطح شهر تهران را بدهیم؛ مشکل ما نیست که صاحبان «پیکان» مستضعف هستند! / نباید بگوییم چون فلانی مستضعف است پس حق دارد با از خودرو «پیکان» استفاده کند!

*به نظر شما این تصمیم در جهت افزایش قدرت نظامی‌ها در سطح معابر کشور برای جلوگیری از اعتراضات مردمی است؟

 

ان شاءالله که این چنین نباشد! البته ممکن است چنین هدفی پشت این اقدام باشد که ظاهرا برای کنترل ترافیک و در باطن برای کنترل اعتراضات مردمی است. البته من از چیزی خبر ندارم و نمی‌توانم قضاوتی در این خصوص باشم اما در خصوص اینکه آیا حضور یگان‌های ویژه به کنترل ترافیک تهران کمک خواهد کرد یا نه باید بگویم که چنین معضلات شهری اصلا نیازی به حضور یگان‌های ویژه ندارد و هیچ کمکی هم به بهبود ترافیک تهران نخواهد شد. همان زمانی که شیوع کرونا گسترش یافته بود همه رسانه‌ها اصرار داشتند که تهران قرنطینه شود بنده مخالفت خود را اعلام کردم زیرا شهری مثل تهران در هیچ شرایطی نمی‌تواند تعطیل شود. به هیچ وجه راه حل مشکل ترافیک تهران حضور نیروهای انتظامی در شهر نیست. باید هزینه حمل و نقل شخصی در تهران را بالا ببریم. ما این موضوع را با دیوان عدالت در میان گذاشتیم و دیوان مخالفت کرد. در حال حاضر شورای ششم با اقداماتی که انجام می‌دهد، همه تلاش های شورای پنجم را بی ثمر کرده است. الان مثلا یکی می آید می گوید من مستضعف هستم پیکان دارم؛ من میرلوحی چکار کنم؟ این که مشکل من نیست. نباید در تهران خودرویی مثل پیکان وجود داشته باشد. الان یک پیکان 5 برابر یک ماشین مدرن مصرف بنزین دارد. ما نباید بگوییم چون فلانی مستضعف است بنابراین حق دارد با پیکان در سطح شهر تردد کند؛ نخیر نباید چنین صحبت‌هایی مطرح شود. الان وزارت صنعت، نیرو و محیط زیست برای حل معضلات آلودگی و ترافیک تهران  چه کار کرده‌اند؟ هیچی! هنوز مقدار گوگردی که در گازوئیل تهران است بسیار زیاد است!

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر